22:54 1399/09/03

اجلاس گروه 20 به ریاست عربستان سعودی به صورت کنفرانس ویدیویی در بیست و یکم و بیست و دوم نوامبر برگزار می شود.
به گزارش سرویس بین الملل مفتاح نیوز؛ این چشم انداز مورد انتظار مقامات سعودی نخواهد بود.
عمر کریم، پژوهشگر دانشگاه بیرمنگام و کارشناس مسایل کشورهای حوزه خلیج فارس ، توضیح می دهد که دو سال پس از مرگ روزنامه نگار جمال خاشقچی این اجلاس می توانست فرصتی برای «بازگرداندن موقعیت بین المللی»محمد بن سلمان باشد.
نبیل نوایرا ، پژوهشگر مستقل، می گوید: « ولیعهد سعودی می خواست به رهبران قدرت های بزرگ نشان دهد که اوضاع را کنترل می کند و برای این نقش ساخته شده است.»
اما این رویداد چشم انداز مورد انتظار عربستان سعودی و ولیعهد آن نخواهد بود. سران دولت های بزرگ روی آسفالت در فرودگاه بین المللی ریاض نخواهند نشست.
آنها قادر نخواهند بود شاهد تغییر شکل پایتخت عربستان از جمله ساخت مترو جدید آن باشند این رویداد برای نخستین بار در نوع خود در یک کشور عربی، فاقد برگ برنده نمادین است.
پس از قطعنامه ای که از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن خواست تا سطح نمایندگی خود را کاهش دهند تا مصونیت برای نقض حقوق بشر در عربستان سعودی را مشروعیت نبخشند، نمایندگان آمریکا نیز از دولت آمریکا خواستند که این رویداد را تحریم کند.
مشکلات بسیار جدی دیگری در انتظار محمد بن سلمان است. کاهش قیمت نفت و رکود اقتصادی ناشی از بیماری همه گیر کووید-19 او را مجبور کرد در اجرای برنامه بلند پروازانه «چشم انداز 2030» که با هدف کاهش وابستگی به نفت بود، تجدید نظر کند.
در جبهه دیپلماتیک، آینده در ریاض نیز کم رنگتر به نظر می رسد، چرا که ولیعهد، دونالد ترامپ، «دوست» و متحد ثابت قدم خود در مبارزه با ایران را از دست داده است.
بیست و چهار ساعت طول کشید تا ملک سلمان و شاهزاده موفق به ارسال پیام تبریک به جو بایدن در توییتر شوند. بایدن در طول مبارزات انتخاباتی خود تهدید کرد که عربستان را به یک کشور «مطرود» تبدیل خواهد کرد.

منبع:نشریه فرانسوی لاکروا/به قلم کرودران نیکلا/ترجمه:سیده هاجر محسنیان

مطالب پیشنهادی