6:16 1399/09/15

سرویس اطلاعات خارجی اسرائیل، موساد، رهبر بخش نظامی برنامه هسته ای ایران، محسن فخری زاده، را ترور کرده است. این قتل پنج نکته را خاطر نشان می کند.

به گزارش سرویس بین الملل مفتاح نیوز؛ بایدن نمی تواند به راحتی و بی هیچ پیچیدگی قابل ملاحظه ای ایالات متحده را به برجام برگرداند.

دولت بایدن بازگشت به برجام را در اولویت برنامه های خود قرار داده است. با این حال، رخداد روز جمعه نشان می دهد که این بازگشت بسیار چالش برانگیز خواهد بود. نتانیاهو با این ترور به بایدن هشدار می دهد که قصد دارد برنامه های مخفیانه اش در مورد تهران را بدون هماهنگی با سیاست واشنگتن به سرانجام برساند. دولت بایدن نمی تواند این فشار را نادیده بگیرد و سیاست ایالات متحده را جدا از آن دنبال کند. 

ایران اقدام اطلاعاتی اسرائیلی را نمادی از گسترش همزیستی سیاست خارجه ایالات متحده و اسرائیل می بیند.

با توجه به ترور(شهادت)اخیر سردار قاسم سلیمانی چه بسا ایران در سال اول ریاست جمهوری بایدن دست به تلافی علیه منافع ایالات متحده نیز بزند. ایران درک درستی از پاسخ ترامپ به هرگونه حمله تلافی جویانه ندارد اما بر این باور است که پاسخ دولت بایدن با احتیاط بسیاری همراه خواهد بود. 

روشن است که یک پشتیبانی اطلاعاتی از این عملیات از سوی ایالات متحده وجود داشته است. بازنشر گزارش ها و ارزیابی های این حمله توسط ترامپ خود می تواند دلیلی بر آن باشد و دست کم نشان می دهد که ترامپ از مسئولیت اسرائیل باخبر بوده است. اما این پشتیبانی چگونه امکان پذیر است؟ جامعه اطلاعاتی ایالات متحده مجهز به ماهواره ها و سایر ابزارهای نظارتی است که می توانسته مسیر حرکت فخری زاده را در اختیار تیم اسرائیلی قرار دهد. آژانس امنیت ملی ایالات متحده نیز می تواند ابزارهایی برای ایجاد اختلال در ارتباطات نیروهای ایرانی را در اختیار بگذارد.

در اینجا برای موفقیت، موساد احتمالا از واحد عملیات ویژه کیدون(Kidon)، به عملیات های داخل ایران رخنه کرده و همچنین بر شبکه ای از خانه های امن، افسران عملیاتی و نیروهای کاملا مورد اعتماد حاضر در ایران تکیه کرده است. از حملات قبلی موساد به این نتیجه می رسیم که اسرائیل در خاک ایران حضور اطلاعاتی دارد. با این حال، حمله اخیر کاملا متفاوت از بقیه است.

پیچیدگی های آشکار در رهگیری مسیر، استفاده از مواد منفجره برای توقف ماشین، تیراندازی به فخری زاده تا کشتن او و سپس فرار بدون دستگیری نشان می دهند که چه بسا اسرائیلی ها یک مامور از حلقه داخلی فخری زاده را به کار گرفته باشند.

این حمله به پارانویای ایرانی دامن می زند و یک اقدام تلافی جویانه را بر می انگیزد. 

مقامات بلنپایه امنیتی ایران این حمله را با همان اهمیت عملیات کشته شدن(شهادت)سردار قاسم سلیمانی می نگرند. موضوع این نیست که این ترور در فعالیت های هسته ای ایران اختلال ایجاد کرده یا نه؟ بلکه موضوع اجرای علنی و آشکار این ترور بوده است. 

آیت الله خامنه ای رهبر عالی رتبه ایران آنچه اتفاق افتاده را سند مثبتی از آن می داند که ایران از دشمنانش نمی ترسد. سپاه پاسداران نیز برداشت همانندی دارد. مشاور امنیتی رهبری می گوید که ایران مانند صاعقه بر قاتلان آن شهید بزرگوار فرود خواهند آمد و آنها را از کرده خود پشیمان می کنند. بنا به دلایل سیاست داخلی و همچنین به دلایل امنیتی، ایران برای مقابله یک هدف اسرائیلی/آمریکایی سرشناس را برخواهد گزید. سرویس امنیتی شین بت(Shin Bet) اسرائیل سطح پشتیبانی اش از سفرای اسرائیلی را افزایش خواهد داد و من انتظار دارم که اسرائیلی ها دیپلمات های خود را هم زیر چتر امنیتی بزرگ تری قرار دهند.

این حمله بیانگر اقدام نظامی اسرائیل یا ایالات متحده علیه تجهیزات هسته ای ایران نیست. اگر ایران به سمت غنی سازی اورانیوم پیش برود اسرائیل علیه برنامه موشک های بالستیک یا هسته ای اش اقدام خواهد کرد. به این ترتیب، نگرانی های اسرائیل پیرامون تلافی جویی و خشم جهانی، از هولوکاست دومی خبر می دهد. با این حال، ما هنوز به آن نقطه نرسیده ایم و پیچیدگی های هر گونه حمله نظامی این احتمال را دور از انتظار می کند. مگر اینکه اسرائیل هیچ گزینه دیگری را متصور نباشد. به نوبه خود، جاگیری ناو نیروی دریایی ایالات متحده در دریای عمان و خلیج فارس نباید آمادگی برای یک حمله انگاشته شود. برای هر حمله احتمالی اسرائیلی، ایالات متحده حداقل باید دو و چه بسا سه ناو دریایی را استوار کند.

واشنگتن اگزامینر (آمریکا)/به قلم روگان تام/ترجمه:محمدحسن جعفری سهامیه

 

 

 

مطالب پیشنهادی