16:29 1399/06/22

به گزارش مفتاح وبه نقل از خبرگزاری تسنیم، نخستین نشست رو در روی تیم‌های مذاکره کننده دولت افغانستان و طالبان عصر امروز پشت درهای بسته برگزار شد. این در حالی است که نشست اصلی مذاکرات صلح قرار است از دوشنبه هفته جاری در هتل دیگری آغاز شود.

خبرنگاران در قطر می‌گویند که نشست امروز در هتل شرایتون بدون حضور رسانه‌ها عصر امروز برگزار شد.

نادر نادری سخنگوی تیم مذاکره کننده دولت افغانستان در توئیترش نوشت که پس از برنامه افتتاحیه مذاکرات صلح افغانستان، دو تیم مذاکره‌کننده به خاطر شناخت لحظاتی قبل دایر شد. در این نشست هیئت تماس دو طرف به منظور ایجاد دستور کار و سایر موضوعات مشخص شدند.

این نخستین نشست رو در روی دولت افغانستان و طالبان است و در گذشته همواره این گروه تاکید کرده بود که با دولت تنها به عنوان عضوی از مذاکرات احتمالا گفت‌وگو خواهد کرد.

پیش از برگزاری مذاکرات بین‌الافغانی در قطر، دولت افغانستان تاکید کرده بود که آتش‌بس از اولویت‌های مهم در این مذاکرات است.

بیشتر بخوانید

هفته گذشته «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان در دیدار با اعضای هیئت مذاکره کننده صلح اظهار داشت که نظام جمهوری نقطه قوت این کشور است و قانون اساسی نیز خط قرمز را در مذاکرات مشخص کرده است.

وی با اشاره به تصمیم لویه‌جرگه مشورتی صلح نیز گفت: «لویه‌جرگه نقشه راه و حدود صلاحیت‌های هیئت مذاکره کننده را تعیین نموده، شروط واضح گذاشته و جهت شما را مشخص کرده است».

از سوی دیگر، طالبان همواره برپایی یک نظام اسلامی را در افغانستان از اولویت‌های خود در مذاکرات گفته است.

«ملا عبدالغنی برادر» معاون سیاسی طالبان امروز نیز در آغاز مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه اظهار داشت که طالبان در روند صلح افغانستان به خواست‌های مردم این کشور توجه خواهد کرد.

وی گفت که طالبان برای حاکمیت یک نظام اسلامی در افغانستان تلاش می‌کند تا تمام مردم افغانستان خود را در آینه آن مشاهده کنند و همه برابر باشند.

 

مطالب پیشنهادی