13:14 1399/05/08
 
 
 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما ،آقای روحانی در نشست امروز هیئت دولت و در آستانه روز عرفه تصریح کرد : یکی از افتخارات شیعه دعای عرفه است که این دعا در واقع مجموعه ای از معارف اسلامی است .

رئیس جمهور گفت : در این ایام ضمن گرامیداشت این مراسم با توجه به شرایط امروز باید به دستورالعملهای بهداشتی توجه کنیم .


وی افزود : صبح امروز وزیر بهداشت و درمان در نامه ای درخواست کرده است که در روز عید قربان -که معمولا برادران اهل سنت مراسم مفصل تری را نسبت به شیعیان برگزار می کنند ، گرچه شیعیان نیز مراسم مشابهی دارند - همه پروتکل های بهداشتی را مراعات کنند وگر نه بار دیگر ما در مسیر شیوع این بیماری قرار می گیریم و مشکلات برای مردم و کادر درمان دو چندان می شود .


رئیس جمهور گفت : امسال حاجیان ما موفق نشدند از مراسم عرفه در بیابان عرفات استفاده کنند و این جزو اتفاقات نادر تاریخ اسلام است ، ما کمتر شاهد چنین سالی بودیم که حاجیان و عاشقان خانه خدا که قصد انجام وظیفه دینی داشتند امسال به دلیل شیوع کرونا موفق به انجام این فرایض دینی نشدند .


آقای روحانی ادامه داد : ان شاالله حاجیان در منازل خودشان نورانیت را با مناجات و راز و نیاز با خداوند به دلهای خود بر می گردانند .

صادرات ایران به کشور‌های اوراسیا ۶۳ درصد افزایش داشته است
رئیس جمهور گفت: صادرات ایران به کشور‌های اوراسیا از آبان سال گذشته و اجرایی شدن قرارداد با اوراسیا تا آخر خرداد امسال، نسبت به سال قبل از آن، ۶۳ درصد افزوده شده است.


آقای حسن روحانی در ادامه سخنانش در جلسه امروز هیئت دولت به جایگاه و اهمیت روز عرفه اشاره کرد و گفت: این ایام، ایامی است که ما در آن برابر همه توطئه‌هایی که علیه ملت و کشور ما بدخواهانمان طراحی کردند، توانمندتر و قوی‌تر می‌شویم.


رئیس جمهور اولین طراحی دشمنان را ضربه به اقتصاد کشور عنوان کرد و افزود: آن‌ها می‌خواستند اقتصاد ما را به هم بریزند و مردم را در فشار اقتصادی قرار دهند و اساساً ارکان اقتصاد ما باقی نماند و نتواند ادامه دهد.


آقای روحانی در ادامه گفت: آن‌ها به فکر آن بودند که ما تورم‌های سه رقمی و رشد اقتصادی منفی دو رقمی داریم، و فکر می‌کردند ظرف چند ماه می‌توانند اوضاع اقتصاد را به هم بزنند.


رئیس جمهور تصریح کرد: البته ما در این دو سال و چند ماه روز‌های سختی را پشت سر گذراندیم، برای مردم ما هم روز‌های سخت و مشکلی بود، اما اساساً چارچوب اقتصاد کشور و زندگی مردم در حداقل نیاز مردم و ضرورت مردم به خوبی اداره شده است.


آقای روحانی گفت: کالای اساسی در اختیار مردم است و به وفور وجود دارد که البته در کنار وفور ما علاقمند بودیم به یک قیمت متعادل برسیم که باید بر روی آن اقدامات بیشتری صورت گیرد.

 

رئیس جمهور در بخش تولید نیز افزود: در این بخش تولیدکنندگان ما کار بسیار بزرگی را انجام دادند و تولید گرانی که در صنایع مهم ما به بخش بزرگی از صادرات غیر نفتی ما هم به آن‌ها وابسته است کار‌های عظیمی را انجام دادند.
آقای روحانی گفت: تولیدات فولاد ما در مقایسه با سال پیش ۱۰ درصد و آلومینیم ۴۹ درصد بیشتر تولید می‌شود.

 

رئیس جمهور با اشاره به افزایش صادرات غیر نفتی افزود: ممکن است صادرات غیر نفتی از نظر درآمدی یک مقدار کاهش پیدا کرده باشد و از لحاظ وزنی افزایش پیدا کرده است و ما فولاد، مس و آلومینیم و پتروشیمی بیشتری صادر می‌کنیم.

آقای روحانی با اشاره به اینکه تولید سر جای خودش بوده و این اساس اقتصاد است، گفت: وقتی اشتغال و تولید وجود دارد و تولید رو به افزایش است، صادرات نیز رو به افزایش خواهد بود.

رئیس جمهور افزود: اگر مقایسه کنیم از اول قرارداد با اوراسیا که در آبان سال گذشته اجرایی و عملیاتی شد، تا آخر خرداد امسال، نسبت به سال قبل از آن، صادرات ما ۶۳ درصد به کشور‌های اوراسیا اضافه شده است این در حالی صورت گرفت که ما از اسفند دچار کرونا بوده ایم.

افزایش تولیدِ صنایع مهم کشور با وجود تحریم‌ها 
رئیس جمهور گفت: علیرغم تحریم و کارشکنی‌های دشمن، شاهد رشد تولید در صنایع مهم کشور هستیم.  علیرغم اینکه ما در اسفند و فروردین با مسئله ویروس کرونا روبرو بودیم و مرز‌های ما به شکل عادی در نیامده بود، علیرغم تمام کارشکنی‌ها و تحریم‌های دشمن، شاهد رشد تولید در صنایع کشور بودیم.


وی تاکید کرد: دشمن در زمینه اقتصادی موفق نبود و نتوانست ما را زمین بزند و کاری کند که اقتصاد ما متوقف شود، هر چند که دشمن مشکلاتی را برای ما ایجاد کرد، اما باید دست به دست هم دهیم و آن مشکلات را حل کنیم.


رئیس جمهور افزود: من معتقدم مشکلاتی که با آن مواجه هستیم، بخشی از آن قابل حل است، ممکن است بخشی از آن بخاطر تحریم، کرونا و شرایط اقتصادی دنیا باشد، اما با نظارت دقیق از تولید تا مصرف، از سفارش تا ثبت سفارش، تخصیص ارز تا تامین ارز، سفارش دادن به کشور‌هایی که از آن جنس خریداری می‌کنیم و تا زمانی که کالا وارد کشور شود و در ادامه ترخیص و به انبار برسد، باید نظارت کنیم.


آقای روحانی ادامه داد: در حال حاضر این روند آسان است و با سامانه الکترونیکی می‌توانیم به بهترین وجه ممکن هر جا که کالا‌ها وجود دارد مانند سایه به دنبال آن محصول باشیم، که چه مراحلی را طی می‌کند و کالا از تولید داخلی تا زمانی که وارد بورس و تا چه میزان قیمت آن تعیین می‌شود.
رئیس جمهور همچنین گفت: در چند روزی که موارد فوق را بررسی می‌کردیم به اشکالاتی برخوردیم که قابلیت حل دارد، شاید نتوانیم به این سادگی حل کنیم، اما حل می‌شود.


وی با اشاره به دیدارش با تولید کنندگان تصریح کرد: در هفته جاری با تولیدکنندگان بزرگ فولاد و پتروشیمی نشستی داشتم، خوشبختانه مردم بدانند در ۷ سال گذشته تولید فولاد ما در تمام زنجیره نسبت به تاریخ قبل به دو برابر رسیده است.


رئیس جمهور تاکید کرد: این کار عظیمی است و مهندسان و کارگران و صنعتگران ما انجام دادند و باید از تولید کنندگان، از معدن و تمام مراحلی را که طی می‌کند قدردانی می‌کنیم و تمام تولیدات در این بخش دو برابر شده و نشان می‌دهد که ما بسیار توانمند هستیم.
آقای روحانی در زمینه پتروشیمی نیز یادآور شد: در این بخش تا پایان امسال و در طول ۷ سال تولید دو برابر می‌شود، پتروشیمی ۵۶ میلیون تن در اوایل سال ۹۹ بوده است و در چند ماه آینده به ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید.


رئیس جمهور در ادامه گفت: در زمینه تولید حرکت بسیار خوبی داشته ایم و شرکت‌های مهم و بزرگ با صادرات شان ارز ما را تامین می‌کنند، بر اساس گزارشی که بانک مرکزی امروز به من اعلام کرد در ۱۰ روز گذشته صادرکنندگان خوب ما و شرکت‌های بسیار مقید در بخش پتروشیمی دو و نیم میلیارد دلار ارز را عرضه کردند.


وی تصریح کرد: مشاهده می‌کنید که شرکت‌ها در حال تلاش و صادرات هستند و خوشبختانه ارز را به درستی باز می‌گردانند به سامانه نیما و در عرصه نیاز کشور قرار می‌دهند.

دشمن نتوانست در زمینه اقتصاد ما را شکست بدهد 
رئیس جمهور با اشاره به این که دشمن نتوانست در زمینه اقتصاد ما را بشکند، گفت: راه دیگری که انتخاب کردند ایجاد اختلاف و تفرقه در کشور بود که خیلی هم امیدوار شده بودند جنگ بین قوا راه بیندازند که از این مرحله هم ما عبور کردیم.


آقای روحانی در ادامه جلسه هیأت دولت با اشاره به این که صادر کنندگانی که ارزشان را به سامانه نیما ارائه نکنند ممکن است متخلف باشند و باید طبق قانون با آن‌ها برخورد شود، افزود: امروز ما در تولید شاهد حرکت خوبی در کشور هستیم البته چیزی که باید اضافه بکنیم نظارت است که در سطح خرد و کلان در دو وزارت دادگستری و صمت باید انجام شود و این وظیفه سنگین برای نظارت بر بازار است.


رئیس جمهور با تاکید بر این که دشمن در زمینه اقتصاد نتوانست ما را بشکند، ادامه داد: ایجاد اختلاف و تفرقه در کشور راه دیگری است که دشمن برای شکست ما انتخاب کرده است؛ خیلی هم امیدوار شده بودند که اوایل امسال دعوا و اختلاف و جنگ بین قوا بوجود بیاید. ما بحمدالله از این توطئه هم عبور کردیم البته بیانات، دقت و هدایت مقام معظم رهبری برای هر سه قوه نقش بسیار اساسی داشت.


آقای روحانی گفت: امروز ما شاهد آرامشی هستیم و همانطور که ایشان دستور دادند هیچ یک از قوا دنبال حاشیه سازی نباید باشند. اگر قوه‌ای هم می‌خواهد نکته‌ای را گوشزد بکند باید مشروط به ارائه راه حل باشد؛ نقد خالی خیلی مشکل را درمان نمی‌کند.


رئیس جمهور با اشاره به طراحی سوم دشمن برای شکست ما اظهارداشت: ایجاد شایعات روزمره بین مردم راه سوم است مثلاً می‌گویند کوه‌ها را فروختند، بعد می‌گویند کوه‌ها را وقف کردند این مسائل را درباره جنگل‌ها هم مطرح می‌کنند.
آقای روحانی افزود: مگر می‌شود انفال، کوه، دریا، بیابان، جنگل و اقیانوس را وقف کرد؟ اساس وقف مالکیت است.


رئیس جمهور همچنین به وقف نامه‌های بسیار قدیمی در سال‌های خیلی دور اشاره کرد و گفت: در آن وقف نامه‌ها می‌بینیم که می‌گوید از فلان جای کوه تا فلان جای دیگر وقف شود، اما مگر مال اوست که وقف می‌کند؟
وی با اشاره به این که این شایعات درست می‌شود تا مردم را نگران کنند، اظهار داشت: روز دیگری می‌گویند شرق، جنوب و یا جزایر کشور را فروختند؛ من از این تعجب نمی‌کنم که شایعه می‌سازند، این کار طبیعی دشمن است؛ عجیب این است که چطور گوش شنوا برای این شایعات وجود دارد.

 

رئیس جمهور با اشاره به شایعات مطرح شده درباره برگزاری مراسم دهه اول محرم گفت: باید جلوی این شایعات و حرف‌های ناروا که متأسفانه برخی از دوستان هم نقل می‌کنند ایستاد.

عزاداری تعطیل نمی‌شود 
رئیس جمهور گفت: عزاداری تعطیل نمی‌شود؛ به آن‌هایی که می‌خواهند عزاداری را زیر سوال ببرند و بگویند که این عزاداری‌ها باعث افزایش موج بیماری می‌شود، اجازه نمی‌دهیم.
آقای روحانی در جلسه هیئت دولت با اشاره به مناسبات مذهبی پیش رو، افزود: از عید قربان و روز عرفه گرفته تا عید غدیر خم و ایام محرم الحرام، همه مراسم‌ها مقید به چارچوب‌ها و پروتکل‌های بهداشتی برقرار است.


رئیس جمهور گفت: دستورالعمل‌ها کاملا روشن و واضح است؛ اگر پروتکل‌های بهداشتی می‌گوید، نباید اجتماعی برگزار و تراکم جمعیت در جایی نباشد، نباید چنین شود. اگر می‌گوید فاصله گذاری و زدن ماسک رعایت شود، باید مراعات شود. اگر نباید چیز نوشیدنی استفاده شود، نباید استفاده شود و اگر می‌گوید روز‌های عزاداری به جای ۲۰ روز، ۳ الی ۴ روز برقرار باشد، باید چنین شود.


آقای روحانی افزود: اگر دستورالعمل‌های بهداشتی می‌گوید، ساعت عزاداری به جای ۷ ساعت نباید بیشتر از دو ساعت باشد، باید گوش کنیم؛ همه این‌ها در دستورالعمل‌های بهداشتی نوشته شده و مشخص است که عزاداری ماه محرم چگونه برگزار شود.

 
 
رئیس جمهور تاکید کرد: به آن‌هایی که می‌خواهند عزاداری تعطیل شود، گفته می‌شود؛ عزاداری تعطیل نمی‌شود.
آقای روحانی افزود: آن‌هایی که می‌خواهند از طریق عزاداری، عزاداری را زیر سوال ببرند و بگویند که این عزاداری‌ها باعث افزایش موج بیماری می‌شود، به آن‌ها اجازه نمی‌دهیم.

رئیس جمهور همچنین گفت: عاشقان امام حسین (ع) آن‌هایی که امسال هم مشعل عزای امام حسین را روشن و به پا خواهند داشت، خودشان باید بیش از همه مراقبت و واجب شرعی را مراعات کنند.
آقای روحانی افزود: اگر کسی آلوده بود و مراعات نکرد و باعث آلودگی دیگری هم شد؛ هم حق الناس را زیر پا گذاشته و هم دارای ضمان شرعی است، یعنی طرف ضامن است؛ مگر می‌شود کسی بیمار باشد، اما به رئیس اداره، همکار و حتی در خانه به زن و بچه اش نگوید، این‌ها حق الناس، خلاف شرع و مقررات قانونی است.

رئیس جمهور در ادامه گفت: باید حتی اگر لازم است، برای آن‌هایی که همه پروتکل‌های بهداشتی را اجرا نمی‌کنند و آن‌ها را زیر پا می‌گذارند، مجازات تعیین شود. به وزارتخانه‌های بهداشت و کشور گفتم که برای موارد لازم مجازات تعیین کنند.
آقای روحانی افزود: البته پیش از این نیز گفتم که به کسانی که بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی وارد اداره می‌شوند، خدمات داده نشود و حتی اگر کارمند اداره‌ای پروتکل‌ها را رعایت نکرد او را باز گردانند و برایش غیبت بزنند.

رئیس جمهور در ادامه گفت: بالاتر از این نیز می‌توانیم گام‌های بعدی را برداریم و برای متخلفین مجازات تعیین کنیم.آقای روحانی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: به شایعات دامن نزنیم و در برابر آن‌ها بایستیم، صدا و سیما و رسانه‌ها باید آنقدر آگاهی مردم را بالا ببرند که گوش شنوایی برای این شایعات وجود نداشته باشد.

اقدام جنگنده‌های آمریکایی تروریسم هوایی است 
رئیس جمهور اقدام جنگنده‌های آمریکایی در مواجهه با هواپیمای مسافربری ماهان را تروریسم هوایی خواند و خطاب به سردمداران کاخ سفید گفت: یک راه بیشتر در برابر ایران برای شما وجود ندارد و آن؛ اجرای حق، قانون، توافق و مقررات و همچنین جبران خسارت‌هایی است که به ملت ایران وارد کرده اید.


آقای روحانی در جلسه هیئت دولت با اشاره به تلاش آمریکایی‌ها برای ادامه تحریم‌های تسلیحاتی ایران، افزود: به دنبال آن هستند که در مجامع بین المللی قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی تصویب کنند و نگذارند ما به حقوقی که از توافق هسته‌ای و قطعنامه ۲۲۳۱ به دست آورده ایم یعنی پایان تحریم‌های تسلیحاتی برسیم.


رئیس جمهور گفت: آن‌ها به دنبال تصویب قطعنامه از اینجا و آنجا گدایی می‌کنند، به شرق و غرب می‌روند و در برابر این و آن خم می‌شوند، صبح تا شب مثل دلال از کاخ سفید به سوی این کشور و آن کشور راه افتادند و با این تلفن و آن تلفن در تلاش هستند، اما الحمدلله تا امروز هیچ موفقیتی به دست نیاوردند.

 

آقای روحانی افزود: اگر روزی موفق شوند، جمهوری اسلامی ایران پاسخ بسیار قاطعی به آن‌ها خواهد داد.
رئیس جمهور تلاش دشمنان ایران را به سمت یأس خواند و گفت: حالا داستان دیگری را شروع کرده اند و به دنبال گستاخی و عمل کردن به شیطنت‌های خطرناک در آسمان بین المللی هستند؛ مگر می‌شود؟ ایکائو، شورای امنیت، سازمان ملل متحد و کشور‌های منطقه کجا هستند؟


آقای روحانی افزود: کشور‌هایی که این تخلف در فضای آن‌ها صورت گرفته و این پرواز به مقصد این کشور‌ها بوده است، همه باید حرف بزنند.
رئیس جمهور گفت: مگر می‌شود در فضای کریدور آزاد بین المللی و یک کانال مشخص هوانوردی، یک جنگنده کنار هواپیمای مسافربری قرار بگیرد؟ هواپیمایی که در آن زن و بچه کوچک است و مردم را در آسمان بترسانند؟


آقای روحانی این اقدام جنگنده‌های آمریکایی را تروریسم هوایی خواند و تاکید کرد: بدون تردید کسی که جنگنده کنار هواپیمای مسافربری می‌فرستد تروریسم هوایی انجام داده است و ایکائو، شورای امنیت و کشور‌های دیگر باید با آن به عنوان یک تروریست برخورد کنند.


رئیس جمهور این اقدامات آمریکا را مسبوق به سابقه خواند و گفت: یک بار دیگر هم در سال‌های پایانی جنگ و سال ۶۷ دیدیم که چگونه هواپیمای مسافربری ما را به بهانه‌های واهی سرنگون کردند، این‌ها چنین سابقه‌هایی دارند، اما اینکه در فضای کشور‌های دیگر، چون سوریه چنین اقداماتی انجام دهند، برای ما غیر قابل قبول است.


آقای روحانی افزود: این شیطنت‌ها و بازی‌ها برای این است که آن‌ها در راه‌های مختلف در برابر ایران شکست خورده اند.
رئیس جمهور تاکید کرد: به سردمداران کاخ سفید می‌گوییم؛ یک راه بیشتر در برابر ایران برای شما وجود ندارد و آن اجرای حق، قانون، توافق و مقررات و همچنین جبران خسارت‌هایی است که به ملت ایران وارد کرده اید.

تلاش برای رفاه مردم مضاعف خواهد شد 
رئیس جمهور گفت: تلاش دولت با کمک دیگر قوا برای تامین رفاه و آسوده خاطر بودن مردم مضاعف خواهد شد.
آقای روحانی در ادامه سخنانش در جلسه امروز هیئت دولت خطاب به دشمنان، گفت: اگر فکر می‌کنید مردم ایران برابر فشار‌ها و شیطنت‌های شما تواضع خواهد کرد، اشتباه کرده اید.


رئیس جمهور افزود: اگر فکر می‌کنید از حقوق خودمان دست برمی داریم، دست برنخواهیم داشت و اگر فکر می‌کنید مردم را مأیوس می‌کنید، مردم مأیوس نمی‌شوند.
آقای روحانی در ادامه گفت: مردم در فضای ماه رمضان روحیه شان قوی‌تر شد، در فضای ماه ذیحجه روحیه شان قوی‌تر و در فضای محرم روحیه آن‌ها قوی‌تر خواهد شد، راه ما ایستادگی، مقاومت، تولید و صادرات، کمک به یکدیگر، نظارت و مبارزه با آن‌هایی است که در این شرایط سخت می‌خواهند، سوءاستفاده کنند.


رئیس جمهور در پایان سخنانش از تمام افرادی که در حوزه تولید فعالیت و همه افرادی که کار مردم را تسهیل می‌کنند، تشکر و قدردانی کرد.
آقای روحانی افزود: دیروز در یک جلسه فضای مجازی دیدیم، اقدامات بسیار خوبی در زمینه سلامت، مالیات، قبوض و آب و برق و گاز، سفته الکترونیک، شروع کسب و کار انجام گرفته است که از ۷۲ روز به ۳ روز تقلیل پیدا کرده و در ۴ استان اجرایی و عملیاتی می‌شود.
رئیس جمهور در پایان تاکید کرد: ان شاءالله با کمک دیگر قوا، تلاش ما برای رفاه و برای آسوده خاطر بودن مردم را مضاعف خواهیم کرد.

 
 
 

مطالب پیشنهادی