معاون شهرسازی شهردار اصفهان بیان داشت: شهر دوستدار کودک/با شعار قلب شهر برای کودکان میتپد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری مفتاح، رییس اولین کنفرانس ملی شهر دوستدار کودک بعد از ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در حال حاضر ۳۱ شهر در کشور عضو شبکه دوستدار کودک هستند.

وی با بیان اینکه سه کارگاه جانبی شامل مفاهیم اساسی «شهر دوستدار کودک»، «نگاهی به روند ایجاد شهردوستدار کودک» و «برنامه هایی که شهر دوستدار کودک دنبال می کند» در حاشیه این کنفرانس برگزار می شود؛ گفت: بیش از ۶۰ درصد هزینه برگزاری را وزارت کشور و یونیسف و بقیه را شهرداری اصفهان تقبل کرده است.

رییس نخستین کنفرانس ملی شهر دوستدار کودک تصریح کرد: شبکه شهرهای دوستدار کودک از سال ۱۹۹۶ فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر ۳۱ شهر در این شبکه عضو هستند. 

حسینی نیا ادامه داد: در حال حاضر در غرب آسیا شهرهای عمان از کشور اردن و شارجه عمارات عضو شبکه شهرهای دوستدار کودک هستند و اصفهان سومین شهر پایلوت دوستدار کودک در غرب آسیا است. 

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح کرد: موضوع کودکان از سال ۱۹۹۰ در سازمان ملل متحد به صورت جدی مطرح و پیمان حقوق کودک شامل ۵۳ بند امضا شد.

وی با اشاره به برگزاری نخستین کنفرانس ملی شهردوستدار کودک گفت: نخستین کنفرانس ملی شهر دوستدار کودک از ۲۶ تا ۲۷ دی ماه با حضور نمایندگانی از ۳۱ استان در هتل آسمان اصفهان برگزار می شود؛ در این کنفرانس از هر مرکز استان یکی از اعضای شورای شهر و دو نفر از مدیریت اجرایی استان حضور خواهد داشت. 

حسینی نیا با تأکید بر اینکه درکنفرانس ملی شهر دوستدار کودک به دنبال تبیین اهداف شبکه شهرهای دوستدار کودک هستیم، افزود: تعیین و انتخاب اساتید کارگاه ها برعهده یونیسف بوده است، البته از جامعه بهزیستی، آموزش و پرورش و فعالان فرهنگی برای برگزاری کارگاه ها دعوت به همکاری کرده ایم.

رییس نخستین کنفرانس ملی شهردوستدار کودک خاطرنشان کرد: در آیین افتتاح این کنفرانس دکتر شجاعی کیاسری معاون وزیر کشور و در آیین اختتامیه مهدی جمالی نژاد معاون عمرانی وزیر کشور سخنرانی خواهند داشت. 

وی با اشاره به اقداماتی که در این معاونت براساس ابلاغ چارت گروه شهر دوستدار کودک  انجام شده است، گفت: نخستین اقدام استقرار و تجهیز مرکز دوستدار کودک در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان بوده است. 

حسینی نیا با بیان اینکه در سی و یکمین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان، همچنین مرکز دوستدار کودک در بخش جلوه های امید حضور داشت، افزود: تنظیم لایحه ای در جهت ارتقاء سطح کیفی پارک ها از دیگر اقدامات انجام شده بوده همچنین در گرامیداشت هفته کودک با سمن های مردمی همکاری داشتیم و مقدمات تشکیل شورای شهر کودکان را در دستور کار قرار دادیم تا براساس آیین نامه وزارت کشور شورای شهر کودکان شکل بگیرد.

وی تأکید کرد: معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تشکیل شبکه شهرهای دوستدار کودک در شهرهای ایران را انجام خواهد داد.

رییس نخستین کنفرانس ملی شهردوستدار کودک با تأکید بر ایجاد و نظارت بر اتاق مادرو کودک در فضاهای عمومی شهر گفت: در حال حاضر اتاق مادرو کودک در پایانه مسافربری کاوه و سیتی سنتر اصفهان ایجاد شده و در ایام دهه فجر امسال نیز این مهم در پایانه صفه محقق می شود. 

وی ابراز امیدواری کرد: در کارگاه های آموزشی که به صورت دوزبانه برگزار می شود، کنفرانس دو روزه شهر دوستدار کودک که با همکاری یونیسف و وزارت کشور برگزار می شود، فرایند ایجاد بستر خواهرخواندگی اصفهان با یکی از شهرهای عضو شبکه شهرهای دوستدار کودک فراهم شود. 

حسینی نیا ادامه داد: شکل گیری شخصیت کودک فارغ از موضوع ژنتیک در سه حوزه نگرش والدین، رفتار والدین و محیطی که کودکان در آن پرورش پیدا می کنند، تعریف می شود، البته در حوزه معاونت شهرسازی مولفه محیط را در دستور کار قرار داده ایم.

وی ابراز امیدواری کرد: با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان در خصوص ایجاد محیط شهری که شکل گیری شخصیت کودکان در آن مغفول نیست، نقش خودمان را به خوبی ایفا کنیم. 

رییس نخستین کنفرانس ملی شهردوستدار کودک ،با بیان اینکه در شهر اصفهان باید سرانه های خدماتی کودکان را احصاء و ایجاد کنیم، تصریح کرد: یکی از مهم ترین مولفه هایی که در شهرسازی با رویکرد نوین دنبال می شود «مفهوم حق به شهر» است که در این مقوله همه شمولی در برگرفته می شود. 

وی با بیان اینکه پلان برنامه های اولین کنفرانس ملی شهر دوستدار کودک مشارکتی بین سه ضلع وزارت کشور، یونیسف و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان آماده شده است، گفت: برای برگزاری این کنفرانس ۳۵۰ میلیون تومان هزینه برآورد شده که دو سوم آن را یونیسف و وزارت کشور می پردازند و پرداخت یک سوم هزینه ها بر عهده شهرداری اصفهان است. 

حسینی نیا خاطر نشان کرد: پنج آژانس بین المللی که امتیازات خود را از سازمان ملل دریافت کرده اند در کارگروه های این کنفرانس حضور خواهند داشت. 

وی تأکید کرد: باید در اصفهان زیرساخت های لازم آماده شود تا بتوانیم به شبکه شهرهای دوستدار کودک بپیوندیم.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ادامه داد: برای آماده شدن زیرساخت ها جهت پیوستن به شهر دوستدار کودک بین سه تا پنج سال زمان تعیین می شود و باید مولفه ها رعایت شود تا به شبکه شهرهای دوستدار کودک ملحق شویم. 

وی با اشاره به ساختار شورای شهر کودکان خاطر نشان کرد: این شورا انتصابی نیست بلکه انتخابی بوده و شیوه نامه آن برای اطلاع رسانی هرچه بیشتر در اختیار رسانه ها قرار می گیرد.

انتهای پیام/

مطالب پیشنهادی