8:32 1398/06/02

اخبار جشنواره فیلم کودک ونوجوان/ سید جواد هاشمی کارگردان "تورنا2"؛ سعی کردم این فیلم در شان کودک ایرانی باشد/ آموزش عشق پاک لازمه سینمای کودک است

 

به گزارش مفتاح، فیلم «تورنا2» به نویسندگی و کارگردانی سیدجواد هاشمی که به بخش فیلم‌های بلند داستانی ملی سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان راه‌یافته، شامگاه 31 مردادماه در سینما ساحل اصفهان اکران شد.

 

این فیلم روایتگر داستان چهار کودک و نوجوان است که با یک سفینه به فضا سفر می‌کنند و دیدار با موجودات فضایی برایشان دردسر ساز می‌شود. در «تورنا2» بازیگرانی چون اکبر عبدی، کامران تفتی، بهنوش بختیاری، ارسلان قاسمی و الناز حبیبی ایفای نقش می‌کنند و اسامی بازیگران کودک و نوجوان آن نیز چنین است: امیر رضا احمدی، محمدمهدی ایرانی، راستین عزیزپور و نگار نافذ.

 

پس از اکران این فیلم، نشست رسانه‌ای «تورنا2» با حضور سیدجواد هاشمی، نویسنده و کارگردان، محمدمهدی ایرانی، راستین عزیزپور، نگار نافذ و امیررضا احمدی، بازیگران، همچنین جعفر گودرزی، منتقد برگزار شد و هاشمی  در این نشست، درباره سه لایه بودن «تورنا2» گفت: در لایه رویی این فیلم، کودکان لذت می‌برند، آموزش می‌بینند و تربیت می‌شوند. در لایه دوم، سعی شده تا با استفاده از موسیقی نوستالژیک، خانواده‌ها را نیز جذب کنیم تا کودکانشان را برای دیدن فیلم به سینما بیاورند و در لایه عمیق‌تر هم می‌خواستیم حرف بزنیم و بگوییم که جنگ‌ودعوا و دروغ خوب نیست.

 

کارگردان تورنا2 با اشاره به ساخت قسمت دوم این فیلم اظهار کرد: این فیلم ناقص نیست اما دلیل عمده تصمیم ما برای ساخت قسمت دوم آن که این روزها مرحله تصحیح رنگ را پشت سر می‌گذارد، این بود که هزینه ساخت فیلم برگردد.

 

وی افزود: استفاده از جلوه‌های ویژه بصری در سینمای خصوصی امکان‌پذیر نیست؛ اما ما می‌خواستیم فیلم فانتزی بسازیم و مجبور بودیم از این جلوه‌ها استفاده کنیم. از سرمایه‌گذاران خصوصی «تورنا2» تشکر می‌کنم و قسمت دوم را بهتر از قسمت اول آن ساخته‌ام تا بازگشت سرمایه داشته باشد.

 

هاشمی، با بیان اینکه هر دو قسمت «تورنا2» را در عرض 43 روز ساخته، تصریح کرد: سعی کردم این فیلم در شان کودک ایرانی باشد. وقتی ما می‌توانیم تماشاگر را به سالن سینما بیاوریم چرا باید سریالی نسازیم؟ تصمیم دارم کار سریالی را باب کنم و اکنون هم مشغول ساخت فیلم «شهر گربه‌ها» هستم.

 

استفاده از تجربه دیگران، در عین بدیع بودن

 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در «تورنا2» از سایر فیلم‌ها تقلید شده یا خیر؟ گفت: اگر نگاهی به فیلم زورو داشته باشید، داستان آن درباره مرد بی‌عرضه‌ای است که با پوشیدن یک لباس قهرمان می‌شود. مگر داستان مرد عنکبوتی و سوپر من هم همین نیست؟ اما آنجا کسی از تکرار حرفی نمی‌زند. توجه داشته باشیم که موسیقی هم هفت نت دارد و همه آهنگ‌های دنیا با استفاده از همین هفت نت ساخته‌شده است. برداشت از فیلم دیگران هیچ اشکالی ندارد، به شرطی که دل مخاطب را نزند و ما تمام تلاشمان را کردیم که این اتفاق در «تورنا2» نیفتد. کوشیده‌ایم که در عین بدیع بودن از تجربه دیگران نیز استفاده کنیم.

 

مجبوریم در سینمای کودک به سمت خانواده‌ها سر بخوریم

 

کارگردان «تورنا2» علت استفاده از ترانه‌های نوستالژیک در این فیلم را نیز چنین شرح داد: این فیلم، یک فیلم خانوادگی است و من مجبورم برای اینکه خانواده‌ها را تشویق کنم که کودکانشان را به سینما بیاورند کمی به سمت آن‌ها سر بخورم. میراث سی سال معلمی کردن، به من می‌گوید که بچه‌ها هر آنچه دوست داشته باشند حفظ می‌کنند، حتی اگر به یک زبان دیگر باشد و مگر به خاطر سپردن اتل‌متل توتوله که کاملاً بی‌معنی است گواه همین امر نیست؟مهم این است که بچه‌ها با این آهنگ شاد می‌شوند و بزرگ‌ترها هم با آن به یاد خاطراتشان می‌افتند.

 

عشق پاک را به کودکانمان بیاموزیم

 

هاشمی، آموزش عشق پاک را لازمه سینمای کودک دانست و گفت: ما با سیندرلا، زیبای خفته و... زندگی کردیم و عشق جز لاینفک همه این قصه‌ها بود. ابایی از اینکه بگویند سیدجواد هاشمی برای بچه‌ها فیلم عشقی می‌سازد ندارم چون می‌خواهم عشق پاک را به آن‌ها یاد بدهم. متأسفانه ما بعد از انقلاب عشق را به کودکانمان یاد ندادیم و  به همین خاطر بچه‌های ما عشق را بلد نیستند و معضل امروز ما نیز همین است.

 

در حوزه کودک نویسنده ممتاز نداریم

 

وی با تأکید بر اینکه در حوزه کودک نویسنده ممتاز نداریم خاطرنشان کرد: بعد از ساخت «اختاپوس» شش سال صبوری کردم اما نویسنده خوبی پیدا نشد و به همین خاطر فیلم‌نامه بعدی‌ام را خودم نوشتم. مشکل امروز ما در سینمای کودک و نوجوان، همین فقر نویسنده است. من هم نویسنده خوبی نیستم و فقط به خاطر عشق به بچه‌ها وارد این حوزه شده‌ام و اعتراف می‌کنم که کارم بی‌نقص نیست.

 

این کارگردان با اشاره به زبان خودساخته‌ای که در بخش‌هایی از فیلم «تورنا2» از آن استفاده‌شده گفت: ساخت این زبان که ترکیبی از هفت زبان مختلف است سه ماه طول کشید. اگرچه با زیرنویس فهم آن برای مخاطب آسان‌تر شده اما فکر می‌کنم حتی اگر زیرنویس هم نبود اتفاقی نمی‌افتاد و بچه‌ها حس آن را درک می‌کردند.

 

هاشمی خاطرنشان کرد که کودکان نیاز مبرم به آموزش کاملاً مستقیم دارند و ما نیز برای انتقال آموزه‌های اخلاقی باید با آن‌ها صریح باشیم.

 

چرا ترس در فیلم کودک مهم است؟

 

وی تجربه ترس و وحشت در جمع را یکی از مهم‌ترین وجوه فیلم‌های کودک و نوجوان دانست و گفت: نگاهی به فیلم‌های برگزیده کودک و نوجوان در قرن بیستم اثبات‌کننده این مدعاست. اگر ما گلنار را به خاطر داریم به خاطر ترس از خرس است و شهر موش‌ها به خاطر انتقال حس وحشت از گربه موفق شده اما مهم این است که این ترس با فانتزی ترکیب شود.

 

مخاطب آخرین سؤال خبرنگاران، امیر رضا احمدی، محمدمهدی ایرانی، راستین عزیز پور و نگار نافذ، بازیگران کودک و نوجوان فیلم «تورنا2» بودند که شیوه انتخاب شدنشان برای بازی در این فیلم را شرح دادند.

 

مطالب پیشنهادی