9:47 1397/12/26

به گزارش مفتاح,بسیاری از افرادی که وضعیت کشور را با سایر کشورها مقایسه می‌کنند، از واقعیات اقتصادی حاکم بر کشورهای غربی اطلاع چندانی نداشته و فکر می‌کنند در صورتی که به این کشورها مهاجرت کنند با یک زندگی رؤیایی روبرو خواهند شد. در صورتی که واقعیت‌های موجود بسیاری از کشورهایی که مهاجرپذیر هستند مانند آمریکا، استرالیا و فرانسه با بسیاری از این تصورات فاصله دارد.

 

درآمد و هزینه زندگی در آمریکا بیشتر است یا ایران؟

برای آنکه به میزان فقر و رفاه در کشورهای مختلف پرداخته شود، باید معیارهای مشخصی را در این زمینه و براساس پول این کشورها مقایسه کرد. به‌عبارتی، بیش از آنکه صرفا به میزان درآمد یا هزینه افراد توجه کنیم باید قدرت خرید پول‌های کشورهای مختلف را برای اقلام اساسی و تقریبا عمومی، با یکدیگر مقایسه کرد.

در جدول زیر، متوسط درآمد در کنار قیمت تقریبی برخی اقلام اساسی در ۴ کشور مقایسه آورده است.

*‌ اعداد مربوط به ایران مربوط به سال ۹۶ و خانوارهای شهری است.

برای مقایسه دقیق‌تر قدرت خرید، می‌توان هر یک از اقلام فوق‌الذکر را به نسبت درآمد سنجید.

همانطور که ملاحظه می‌شود هزینه خرید خانه در ایران حدود ۱۷۳درصد درآمد و برای کشورهای آمریکا، استرالیا و کانادا به ترتیب ۶۳، ۲۰۲و ۱۰۷درصد است.

 

هزینه زندگی در آمریکا ۶۶ درصد بیشتر از ایران

اما نکته جالب توجه مربوط به هزینه‌های زندگی در ۴ کشوری است که مورد مقایسه قرار گرفته است. وب سایت نامبیو (numbeo.com) که به صورت تخصصی در حوزه هزینه زندگی فعالیت می‌کند، داده‌های فراوانی را درباره هزینه زندگی مانند هزینه پوشاک، حمل و نقل،‌ هزینه خوراک، اجاره و خرید مسکن و... از کشورهای مختلف را جمع‌آوری و مقایسه می‌کند.

این وب سایت هزینه زندگی در سه کشور آمریکا،‌ استرالیا و کانادا را به ترتیب ۶۶، ۷۱ و ۵۴درصد بیشتر از ایران و در رابطه با میزان اجاره‌بهای مسکن نیز به ترتیب ۱۲۶،‌ ۱۰۱ و ۶۵ درصد بیشتر از کشورمان می‌داند.

طبق رتبه بندی وب سایت نامبیو ایران از نظر هزینه زندگی در رتبه ۸۶ جهان قرار دارد.

 

 

 

فارس

مطالب پیشنهادی