11:54 1397/11/28

به گزارش مفتاح، محمدرضا رضایی کوچی امروز در بیست و ششمین همایش ارگان‌های دریایی که در محل کتابخانه ملی در تهران در حال برگزاری است، اظهار داشت: براساس سند چشم‌انداز 1404 ایران باید به قدرت منطقه تبدیل شود. سال 1384 سندی تعریف شد که ایران باید قطب اول منطقه باشد، اما باید بررسی کرد که چه میزان در تحقق این سند موفق بوده‌ایم. 

وی ادامه داد: برای رسیدن به افق 1404 حدود 40 درصد زمان باقی است و باید نقص‌های خود را شناسایی کنیم؛ کشورهای همسایه یا کشورهایی که به دریا وصل هستند و یا کشورهایی که حتی دریا ندارند، در حوزه دریایی تلاش بالقوه‌ای دارند. 

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما باید ظرفیت‌های خدادادی خود را رازیابی کنیم و میزان استفاده از آن را مورد بررسی قرار دهیم. ایران تنها کشوری است که به دریای خزر و خلیج فارس و آب‌های آزاد متصل است؛ ضمن آ‌نکه ما 400 میلیون نفر جمعیت در پس‌کرانه بنادر خود و کشورهای دیگر داریم که باید به آنها خدمات بدهیم. 

وی افزود: ایران در مسیر 5 کریدور بین‌المللی و از این منظر جزو 5 کشور اول دنیا است. 

رضایی ادامه داد: 50 درصد کل ذخایر نفتی دنیا از تنگه هرمز عبور می‌کند که در مدیریت ما است، ما مالک 56 درصد سواحل خلیج فارس هستیم، سالانه 40 هزار شناور از تنگه هرمز عبور می‌کند و 30 درصد کل تجارت دریایی دنیا از این تنگه است. 

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: ما 5800 کیلومتر ساحل داریم و از طریق تنگه هرمز و بندر چابهار در واقع با دنیا مرز مشترک داریم. 

رضایی اظهار داشت: ایران بزرگترین ناوگان تجاری دریایی و نقتکش منطقه را دارد. 

وی افزود: حال با وجود همه این شرایط مطلوب 11 بندر اصلی ما اگر سه شیفته هم کار کنند فقط از 20 درصد ظرفیت بنادر استفاده می‌شود و 80 درصد ظرفیت بنادر ما استفاده نمی‌شود. 

رضایی اظهار داشت: 98 درصد سواحل ایران رها شده است و فقط 2 درصد سواحل ما احیا شده است. 

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه بانکرینگ و سوخت‌رسانی به کشتی‌ها ضعیف هستیم، اما کشوری کوچک نظیر امارات سالانه 20 میلیارد دلار از محل سوخت‌رسانی به کشتی‌ها درآمد دارند و این رقم دهها برابر اعتبارات عمرانی ما است. 

وی ادامه داد: بندر جبل‌علی 60 درصد عملیاتکانتر و فله منطقه را انجام می‌دهد، اما سهم بندر شهید رجایی ما در منطقه فقط 6 درصد است. 

رضایی بیان کرد: مگر تحریم‌ها چه میزان فشار بر ما وارد کرده است؟ آیا همه مشکلات ما تقصیر آمریکایی‌ها است؟ برخی مواقع سوء مدیریت و مشکلات ساختاری موجب بروز این مشکلات می‌‌شود، تحریم‌ها  اثر داشته است، اما این قدر نبوده است که جایگاه امروز را داشته باشیم. 

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعداد دستگاه‌ها در حوزه دریا زیاد است، گفت: ارگان‌هایی نظیر وزارت راه و شهرسازی، شیلات، محیط زیست، وزارت نفت،‌ وزارت صنعت، ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نفتکش، کشتیرانی، شرکت‌های نفتی و ... در حوزه دریا فعال هستند و عمدتا مستقل عمل می‌کنند، حتی گاهی منافع آ‌نهاهم با هم در تضاد است و این ضعف ما است. 

وی ادامه داد: چرا امروز ضعیف‌ترین مردم شهرها در کنار دریا زندگی می‌کنند؟ باید به ساختار قدرتمند با پشتوانه قوی در حوزه دریا و بندر فکر کنیم و کمیسیون عمران مجلس و فراکسیون‌های دریایی آمادگی حمایت کامل از بخش دریایی و بندری کشور را دارا هستند. 

انتهای پیام/ب

مطالب پیشنهادی