7:15 1398/03/22

به گزارش مفتاح رسول خضری امروز در جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی آذربایجان‌غربی که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور در سالن اجتماعات فرمانداری سردشت برگزار شد، اظهار کرد: از زمانی که معابر مرزی مسدود و کارت‌های الکترونیکی مرزی به سبب نبود زیرساخت‌ها تحویل شده، کولبران و خانواده هایشان تا شعاع 20 کیلومتری منتفع نشدند.

وی بیان کرد: انتظار می‌رود خواسته به حق شهروندان مرزنشنین به خصوص در شهرهای سردشت و پیرانشهر شامل حذف ثبت سفارش برای کولبران، منشا ارزی و تامین زیرساخت های معابر کولبری مدیریت شده، احیا شوند.

وی اضافه کرد: همچنین باید شعاع 20 کیلومتری مرزی به 30 کیلومتر افزایش پیدا کند تا کل شهرستان های مرزی سردشت و پیرانشهر از این بحث منتفع شوند که در شرایط حاضر قسمت بیشتر این دو شهرستان را فرا نمی گیرد.

 خضری عنوان کرد: بازارچه قاسم‌رش با وجود آسفالته بودن قابل احیا است و بازارچه‌های اشکان و دوله هم که از ظرفیت‌های مطلوب این شهرستان هستند نیاز به آسفالت دارند.

وی در ادامه افزود: با حضور مسؤولان دو کشور ایران و عراق، مذاکراتی در خصوص بازارچه‌های مشترک مرزی با استانداردهای تعریف شده صورت گرفت و بی‌شک بهترین مکان‌های مشترک مرزی در اشکان، دوله، قاسم‌رش سردشت و تمرچین پیرانشهر وجود دارد و همچین باید بحث صادرات و واردات را توسعه داد که در این شرایط تحریم‌ها کمک شایانی به کشور می‌کند.

وی با بیان اینکه اقلیم کردستان به عنوان مصرفی‌ترین بازار خاورمیانه ظرفیت خوبی برای صادرات کشور است، گفت: در سالی که مقام معظم رهبری به نام رونق تولید نامگذاری کرده‌اند بهترین گزینه توسعه بازارچه‌های مشترک مرزی است.

خضری با بیان اینکه کارخانجاتی در مرزها وجود ندارد و نیازمند فکری اساسی برای اشتغال مرزنشینان هستیم، تصریح کرد: گره پیچیده معابر کولبری و تامین معیشت مرزنشینان از دغدغه‌های اصلی نظام است و انتظار این است که راهکار عملی صورت بگیرد تا هر چه زودتر شاهد بازگشایی معابر کولبری اشکان، قاسم‌رش، دوله و تمرچین باشیم و نباید از فرصت‌ طلایی مرزها به سادگی گذشت.

وی در رابطه با رسمی شدن مرز کیله سردشت نیز گفت: این موضوع در دستور کار دو کشور ایران و عراق قرار دارد و حتی زیر‌ساخت‌ها از سوی کشورمان فراهم شده و عزم جدی وجود دارد البته طرف عراقی هم تاکید دارد که این مهم یکی از ظرفیت‌های خوب اقتصادی و تجاری به شمار می‌رود.

 

فارس

مطالب پیشنهادی