14:33 1399/09/03

نشریه ایتالیایی ایل جورناله: القاعده پس از مرگ ایمن الظواهری

تروریسم، مرگ ایمن الظواهری، سرکردۀ القاعده
به گزارش سرویس بین الملل مفتاح نیوز؛ سرنوشت ایمن الظواهری، تروریست مصری که بعد از به قتل رسیدن اسامه بن لادن رهبر القاعده شد، در پرده ای از ابهام قرار دارد. از چند روز پیش اخبار مربوط به مرگ وی بر اثر مشکلات تنفسی ناشی از آسم جریان یافته است. سایت عرب زبان عرب نیوز پاکستان این خبر را مطرح کرد. لیکن تا حالا این گروه تروریستی به تکذیب یا تأیید این خبر نپرداخته است.
وارث 69 ساله بن لادن آخرین بار روز 11 سپتامبر گذشته در یک ویدئو ظاهر شده بود. چنانچه این خبر مورد تأیید قرار بگیرد، این مسأله برای القاعده ضربۀ سختی به شمار می آید.
در ماه های اخیر این سازمان تروریستی دو عضو رده بالای خود را از دست داده است: حمزه بن لادن که در ماه ژوئیه طی یک حملۀ آمریکا در مرز افغانستان و پاکستان کشته شد و ابومحمد المصری، معاون الظواهری که ترور شد.
علی رغم همه چیز تصور می رود که القاعده تلاش می کند خود را بازسازی کند. از جمله رهبران عالیرتبۀ این گروه که هنوز متواری هستند و ممکن است جانشین الظواهری گردند می توان به سیف العدل اشاره کرد.
وی در سال های دهۀ هشتاد به جهاد اسلامی مصر ملحق شد.
پس از آنکه برای اولین بار دستگیر و سپس آزاد شد عازم افغانستان شد و به افراد بن لادن پیوست. به عقیدۀ اندیشکدۀ «پروژۀ ضد افراط گرایی»، العدل در سال 2003 بازداشت و سپس در سال 2015 در قالب تبادل زندانیان آزاد شد.
وی از سال 2001 در فهرست تروریست های خطرناک تحت تعقیب سازمان اف بی آی قرار دارد که یک جایزۀ 10 میلیون دلاری برای سر وی تعیین شده است.

منبع:نشریه ایتالیایی ایل جورناله/به قلم لاگانا گابریله/مترجم:مریم شرکاء

مطالب پیشنهادی