احمدرضا دلیران فیروز رئیس کمیته طرح، برنامه و بودجه کمیته تای کیک بوکسینگ: آیا کیک بوکسینگ همان موی تای است؟

احمدرضا دلیران فیروز رئیس کمیته طرح، برنامه و بودجه کمیته تای کیک بوکسینگ جمهوری اسلامی ایران و عضو هیئت رئیسه کمیته تای کیک بوکسینگ استان اصفهان

از نظر یک بیننده، این رشته ها بسیار شبیه به هم هستند.
مسلماً، نمونه هایی از مبارزان بسیار موفق وجود دارد که کیک بوکسینگ و موی تای را به طور یکسان به عنوان قسمت قابل توجه آموزش خود قرار می دهند، چرا که بسیاری از تکنیک های آموزش داده شده در موی تای و کیک بوکسینگ اشتراکات بسیاری دارند.
اما از طرف دیگر، تفاوت های چشمگیری نیز بین موی تای و کیک بوکسینگ وجود دارد که هنگام مقایسه این دو نیز باید در نظر گرفته شوند.
در این مقاله هر دو مورد کیک بوکسینگ و موی تای به صورت جداگانه، شباهت ها و تفاوتهایی که با یکدیگر دارند بررسی خواهد شد.

اصول موی تای
موی تای یک ورزش رزمی کاملا تهاجمی است و تمام تمرکز آن در ایجاد ضربات قدرتمند با استفاده از مشت، آرنج، زانو و ضربات است.
این شامل ضربات قدرتمند با پا است که برای فشار به عضلات حریف ایجاد شده تا مانور آنها را دشوار می کند، آرنج ها نیز برای دفاع از ضربات حریف به صورت و جلوگیری از آسیب استفاده می شود.

اصول کیک بوکسینگ
کیک بوکسینگ بسیاری از تکنیک ها و اصول مشابه بوکس را آموزش می دهد. یک کیک بوکسور عالی می تواند در داخل رینگ بوکس کاملاً راحت باشد و طبق قوانین معمول بوکس مبارزه می کند اما در مورد مبارزان موی تای اینگونه نیست. البته، کیک بوکسینگ شامل ضربات مشتی است که این ضربات مانند ضربات مشتی در موی تای است، اما تأکید زیادی نیز بر عملکرد پا و حرکت به طور کلی دارد.
حرکت سر نیز یکی از اصول اساسی کیک بوکسینگ است که گاهی اوقات به ضرباتی عجیب و غریب تبدیل می شود.

شباهت های موی تای و کیک بوکسینگ
موی تای و کیک بوکسینگ هر دو بسیار استراتژیک هستند، آموزش پا، و سایر تکنیک های مورد نیاز برای فرار از ضربات حریف و ضربه های زمینی.
به همین ترتیب، بسیاری از تکنیک های آموزش داده شده در موی تای مشابه تکنیک هایی است که در کیک بوکسینگ، آموزش داده می شود.
هر دوی این ورزش ها از هنرهای رزمی چشمگیر هستند و چندین بار در بالاترین سطح مسابقات اثبات شده اند.

تفاوت های موی تای و کیک بوکسینگ
اولین و بارزترین تفاوتی که احتمالاً بین کیک بوکسینگ و موی تای مشاهده می شود این است که موی تای یک سیستم قابل توجه هشت نقطه ای است که شامل ضربه زدن با آرنج و زانو و همچنین ضربات مشت می شود در حالی که کیک بوکسینگ چهار نقطه ای است و فقط مشت و لگد را آموزش می دهد.
تفاوت دوم، در تکنیک ها(حرکات و حملات)اتخاذ شده توسط مبارزان منفرد است.

در موی تای، جنگنده ها تقریباً در درجه اول به جلو حرکت می کنند.
به مبارزان موی تای آموخته می شود كه وقت بگذرانند و با تهاجم به جلو برود و حمله كند و پس از آن حریف ضد حمله را انجام می دهد که این ضد حمله ها بخش اساسی از موی تای است.

حرکت کیک بوکسرها به طور کلی در مقایسه با حرکت مبارزان موی تای کمی سیال تر و ماهیت دفاعی دارد.
کیک بوکسرها به جای تکیه بر حرکت تهاجمی به جلو و ضد حمله، از پا و زاویه های خود کمی بیشتر برای تنظیم حملات استفاده می کنند.
این بدان معنا نیست که ضربات پا به هیچ وجه در موی تای یافت نمی شود، اما می توان گفت که این فقط در کیک بوکسینگ کمی برجسته تر است.

با این حال، در انجام این ضربات، توجه به این نکته حائز اهمیت است که در این دو ورزش از نظر محل مجاز بودن ضربه زدن به حریف نیز اختلاف وجود دارد. در موی تای ضربات پا و ضربات زیر کمر مجاز است اما منطقه کشاله ران از حد مجاز خارج است.
به طور کلی در کیک بوکسینگ، مبارزان کاملاً مجاز نیستند که حریفان خود را از زیر کمر لگد بزنند.

انواع مبارزاتی که در دو ورزش رزمی مشاهده می شود نیز متفاوت است. مبارزات هنری یا عجیب و غریب بسیار کمی در موی تای برگزار می شود. همچنین مبارزین در موی تای حملات ساده و قدرتمند را ترجیح می دهد.
با این حال، بیشتر مبارزان مدرن موی تای در سطح حرفه ای رقابت نمی کنند، زیرا بیشتر آنها آموزش موی تای را برای اهداف تناسب اندام و سلامتی می گذرانند.
بنابراین، اگر کسی به جنگ در رینگ علاقه دارد، باید انتظار چشم سیاه، زخم باز، بینی خونی و غیره را داشته باشد.

بنابراین، موی تای مانند سایر ورزشهای رزمی با خطرات مختلف سلامتی همراه است، اما بسته به میزان جدی بودن فرد در آموزش موی تای، میزان خطر بسیار متفاوت است.
موی تای اغلب به عنوان كامل ترین ورزش رزمی شناخته می شود، زیرا در آن، ضربه آرنج و ضربات زانو وجود دارد در حالی كه كیك بوكسینگ این كار را نمی كند.
با این وجود، فرد با آموزش در هر دو ورزش رزمی می تواند چیزهای زیادی یاد بگیرد.

مبارزان موی تای می توانند از کیک بوکسینگ برای بهبود حرکت خود و یادگیری چند مهارت و فنون بیشتر در بوکس استفاده کنند.
آنها همچنین می توانند از کیک بوکسینگ استفاده کنند تا طیف گسترده تری از حملات پیچیده تر را به ضربات خود اضافه کنند که در زمان مناسب می تواند برای ضربه مخرب استفاده شود.

به طور خلاصه، هر دو موی تای و کیک بوکسینگ دو ورزش رزمی بسیار کارآمد هستند و می توان گفت از بهترین های ورزش های رزمی هستند.
اگرچه آنها دارای چندین تفاوت اساسی هستند.

بازگردانی از احمدرضا دلیران فیروز رئیس کمیته طرح، برنامه و بودجه کمیته تای کیک بوکسینگ جمهوری اسلامی ایران و عضو هیئت رئیسه کمیته تای کیک بوکسینگ استان اصفهان

منابع:
www.bullmuaythaikrabi.com/2018/06/bull-muay-thai-the-difference-between-muay-thai-and-kickboxing/
www.roninathletics.com/blog/is-kickboxing-and-muay-thai-the-same

مطالب پیشنهادی