19:39 1401/12/15

 

به گزارش مفتاح، فرهاد کاوه آهنگران در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه چهارشنبه سوری یکی از سنت های دیرینه ما ایرانیان است، اظهار کرد: مخالف برگزاری چهارشنبه سوری نیستیم، اما معتقدیم این آئین باید ایمن و بدون خطر برگزار شود.

وی با اشاره به کمپین "نه به رفتارهای پرخطر در چهارشنبه سوری" در اصفهان، گفت: وظیفه داریم آموزش های ایمنی و هشدارهای لازم را به شهروندان بدهیم تا چهارشنبه سوری امسال را بدون هیچ حادثه تلخی سپری کنیم.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با ابراز امیدواری از اینکه با رفتارهای پرخطر به خاطر یک شب شادی، دچار یک عمر پشیمانی نشویم، گفت: با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی سازمان آتش نشانی و رسانه ها و همکاری شهروندان میتوان آمار حریق و حوادث در چهارشنبه سوری در شهر اصفهان را به عدد صفر نزدیک کرد.

وی با بیان اینکه سازمان آتش نشانی اصفهان از اوایل زمستان فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در مورد رفتارهای پرخطر چهارشنبه سوری را آغاز کرد، گفت: پخش انیمیشن برای کودکان در کلاس های آموزش مجازی و حضوری و بازدیدها، اطلاع رسانی از طریق رسانه ها، ایجاد کمپین "نه به رفتارهای پرخطر در چهارشنبه سوری" و نصب بنر با همکاری کمیته فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان در این راستا انجام شده است.

کاوه آهنگران خواستار نظارت بیشتر والدین بر رفتارهای فرزندانشان در روزهای منتهی به چهارشنبه آخر سال شد و افزود: بیشتر مخاطب ما نوجوانان و کودکانی هستند که اطلاع کافی از عواقب رفتارهای پرخطر ندارند و لازم است والدین و معلمان آنها را از عواقب این رفتارها که گاهی جبران ناپذیر است آگاه کنند.

وی توصیه کرد والدین در این روزها بر رفت و آمدهای فرزندانشان، ارتباط با دوستان، مباحث مالی و حتی حضورشان در شبکه های مجازی نظارت داشته باشند تا فریب سودجویانی که قصد فروش مواد محترقه به آنها دارند را نخورند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با تاکید براینکه هرگونه ساخت، نگهداری و فروش مواد محترقه ممنوع است، تصریح کرد: به خاطر ممنوعیت این مواد محترقه، فروشندگان یا خریداران آنها را در جاهایی پنهان می کند که گرم است و رطوبت دارد، یا ممکن است به خاطر ترکیباتی که دارند خود به خود منفجر شوند، بنابراین تاکید می کنیم که این مواد را به هیچ عنوان نه بسازند و نه نگهداری کنند.

وی همچنین نسبت به روشن کردن آتش در معابر عمومی، سربسته و نزدیک به مواد قابل اشتعال در وسعت زیاد هشدار داد و افزود: استفاده از الکل، تینر، بنزین و مواد سریع الاشتعال برای روشن کردن آتش بسیار خطرناک است، چون بلافاصله باعث سرایت آتش به دست و بدن فرد و شعله ور شدن او می شود و امکان فرار وجود ندارد.

کاوه آهنگران همچنین نسبت به خطرات انداختن قوطی های پرس شده مثل اسپری خوشبو کننده، حشره کش، گاز فندک و موادی از این قبیل به داخل آتش هشدار داد و گفت: انداختن مواد محترقه و نورافشان به طرف دیگران، در حیاط منازلی که دید ندارد و جایی که امکان حضور افراد وجود دارد نیز از رفتارهای بسیار پرخطر است.

وی از شهروندان خواست به هیچ عنوان با روشن کردن آتش و تجمع باعث ایجاد ترافیک و سد معبر نشوند و توضیح داد: پلیس، اورژانس و آتش نشانی ممکن است برای امدادرسانی به شهروندان اعزام شده باشند و نباید در ترافیک و راه بندان بمانند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه داد: هل دادن افراد به سمت آتش، پریدن همزمان از روی آتش و بدون دید کافی، شکستن شاخ و برگ درختان و ایجاد حریق نزدیک درختان ممنوع است، همچنین شهروندان در صورت مواجه به حوادث احتمالی باید به سرعت با ۱۲۵ تماس بگیرند.

وی از شهروندان خواست در روزهای پایانی سال و خانه تکانی، وسایل اضافی منزل و شاخه های هرس شده درختان را بیرون از خانه قرار ندهند و گفت: ممکن است برخی افراد وسوسه شوند و این وسایل را آتش بزنند که باعث بروز آتش سوزی و مشکلاتی برای شهروندان می شود.

کاوه آهنگران بار دیگر از والدین خواست از خطرات احتمالی زیاده روی در برگزاری مراسم چهارشنبه سوری و رفتارهای پرخطر برای فرزندانشان بگویند و خاطرنشان کرد: اگر خانواده ها می خواهند آتشی روشن کنند بهتر است در یک زمین بایر و آتش کنترل شده و کوچکی روشن کنند و حتما یک دستگاه خاموش کننده آتش داشته باشند

مطالب پیشنهادی