12:53 1401/11/24

به گزارش  خبرنگار مفتاح، فیلم غریب در آخرین روز اکران فیلم های جشنواره در سینما سپاهان برای اهالی فرهنگ وهنر به نمایش گذاشته شد. این فیلم ساخته محمد حسین لطیفی است که به شخصیت شهید محمد بروجردی پرداخته است. این فیلم از نگاه مخاطب فیلمی جذاب و پر حادثه ای بود. فیلم غریب را می توان گفت اولین فیلم سینمایی بلند است که به شخصیت محمد بورجردی پرداخته است. بروجردی یکی از فرماندهان گمنام ایران است که چندان در کارهای سینمایی معرفی نشده است و اثری تقریبا برای معرفی این شخصیت جذاب پیدا نمی شود. 

فیلم قسمتی از زندگی بروجردی در قائله کردستان را روایت می کند. سال 58 وقتی کومله در سنندج قوت می گیرد و گرو های دموکرات وکومله با شعار آزادی خلق به میان می ایند، بروجردی برای پایان دادن به اختتلاف شیعه وسنی و روشن گری مردم کردستان با همه مخالفت ها وارد کردستان می شود. 

فیلم غریب تلاش کرده است تا تلاش بروجردی برای کم کردن اختلاف بین مردم و ارتش وسپاه را کم کند. در این فیلم به خوبی شخصیت بی نظیر شهید بروجردی به تصویر کشیده می شود و بابک حمیدیان که نقش بروجردی را بازی می کند به خوبی توانسته با شخصیت ارتباط برقرار کند. 

داستان فیلم شروع خوبی دارد و اتفاقات با ریتم مناسب وگاه تند پیش می رود تا به خوبی اقدامات وسختی ها و پیچیدگی جنگ در کردستان را به تصویر بکشد. تلاش ارتش و مظلومیت نیروی نظامی، کارشکنی ها در اوایل انقلاب به خوبی به تصویر کشیده شده است و تاکید بروجردی بر کاهش کینه ونفاق در تصوایر مختلف به مخاطب القا می شود. 

بی رحمی گروهک کومله و اقدامات غیر انسانی آن به شیوه ای به نمایش در آمده است که مخاطب می تواند تاریخ و اقدامات این گروهک معاند را درک کند. 

 

شهید بروجردی یکی از فرماندهان بزرگ جنگ است و دیدگاه زیبایش برای خاتمه دادن به غائله کردستان با صحبت کردن، گذشت و مهربانی نمایشی از یک سرباز انقلابی است.

لطیفی به کرارت در تصاویر و صحنه های مختلف تلاش می کند این روحیه را بازنمایی کند و مخاطب ارتباط بسیار خوبی با این رفتار دارد.

بازیگرانی چون بابک حمیدیان، مهران احمدی، رحیم نوروزی، هژیر سام احمدی، پردیس پور عابدینی، محمد رسول صفری، سام کبودوند، حسام محمودی، مجید اسماعیلی و فرهاد قائمیان در این غریب ایفای نقش می کنند و جعفر دهقان، سامیه لک، سمیرا کریمی و محمد بروجردی حضور افتخاری دارند.

غریب محصول سازمان هنری رسانه ای اوج است و حامد عنقا تهیه کننده و فیلمنامه نویس این فیلم است.

غریب از دید مخاطب فیلم خوش ساخت و جذابی است و در چهل ویکمین جشنواره فیلم فجر توانست جایزه ویژه بخش مقاومت  را کسب کند.این فیلم با ۷ سیمرغ و یک دیپلم افتخار به خانه بازگشت و محمد حسین لطیفی توانست یک فیلم خوب تقدیم سینمای ایران کند. 

 

مطالب پیشنهادی