18:35 1401/11/02
 

به گزارش مفتاح وبه نقل از  خبرگزاری تسنیم، سرهنگ محمدرضا محمدی در ارتباط با اقدامات انجام شده توسط پلیس در راستا کاهش آلودگی هوا اظهار داشت: با توجه به مصوباتی که ابلاغ شده بود همکاران ما به صورت تشدید اقدامات کنترلی و برخورد با تخلفاتی که منجر به آلودگی هوا می‌شوند مثل خودروهای دودزا، خودروهای فاقد معاینه‌فنی و خودروهای سنگین آلاینده ،موظف به برخورد جدی و قاطع هستند.

وی با اشاره به تعداد خودروهای متخلف در زمینه تولید آلودگی عنوان کرد: در 9 ماهه امسال بیش از 53 هزار خودرو دودزا و بیش از 268 هزار خودرو فاقد معاینه‌فنی توسط همکاران ما اعمال قانون شده‌اند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان افزود: مطابق بررسی‌ها در همه آیتم‌های منجر به تشدید آلودگی‌ هوا توسط خودروهای موتوری، افزایش برخورد داشته‌ایم و شرایط ما نسبت به سال گذشته بدتر شده است.

وی با اشاره به ادامه عبور و مرور وسایل نقلیه در روزهای ناسالم بیان کرد: در روز شنبه علی‌رغم تعطیلی اعلام شده، ترافیک بعدازظهر در شهر تفاوت چندانی نسبت به روزهای گذشته نداشته است و در هسته مرکزی شهر شاهد ترافیک سنگین بودیم.

محمدی افزود: این ترافیک به ویژه در خیابان‌های شمس‌آبادی، چهارباغ و آمادگاه اصفهان مشاهده شد که محل مطب پزشکان و بیمارستان است و مردم ناگزیر از تردد در این خیابان‌ها بوده‌اند.

وی ادامه داد: متاسفانه خودروهای تک‌سرنشین به وفور مشاهده می‌شوند درحالی که ما انتظار داریم شهروندان برای سلامتی خودشان به نکات لازم در این ایام توجه کنند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان تاکید کرد: باید توجه داشت که وسایل نقلیه قطعا در آلودگی هوا موثرند و فارغ از منابع ثابت همچون صنایع و ساختمان‌های مسکونی، باید اتفاقاتی در زمینه حمل‌ونقل برای بهبود شرایط رخ دهد.

وی اضافه کرد: در حوزه سوخت وسایل نقلیه باید اقدامات عملی برای کلان‌شهرها انجام شود.

محمدی با اشاره به سفر رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور به اصفهان تصریح کرد: در جلسه با رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور مصوباتی از جمله تبدیل به احسن تعدادی از تاکسی‌های شهر اصفهان داشتیم و امیدواریم به این مصوبه عمل شود.

وی ادامه داد: اینکه خودرویی با مشخصاتی خارج شود و دوباره خودرویی دیگر با همین مشخصات اما نو وارد شود نمی‌تواند اثرگذار باشد؛ ما باید به سمت خودروهای برقی و هیبرید برویم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان افزود: ما باید موتورسیکلت‌های برقی را جایگزین موتورسیکلت‌هایی کنیم که به گفته کارشناسان، هر کدام از آنها بیش از شش برابر یک خودروی سواری آلودگی تولید می‌کند.

وی با اشاره به نقش خودروهای فرسوده در تولید آلودگی گفت: اتوبوس‌های شهری، وانت‌بارها و خودروهای فرسوده از منابع آلاینده هستند که در شهر تردد می‌کنند، این درحالی است که متاسفانه اخیرا مجلس شورای اسلامی ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو را به ضرر کلان‌شهرها اصلاح کرده است.

محمدی افزود: مطابق قانون با ورود خودروهای نو شماره به چرخه ترافیک، خودروهای فرسوده باید اسقاط شوند اما با این اصلاح، الزامی در اسقاط شدن نیست درحالی که خودروهای دارای عمر بالا علاوه‌بر مصرف بالای سوخت، نقش به‌سزایی در آلایندگی دارند.

 

مطالب پیشنهادی