9:20 1401/10/14

به گزارش مفتاح، مریم ابراهیمی دینانی/مرکز پژوهش‌های شورای هر شهر، حلقه تصمیم گیرنده و اتاق فکر و پشتیبان کارشناسی تصمیمات و برنامه‌های مطرح در شورای اسلامی شهر است .
یک تیم قوی کارشناسی با پژوهش و تحقیق های جامع و مانع ، نسبت به هر موضوعی که در شهر تبدیل به یک معضل یا دغدغه شده است .

حضور اساتید و نخبگان صاحب نظر و ایده های کارساز در حوزه مدیریت شهری باید در راس آن
حضور داشته باشند تا بتوانند هدایت و راهبری برنامه‌ها و سیاست‌گذاری مرکز پژوهش‌ها را بر عهده داشته باشند.
مرکز پژوهش‌ها بر اساس چارچوب، وظایف انجام کارهای پژوهشی و مطالعاتی، بررسی و نظارت بر عملکرد شهرداری، بررسی و تصویب لوایح شهرداری و طرح‌هایی که در شورا مطرح می‌شود را بر عهده دارد.

مرکز پژوهش‌ های شورای اسلامی هر شهر در راستای اهمیت و ضرورت بهره‌ مندی از ظرفیت مراکز علمی و پژوهشی و کمک‌ رسانی فکری به کمیسیون‌ های تخصصی شورای اسلامی شهر به عنوان اولین مرکز پژوهش‌ ها در شورا های اسلامی کلان شهرهای کشور اهدافی دارد.
- شناسایی واقعیت‌ های جدید و مطلوب برای آینده شهر و تسری آن در بدنه نظام شهری
-افزایش اثربخشی و کارایی فرایندهای سیاست‌ گذاری، برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی تصمیم‌ های شورای اسلامی شهر
-کمک به حاکمیت تفکر راهبردی و آینده‌ پژوهی در شورای اسلامی شهر
-هم سویی و انسجام‌ بخشی به فعالیت های پژوهشی مرتبط با مدیریت شهری
-کمک به تبیین چشم انداز، اهداف، راهبردها و سیاست‌ های کاری شورای اسلامی شهر

حال با این توضیح و تفاسیر، سوالی از مرکز شورای پژوهش شورای شهر داریم، چند صفحه کار کارشناسی در مورد معضلات کلان شهر اصفهان در دست دارید ؟ با چند نخبه و صاحب ایده صحبت کرده و چند راهکار برای برون رفت از معضلات خطرناکی که اصفهان، این شهر معین را تهدید می‌کند، ارائه داده و در مرحله اجرایی است.
این روزها ، آلودگی هوا معضلی است که کل کشور را درگیر کرده ، به خصوص اصفهان که گویی درگیر مازوت سوزی است ، و به قدری هوا دچار آلودگی است که سلامت شهروندان به شدت به خطر افتاده است، چه راهکار پژوهشی و علمی را رصد و مطرح کرده اید تا مردم بیش از این با آلودگی هوا به کام مرگ فرو نروند؟
مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر، بر تصمیم سازی و تصمیم گیری در چند لایه مساله شناسی، تدوین مصوبه و نظارت بر حسن اجرای مصوبات است ، حال شهروند این کلان شهر مشتاق است بداند ، حل معضل آلودگی هوا که این روزها ، مساله اول شهرها شده است، در کدام لایه گنجانیده شده است ؟!

چندی پیش در جلسه هیات امنای مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: این مرکز باید با استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها، سرمایه‌های اجتماعی و علمی موجود برای رفع مسائل شهر اقدام کند.
وی ادامه داد: این روزها یکی از مسائل اصلی شهر و جامعه، وجود فاصله‌ها و گسست‌های نسلی، قومیتی، قشری، گسست بین حوزه و دانشگاه و… است که باید از تمام ظرفیت‌ها برای ترمیم این گسست‌ها استفاده کرد.
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در این دوره مدیریت شهری فضای همگرایی را در انجام امور مورد توجه قرار خواهیم داد.
مردم کلان شهر اصفهان بی صبرانه منتظر راهکارهایی برای حل مشکلات گسست نسلی است ، و شنیدن ایده های ناب از سوی نخبگانی که در این مرکز نهفته است، بسیار جای تامل دارد.

همچنین سعید ابراهیمی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان در این جلسه اظهار کرد: باید با اساسنامه جدید مرکز مقیاس بزرگ‌تری از شهر را درگیر کنیم و این اساسنامه باید تمام زمینه‌های موجود را ببیند.
وی ادامه داد: اگر شیوه عمل ما مشخص شود، این اساسنامه در حوزه‌های شهری از شهرداری فراتر رفته و جایگاه ویژه‌ای پیدا می‌کند بنابراین مرکز پژوهش‌ها می‌تواند در حوزه‌های مختلف به دیگر دستگاه‌ها کمک کند.

فراتر رفتن اساسنامه مرکز پژوهش‌، و الگو شدن برای سایر شهرها هم آرزوی اصفهان هم در شان و اندازه شهری چون این شهر معین است، ما منتظر عملکرد این مرکز می مانیم و منتظریم تا ببنیم و بشنویم، چگونه اصفهان و ایده های نخبگانش الگوی کل کشور می‌شود.

مطالب پیشنهادی