11:10 1401/09/19

به گزارش مفتاح، برگزاری این کنگره بصورت حضوری و آنلاین بر عهده دانشگاه علوم پزشکی هوشمند خواهد بود. این کنگره فرصتی منحصر بفرد برای ارائه نتایج نظری، روش شناختی و کاربردی مرتبط با بکارگیری هوش مصنوعی در پزشکی است.

از آنجایی که تجهیزات پزشکی مبتنی بر هوش مصنوعی به سرعت در حال تبدیل به راه حل های انجام پذیر برای روش بالینی می باشند، تمرکز رویداد پیش رو در راستای تبادل ایده‌ها و اکتشافات نوین بین پزشکان، اساتید دانشگاه، پژوهشگران بنیادی و صنعت، اپیدمیولوژیست‌ها، دانشمندان کامپیوتر و داده‌ و افراد اجرایی می باشد.

دانشگاه علوم پزشکی مجازی در سال 95 شکل گرفت، با شیوع کرونا اهمیت این دانشگاه دو چندان و از اسفندماه سال 1400 فعالیت آن شکل جدی تری یافت ، همچنین در خردادماه 1401 این دانشگاه به اسم دانشگاه علوم پزشکی هوشمند تغییر نام یافت و با اهداف و مسئولیت های جدید کار خود را آغاز کرد.

در سال 1400 طرح اولیه دانشگاه علوم پزشکی هوشمند با پیشنهاد برخی از افراد صاحب نظر در وزارتخانه ارائه و نقشه راهی برای هوشمندسازی و به کارگیری و تجمیع تحقیقات هوش مصنوعی در سراسر کشور مطرح شد که از آن جمله می‌توان به پروژه  (IRAN BIO AIMS) اشاره کرد که مسیر راه  هوشمند سازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را مشخص می‌کند.

IRAN BIO AIMS  پروژه بزرگی است که واگذاری آن به هر دانشگاه مقدور نبود و امکان بسط و گسترش آن در قالب یک پروژه وزارتخانه هم وجود نداشت، به همین خاطر مرکز مستقلی بنام  " دانشگاه علوم پزشکی هوشمند" تشکیل و عهده‌دار هوشمند سازی دانشگاه‌های علوم پزشکی، مراکز درمانی و توسعه تحقیقات هوش مصنوعی در سطح وزارتخانه و دانشگاه‌ها شد.

این طرح در چند فاز مختلف برگزار می شود که در فاز نخست آن تفاهم‌نامه‌ای با استانداری هرمزگان منعقد شد که نظام آموزشی هوش مصنوعی بصورت پایلوت را در برخی از جزایر کم برخوردارعملیاتی سازی کنیم و با کسب نتایج در کل کشور تعمیم و گسترش دهیم.

 پیگیری جایگاه هوش مصنوعی در نظام آموزش پزشکی، استفاده از واقعیت مجازی‌ و به کارگیری دانشجویان در این حوزه و ایجاد بستر آموزش هوش مصنوعی و پذیرش دانشجوی پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی هوشمند از اهداف پیش روی دانشگاه است.

دکتر فهیمه قاسمی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و سرپرست گروه هوش مصنوعی در علوم پزشکی از تعریف و تدوین پروژه هایی که به محصول بینجامد و شناسایی محققانی که در حوزه هوش مصنوعی فعالیت دارند ، در سراسر کشور خبر داد و افزود: در همین راستا "کمیته تعالی هوش مصنوعی"  تشکیل شد و از هر دانشگاه یک نماینده به عنوان دبیر کمیته تعالی تعیین شد.

 وی به تدوین و طراحی پروژه های ملی در حوزه هوش مصنوعی که با همکاری  نماینده های کمیته های تعالی سراسر کشور عملیاتی خواهد شد، اشاره کرد و افزود: هدف ما در دانشگاه علوم پزشکی هوشمند راه‌اندازی یک "مرکز سلامت" در هر دانشگاه است و باز کردن مسیر برای محققینی که تمایل دارند در زمینه پروژه های ملی هوش مصنوعی وزارتخانه فعالیت کنند، از طریق این مرکز با ما در ارتباط باشند.

سرپرست گروه هوش مصنوعی ادامه داد: بزودی پذیرش دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی هوش مصنوعی خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: طی برگزاری جلساتی با دبیران کمیته های تعالی هوش مصنوعی، ضمن هدف گذاری، برنامه هایی طراحی شد که ایجاد مدارس " هوش مصنوعی در علوم پزشکی " یکی از برنامه های تعریف شده است که برای نخستین بار در تابستان  با مشارکت 10 دانشگاه و مدیریت دانشگاه علوم پزشکی هوش مصنوعی برگزار شد و  دومین دوره آن در پاییز با همکاری 7 دانشگاه علوم پزشکی دیگر نیز برگزار خواهد شد.

دکتر قاسمی گفت: در فراخوانی که با دبیران کمیته های تعالی صورت گرفته است ، اقدام به شناسایی مدرسینی کردیم  که  تمایل به برگزاری مدارس هوش مصنوعی دارند و ضمن دریافت برنامه آنها شرایطی را برای دانشگاه های مختلف فراهم کردیم که دانشجویان در این مدارس حضور یابند.

وی ادامه داد: هدف در مدارس هوش مصنوعی علوم پزشکی، آموزش صحیح هوش مصنوعی به دانشجویان علاقمند و دانشجویانی ست که پروژه های دانشجویی در این حیطه دارند و توسط متخصصین و متبحرین شناخته شده اند.

سرپرست گروه هوش مصنوعی در علوم پزشکی گروه‌های آموزشی از برگز اری مدارس هوش مصنوعی علوم پزشکی در دانشگاه های مختلف از جمله شیراز، اصفهان، مشهد، گناباد، شهید بهشتی و علوم پزشکی تهران خبر داد و اعلام کرد: در مدرسه تابستانه هوش مصنوعی علوم پزشکی 150 دانشجو و در پاییز نیز بالغ بر 300 دانشجو پذیرش شدند  که با وجود اینکه امکان ثبت نام برای دانشجویان با تمام رشته ها وجود داشت، استقبال دانشجویان بالینی بیشتر بود.

وی "پردازش سیگنال های حیاتی"،" پردازش دادگان زیستی"، "یادگیری عمیق در پردازش دادگان زیستی"، "پردازش تصاویر پزشکی"، " طراحی محاسباتی دارو" ، " واقعیت مجازی" را از جمله گرایش های مختلفی مربوط به رشته هوش مصنوعی عنوان کرد و افزود: دانشجویان با توجه به علاقه یا پایان نامه خود در این رشته ها آموزش کامل را می بینند.

دکتر قاسمی آموزش هوش مصنوعی را برای تمام طبقات و گروه های علمی و مردمی  یک ضرورت عنوان کرد و گفت: هوش مصنوعی یک جزء جدایی ناپذیر از زندگی تمام مردم دنیا شده و توجه ویژه ‌ای به هوش مصنوعی در علوم مختلف را شاهدیم که یکی از این علوم ، در نظام سلامت  است، خاص ایران نیست و اهمیت آن را به راحتی از گرایش هایی که در سطوح دانشگاه ها و تعریف کردن رشته های مختلف در حوزه هوش مصنوعی و  پذیرش دانشجویان هست می توان فهمید .

وی ایران را مستثنی از دنیا در عرصه هوش مصنوعی ندانست و افزود:  با هوش مصنوعی شاهد تسهیلات بیشتر، باز شدن مسیر ارتباطی با دنیا و ارائه دقیق تر نتایج پروژه‌ها خواهیم بود بویژه در حوزه کمک تشخیصی به نظام سلامت کمک شایانی خواهد کرد.

سرپرست گروه هوش مصنوعی افزود: امروزه با توجه به استقبال خوب جامعه علمی از هوش مصنوعی، در علوم پزشکی ایجاد مدارس هوش مصنوعی برای دانشجویان  و دوره های باز آموزی برای اساتید، بستری برای محققان و علاقمندان به هوش مصنوعی فراهم گردیده که به شکل اصولی و غیر حضوری آنرا فرا بگیرند.

وی در پاسخ به این سوال که  کاربرد هوش مصنوعی در پروژه‌های هوش مصنوعی چه میزان است، گفت: پاسخ به این سوال خیلی سخت است زیرا که دانشگاه ها در حوزه هوش مصنوعی از یکدیگر بسیار فاصله دارند و هم اکنون نمی توان با قاطعیت گفت چند درصد پایان نامه ها مرتبط با هوش مصنوعی است اما علاقه مندی دانشگاه ها به این رشته و تشویق اساتید و دانشجویان به انتخاب پروژه های میان رشته ای بین علوم بالینی روز به روز در حال افزایش است و امید به تعریف کردن پروژه هایی که به ارتقاء سلامت جامعه بینجامد.

دکتر قاسمی با اشاره به محققان قوی هوش مصنوعی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اصفهان دارای قابلیت های متعددی در عرصه هوش مصنوعی است که همکاری خوبی با این دانشگاه و دیگر دانشگاه ها در عملیاتی کردن پروژه های ملی هوش مصنوعی داریم.

سرپرست گروه هوش مصنوعی در علوم پزشکی، آموزش هوش مصنوعی به محققان را هدف اصلی و پیش رو خواند و گفت: در همین راستا نخستین کنگره  بین المللی هوش مصنوعی در علوم پزشکی در دی ماه با حضور محققان مختلف برگزار می شود که وزیر بهداشت رئیس عالی کنگره و دکتر باقری فر معاون آموزشی کنگره هستند که هدف شناسایی تیم های تحقیقاتی در عرصه هوش مصنوعی وارتباط تنگاتنگ با آنها است.

دکتر قاسمی در ارتباط با پروژه (IRAN BIO AIMS) گفت:  این طرح در وزارتخانه با هدف شناسایی چالش ها و نقاط ضعف وزارت بهداشت به تصویب رسید که در چهار سطح مختلف و 5 محور اصلی در حال تدوین و آماده سازی است، همچنین با همکاری دانشگاه ها و محققان فعال از جمله شهرکرد، اصفهان، مازندران، یزد، هرمزگان، خوزستان و کرمان اجرایی و در آینده از ظرفیت دیگر دانشگاه ها نیز استفاده می شود.

وی گفت: این پروژه با حمایت وزارت بهداشت آغاز شد که اگر این حمایت ادامه یابد به نتایج خوبی دست خواهیم یافت.

سرپرست گروه هوش مصنوعی در علوم پزشکی تصریح کرد: هوش مصنوعی باید به صورت سطح بندی شده شکل کاربردی بگیرد بطوریکه با یک مانور ملی و همکاری همگانی به هوش مصنوعی سرعت بیشتری داده شود.

مطالب پیشنهادی