16:56 1401/09/10

 

به گزارش مفتاح، 12 آذرماه روز جهانی معلولین بهانه ای شد تا مدیر کل بهزیستی استان اصفهان با حضور مشوار استاندار در امور معولان و مشاورانش در حوزه های مختلف در جمع خبرنگاران حاضر شوند و مشکلات جامعه معلولان را بازگو کنند.

ولی الله نصر با اشاره به روز جهانی معلولین این روز را تداعی کننده زحمات معلولان ومشارکت اجتماعی آنان دانست و گفت: باید زحمات افراد دارای معلولیت را به مسئولان ومردم نشان داد ومشکلات آنها را انعکاس داد تا مشکلات این معولان رسیدگی و حل شود.

او با تاکید براینکه هنوز در بسیاری از مراکز شهرها و شهر اصفهان برای کوچکترین حق معلولان و آنهم حضور آنها در شهر است مشکل داریم، گفت: مشکلات معلولان را در پنج حوزه عمده می توان بیان کرد که ان شاالله در برنامه هفتم وبا کمک نمایندگان گوشه ای از آن حل شود.

او در ادامه با اشاره به پیگیری برای دیدار استاندار با جامعه معولان به مناسبت روز جهانی معلول گفت: استاندار موافقت کرده اند تا این جلسه برگزارشود ونماینده تمام مراکز وتشکل های معلولان به بیان مشکلات خود بپردازند و استاندار هم پیگیر مشکلات انها در مجمع نمایندگان و از طریق مسئولان مربوطه باشد.

نصر با تاکید بر اینکه امروز نگران معیشت خانواده داری معلولیت است ادامه داد: هنور مستمری ما طبق قانون جامع حمایت از معولان پرداخت نمی شود. در این قانون افراد دارای معلولیت مشخص کرده اما با انچه قانون مشخص کرده خیلی  فاصله داریم ویکی از مشکلات اصلی امرو پرداخت مستمری ماست وامیدواریم قانون گذار  و دولت به حقوق حداقل دستمزد کارگری که در قانون جامع معلولیت به آن اشاره شده،   عمل کنند.

بنا به گفته مدیر کل بهزیستی 8500 معلول واجد شرایط برای دریافت مستمری در استان اصفهان شناسایی شده است، ولی به دلل کمبود اعتبار این افراد پشت مستمری بهزیستی  که امروز به 530 هزار تومان رسیده است، مانده اند. مشکل کمبود میزان معیشت یکی از مشکلات اساسی امروز خانواده هاست.

نصر دومین مشکل مهم معلولان استان را اشتغال عنوان کرد و گفت: دانشجویان وفارغ التحصیلان و نخبه هایی معلول زیادی هستند که به خاطر داشتن معلولیت پشت صف اشتغال مانده‌اند. این با  زحمت تحصیل می کنند اما نمی توانند شغل مناسب پیدا کنند و به همین خاطر مشکل افسردگی واضطراب هم به سایر مشکلاتشان اضافه می شود. متاسفانه  قانون استخدام سه درصد از معلولان که قانون جامع معلولان است، زیر پا گذاشته می شود. اگر این قانون اجرا شود قسمتی از مشکلات معلولان حل می شود.

بحث مسکن معولان مشکل دیگر جامعه معلولان بود که نصر در ادامه به آن پرداخت وافزود: با تسهیلاتی  که الان در نظر گرفته شده ومحدویت اعتباری که وجود دارد، بهزیستی کشور در تفاهم نامه‌ای  که با بنیاد مسکن و انجمن خیرین مسکن ساز منعقد کرده است، اولویت خود را ساخت مسکن برای خانواده دارای دو معلولیت قرار داده است.  اما هنوز این موضع به طور کامل محقق نشده  و نتوانستیم تمام خانواده ها را خانه دار کنیم. البته دریافت  وثیقه های سخت از طرف بانک در قبال ارائه تسهیلاتی یکی از دیگر مشکلات خانواده معلولان است.   امیدواریم بانک ها یارانه ویا مستمری مددجویان را  به عنوان ضامن قبول کنند تا  مددجو برای دریافت این تسهیلات با مشکلات کمتری  مواجه شود.

نصر در ادامه با اشاره به هزینه بالای توانبخشی ودرمان معلولان گفت: ما به شدت در حوزه توانبخشی با تحریم روبرو هستیم و برای خرید سمعک که کاملا وارداتی است مشکلاتی برای معلولان داشتیم. قانون ودستور است تا از تجهیزات داخلی استفاده کنیم اما متاسفانه تجهیزات توانبخشی ایرانی کیفیت لازم را ندارد و معلولان از تجهیزاتی که ما خریداری می کنیم استفاده نمی کنند و مجبورند ویلچر مناسب وباکیفیت را با قیمت بالا تهیه کند.

او در ادامه افزود: ما معلولانی شدیدی داریم که دارای ضایع نخاعی هستند و نیاز به مراقبت زیاد دارند و اصولا خانواده آنها هم بعد از مدتی دچار آسیب گردن وکمر می شوند، برای همین برای این خانواده ها حق پرستاری تعریف شده است.  در استان اصفهان 2700 معلول واجد شرایط دریافت حق پرستاری پشت نوبت هستند واین مساله برای ما مسئولان دردآور وزجرآور است. امیدوارم  صدای معلولان در این روزها شنیده شود ومددجویان کمیته امداد وبهزیستی با فیلترهای سخت که وجود دارد، جز دهک پایین جامعه هستند وباید حداقل‌ نیاز انها فراهم شود.

 

 

 

 

 

مطالب پیشنهادی