21:36 1401/08/30

به گزارش خبرنگارمفتاح، دکتر محمود اعتباری معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان در نشست خبری به مناسبت هفته آگاه سازی داروهای آنتی میکروبیال تجویز منطقی دارو را یکی از مباحث در این زمان عنوان کرد و گفت: مصرف  غیر منطقی آنتی بیوتیکها همه جامعه و جهان را تهدید می‌کند و باعث شده تا ما در مقابل باکتری ها خلع سلاح  شویم.  به همین خاطر این موضوع هزینه زیادی را به ما تحمیل کرده است.

 او با اشاره به بحث های خود درمانی و استفاده نکردن مردم از مشاوره داروسازان برای دریافت آنتی‌بیوتیک‌ها گفت: تلاش مردم برای دریافت آنتی‌بیوتیک‌ها برای هر بیماری مشکلات فراوانی را در این حوزه به وجود آورده است.

اعتباری با تاکید بر اینکه  نیاز است تا آگاهی سازی زیادی برای مردم در خصوص مصرف آنتی بیوتیک ها و خطرات احتمالی مصرف بی رویه و بی مورد از آنها داده شود، افزود: اگر آموزش همگانی وجود نداشته باشد و رسالت رسانه در این خصوص انجام نشود، تیم های درمانی موفقیت خوبی در این حوزه نخواهند داشت.

 او در ادامه افزود: گرایش مردم  به خود درمانی و استفاده از نظر سایرین برای درمان به جای استفاده از نظر پزشک، ما را در مقابل میکروارگانیسم ها خلع سلاح کرده  و باعثشده است تا میکروب ها با استفاده از روش‌های نامعمول راه های مختلفی برای حیات خود پیدا کنند.  خد درمانی باعث ایجاد سویه های جدید می شود که نسبت به داروها مقاوم می شوند و جوابی نمی دهد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان با اشاره به اینکه مصرف اموکسی سیلین در کشور بسیار زیاد است، گفت: این داروو آنتی بیوتیک ها  روی ویروس ها اثر ندارند و مصرف دارو برای ویروس باعث مقاوم شدن آنها به دارو می شود وبرای انسان خطرناک است.

آنتی بیوتیک ها جزو داروهای بدون نسخه نیستند

اعتباری با اشاره به اینکه اکثر داروها نسخه ای هستند و برخی اقلام را میتوان بدون نسخه از داروخانه ها تهیه کرد، بیان داشت: فهرست داروهای او تی سی یا بدون نسخه ممکن است تغییر کند، اما آنتی بیوتیک ها جزو داروهای بدون نسخه نیستند و باید حتما توسط پزشک تجویز بشود.

اعتباری در  پاسخ به این سوال خبرنگار مفتاح که چرا داروخانه ها آنتی بیوتیک را بدون نسخه به بیمار می فروشند، گفت:این  همان اختلالی است که ناخواسته اتفاق می‌افتد.  داروخانه ها نباید آنتی بیوتیک ها را بدون نسخه به بیمار عرضه کنند وباید در این خصوص نطارت بیشتری وجود داشته باشد.

  او در ادامه در خصوص کمبود دارو به ویژه آنتی بیوتیک کودکان گفت:  دلایل مختلفی برای کمبود دارو وجود دارد. در دو سال گذشته با توجه به شیوع کرونا و رعایت شیوه نامه ها به طور قابل توجهی بیماری ها  کاهش  داشت و نیاز به آنتی بیوتیک به همین میزان کاهش پیدا کرد و بسیاری از کارخانه‌های تولید آنتی بیوتیک ساخت آن را متوقف کردند، از جمله فارابی که ۵۰ درصد پوشش تولید آنتی بیوتیک را تعطیل کرد.

اعتباری خاطر نشان کرد:  با شروع زودتر آنفولانزا و شوک درمانی وارد شده به سیستم درمان، تغییر سیاست‌های ارزی، تحریم و عدم برنامه‌ریزی ها باعث کمبود آنتی بیوتیک به خصوص در اطفال شد. اما سازمان غذا دارو تلاش می‌کند تا مشکلات را برطرف کند.

 بنا به گفته او دولت با اصلاح  قیمت‌ ها، اصلاح کردن قیمت در اختیار قرار دادن ارز با سرعت بالا کاهش درصد مالیات ارزش افزوده برای کالاهای وارداتی تا یک درصد و تامین مواد اولیه و افزایش تولید کارخانه های تولید کننده،  به تامین آنتی بیوتیک کودکان کمک کرده است.

اعتباری با اشاره به اینکه امروز وضعیت تامین و توزیع آنتی بیوتیک مطلوب است، افزود:  البته این به مفهوم ذخیره سازی نیست ما کمبود را را رد نمی‌کنم اما تلاش می کنیم دارو به همه داروخانه ها به روز برسد.  فروش دارو به همراه آنتی بیوتیک به صورت روزانه و مرتب در داروخانه ها انجام میشود.

سبد فروشی دارو خلاف قانون است

 فروش دارو به همراه آنتی بیوتیک یا به قول سبد فروشی را غیرقانونی عنوان کرد و گفت: شرکت‌های پخش که اقدام به سبد فروشی می کنند با  آنها برخورد شده است.  سهمیه دارویی برای داروخانه ها در نظر گرفته شده اما سبد فروشی نداریم و شرکت‌های توزیع موظف هستند تعداد مشخص داروها را در اختیار داروخانه ها قرار دهند و اگر این اتفاق بیفتد این امر غیر قانونی است.

او در ادامه افزود:  ما کمبود دارو را انکار نمیکنیم، اما برای تامین دارو برنامه‌ریزی داریم به خصوص برای بیماران پیوندی، ام اس و داروهای بیماران دیابتی.  ممکن است اختلالی ایجاد شود اما فرایند تولید دارو در حال انجام است. فروش انسولین نیز بدون نسخه به هیچ عنوان امکان ندارد و داروخانه موظف است در سامانه درخواست انسولین را ثبت کند تا پایش کنیم.

او با تاکید بر اینکه  خرید دارو به غیر از داروخانه ممکن است به صورت قاچاق و تقلبی باشد، گفت: مردم نباید خارج از سیستم داروخانه دارو تهیه کنند. اگر موردی دیده شد باید با ۱۹۰ در معاونت درمان گزارش شود.

 معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی در ادامه افزود:  همه پارامتری تهیه  وتولید دارو دست وزارت بهداشت نیست.  دارو از ارز و نقدینگی میخواهد از تولید به بیرون وابسته است قطعی اینترنت و کمبود مواد اولیه باعث اختلال می شود و به طور قزع نمی توانم بگوییم کی شرایط عادی می شودالبته توزیع به صورت روزانه در حال انجام است ونمی توانند بیمار را به خاطر نبودن دارو برگردانند. دو محموله داروی وارداتی به کشور وارد شده و به اصفهان هم رسیده است.  

مطالب پیشنهادی