19:53 1401/08/20

به گزارش مفتاح- منیره فهامی/ هنوز در بهت آرتین مانده بودیم و در فکر اینکه جای خالی مادر، پدر و برادر از دست داده‌اش را چگونه باید پر کرد که خبری دیگر قلبمان را آتش زد. آه! از اینکه آه مظلومی را بشنوید و به کمکش نشتابید! اما مظلوم گیر آوردند و .....
همه اینها از روزی شروع شد که مهسا امینی نامی شد برای رمز نامردی و ناجوانمردی‌هایشان؛ اما امروز جامعه انقلابی نیز رمزهای بسیاری دارد که جوانمردانه پای اعتقادشان ایستادند. رمزهایی که تاریخ آن‌ها را فراموش نمی‌کند؛ چون همیشه نام مظلوم از تاریخ فراموش نشدنی است؛چون رمز ما آرمان(شهیدعلی‌‌وردی) و آرمان‌ها شدند و آرمان‌ها از یاد نرفتنی هستند.


ولی چرا اینقدر بی‌رحمی؟ چرا اینقدر داعش صفتی! آن هم داعشی که مرده بود ولی با رقص روسری‌ها توی هوا جان دوباره گرفت و آن موقع که پلیس امنیت زیر لگد جان می‌داد داشت برای این آب و خاک نقشه توطئه می‌کشید؛ اما سخت‌تر از داعش و داعش صفتی جهل و دروغ است. اخبار جعلی و دروغی که دشمن به دست بعضی مردم می‌دهدو نمی‌فهمند این چیزی که فکر می‌کنند حقیقت است و آب‌گوارا ، جام زهر است که جرعه جرعه می‌نوشند. چراکه با قبول و دامن‌زدن به این شایعات ، اخبارجعلی و ساختگی دارند امنیت‌روانی‌جامعه را به خطر می‌اندازند.


جنگ اقسامی دارد؛ یک جنگی که در میدان رزم و کارزار انجام می‌گیرد و هدف آن تصاحب سرزمین و تسلط بر منطقه ،جامعه و ملت مقابل برای بدست آوردن منابع آن ملت است. در این جنگ نیرو ، قشر جوان و پرتوان به خاطر دفاع از سرزمینشان از بین می‌روند. به همین علت بعضی از دشمنان به فکر جنگ دیگری می‌افتند جنگی که بتوانند با کمترین تلفات و هزینه بیشترین سود را برده و به تمامی اهدافشان نیز دست یابند. نام این جنگ جنگ روانی است. جنگ روانی در حوزه جنگ نرم دسته بندی می‌شود. در این نوع جنگ بهترین سلاح‌ها و رزم‌آوران کسانی هستند که در ایجاد فضای متشنج و امنیت‌زدایی موفق‌تر هستند و بتوانند روحیه دشمن را تخریب کنند. در این روش دشمن افکار عمومی را به شایعات و اخبار جعلی مشغول می‌کند واز رسانه‌ها و فضای مجازی کمک بسیاری می‌گیرد.

*شایعه ابزار کارآمد جنگ روانی
شایعه ابزار کارآمد در جنگ روانی است که باعث می‌شود امنیت، اخلاقیات، همدلی و بسیاری از چیزهای مثبت در جامعه از بین برود و در نتیجه اتحاد و انسجام در جامعه کم‌رنگ شود.همچنین شایعه سبب می‌شود تشخیص حق از باطل و درست از نادرست سخت شود. در این روزها جامعه ما هر روز با شایعات زیادی روبرو است و سخن‌های متناقضی از دشمنان همیشگی به گوش می‌رسد. در این بین متاسفانه افرادی این شایعات را قبول می‌کنند و چون سیلی آن را دست به دست و دهن به دهن می‌چرخانند. گسترش این شایعات و دروغ پردازی‌ها ،جنگ روانی و اجتماعی را در بین مردم گسترش داده و فضایی ناامن و پر تنش و نگران‌کننده را در جامعه ترویج می‌دهد و حتی می‌تواند سبب بروز هراس اجتماعی شود. تبعات و ضررهای انتشار اخبار دروغین و شایعه پراکنی بعضی مواقع جبران ناپذیر بوده و زیان‌های بسیاری را به دنبال دارد.

*تواترسازی روشی برای جنگ‌روانی
اطلاع‌رسانی به موقع اخبار و اطلاعات اصلی‌ترین روش برای مقابله با اهداف شایعه‌سازان است. همچنین ساختن برنامه‌های مستند و تهیه اخبار دقیق و شفاف، از افرادی که این روزها در کشته‌سازی‌های دشمن خبرساز شده‌اند در برقراری آرامش جامعه و اعتمادسازی افراد بسیار موثر است. بهره‌مندی از ابزارهای تاثیرگذاری مانند رسانه و تبلیغ نیز در قالب شعر، طنز، داستان‌های حماسی و... می‌تواند برای مقابله با جنگ‌روانی به‌کار گرفته شود. جنگ‌روانی نقش اساسی و کلیدی در تغییر بینش‌ها و نگرش‌ها ایفا می‌کند. آیات قرآن توجه خاصی به این مقوله داشته و برای مدیریت‌روانی شخص و جامعه‌اسلامی دستورها و راهکارهایی ارائه کرده است. یکی از روش هایی که در جنگ‌روانی به کار می‌رود تواترسازی است. این تواترسازی در دو شکل علمی وعملی از سوی دشمنان به کار گرفته می‌شود تا در اندیشه و رفتار آدمی نسبت به امری که بدان اعتقاد و باور دارد تشکیک و تردید ایجاد کند.
تواترسازی در خبر اینگونه انجام می‌شود که مدل‌ها و اشکال گوناگون یک مطلب تکرار شده تا مخاطب نسبت به آن قطع و یقین پیدا کند. به عنوان مثال؛ پرداختن به کشته سازی‌های مختلف توسط رسانه‌های‌غربی و اخبار مختلف و متعدد از یک حادثه ساختگی و دروغ که بارها و با فاصله زمانی کم از این رسانه‌ها پخش می‌شود و این روزها بسیار شاهد آن هستیم. در تواتر سازی، یک مطلب و خبر با ادبیات و هنرهای گوناگون چنان تکرار می‌شود که انگار امری واقعی، روشن و بدیهی است.

 

* مردم باید نسبت به تواترسازی های دروغین دشمن هوشیار باشند
تواترسازی عملی از زمان صدر اسلام تا کنون و در هر برهه زمانی، به عنوان ابزاری، در ایجاد جنگ روانی علیه دین و اسلام وجود داشته است. به عنوان مثال منافقان در جنگ‌روانی علیه پیامبر(ص)تلاش کردند با ارتداد جمعی خودشان، در دل‌های مومنان تردید‌افکنی کنند. در آیات 176 تا178 سوره آل عمران و همچنین آیات 127 تا 129 سوره توبه به این موضوع اشاره شده‌است. برای مبارزه با این تواترسازی دروغین، باید مردم را نسبت به این روش‌ها آگاه کرد. جامعه ایمانی باید نسبت به این روش‌های دشمنان آگاه شوند و نسبت به تواترسازی دروغین هوشیار باشند. در قرآن کریم آیه 6 سوره حجرات آمده است:« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ ؛ای مؤمنان، هرگاه فاسقی خبری برای شما آورد تحقیق کنید، مبادا از روی نادانی به قومی رنجی رسانید و سخت از کار خود پشیمان گردید.» از این آیه به خوبی می توان نتیجه گرفت؛ تحقیق و بررسی موشکافانه نسبت به هر خبری و از هر منبعی باید در دستور کار قرار گیرد تا دشمن نتواند از تواترسازی علمی و عملی به هدف خویش برسد.

مطالب بیشتر 

شایعه تخریبی برای واقعیت

شایعات سایبری، توطئه شکاف بین ملت و دولت

 

مطالب پیشنهادی