6:57 1401/08/25

تشییع ۳۷۰ شهید در ۲۵ آبانماه ۶۱ ؛ قسم به رستاخیز اصفهان

به گزارش مفتاح- مریم ابراهیمی دینانی/ شهر بوی گل میداد ، دل بوی خون . ۴۱ سال پیش ، ۳۷۰ شهید برای یک شهر آوردند . مادران قامت شکسته اما همچنان سربلند و‌استوار به تششیع آمدند و پدران سرافراز ، رشادت اصفهان را به نام خود زدند.
همه آغوش گشودند تا ۳۷۰ سروبلند قامت که تمام وجودشان غیرت و حفظ جان و مال ناموس بود را بر دستان خود به لبیک بنشینند.
اصفهان یکپارچه اشک بود ، و آه از نصف جهان ، به آسمان میرفت و برمیگشت.
گویی فرشتگان هم اشک و آه از خون پاک ۳۷۰ جوان را در دل داشتند .
چنین غم سنگین و چنان قلب ها پاره !

۲۵ آبانماه ۶۱ ، اصفهان سرافراز غیرت و حمیت شد.ثابت کرد چنان فرزند تربیت کرده تا اگر هر چشمی بخواهد به خاک و ناموس وطن تعرض کند، خون می دهد اما شرف نه!
اصفهان سرافراز شد . اصفهان خود را ثابت کرد .اصفهان کارنامه خود را درخشان کرد .

اصفهان دیگر باید چکار میکرد ؟!

۳۷۰ شهید سروقامت عملیات محرم ، اصفهان را به محرم خاک وطن تبدیل کرد.
امام خمینی، در مورد این روز تاریخی گفت: «همین چند روز پیش فقط در شهر اصفهان حدود ۳۷۰ نفر را تشییع کردند، مع‏ذلک همین شهیدداده‌ها و داغ‏دیده‌ها به خدمت خود به اسلام ادامه می‌دهند. در کجای دنیا می‌توانید جایی را مانند استان اصفهان پیدا کنید؟»

آری کجای دنیا میتوان این حجم غیرت و‌سرافرازی و حب به خاک وطن را پیدا کنید؟
اصفهان دین خود را سالهاست به دولت و خاکش ادا کرده است.

مصطفی سجادی، رزمنده دفاع مقدس درباره عملیات محرم می گوید: اذان صبح دهم آبان ماه سال ۶۱، توپخانه ارتش عراق که متوجه عملیات ایران در این منطقه شده بود، مقر لشکر ۱۴ امام حسین (َع) را مورد هدف قرار داد که در این واقعه تعدادی از رزمندگان این لشکر به درجه شهادت نائل شدند. بر همین اساس فرماندهی لشکر دستور داد که نیروها به اطراف مقرر حرکت کنند، زیرا این احتمال می‌رفت که پدافند هوایی عراق برای پاکسازی منطقه اقدام کند.
نیروهای تدارکات و جهاد سازندگی که احتمال ریزش باران در هنگام عملیات را پیش بینی کرده بودند از قبل عملیات در ارتفاعات میمه در منطقه عین‌خوش یک سد خاکی را ایجاد کردند که در صورت بارندگی شب، عملیات مشکی برای عبور گردان‌های لشکر ۱۴ امام حسین (ع) از رودخانه ایجاد نشود.

به خاطر دارم شب عملیات محرم شدت بارندگی به حدی رسید که این سد خاکی از بین رفت و یک سیل آب عظیم در «رودخانه دویرج» جاری شد.

هنگامی که من به رودخانه دویرج رسیدم سکوت رادیویی بی سیم را شکسته و خطاب به فرمانده گردان موسی بن جعفر (شهید علی ردانی‌پور) تماس گرفتم و در قالب رمز، طغیان رودخانه را گزارش دادم، اما دستور فرماندهی این بود که باید از این رودخانه عبور کرد، لذا به رودخانه دویرج زدیم و در این راستا تعداد زیادی از رزمندگان گردان‌های امام محمد باقر و امیرالمومنین درگیر سیلاب و در رودخانه دویرج شهید شدند.
در عملیات محرم، استان اصفهان حدود ۱۲۵۰ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرد که از این تعداد بیش از ۷۵۰ شهید گرفتار سیلاب و مقابل چشمان هم‌رزمان خود شهید شدند و پس از انتقال ۷۵۰ شهید اصفهانی به عقب قرار شد این شهدا طی سه مرحله تشیع شوند که در مرحله اول حدود ۳۲۰ شهید در ۲۵ آبان ماه سال ۶۱ تشیع شدند و حماسه تاریخی مردم اصفهان رقم خورد.

رزمندگان اصفهانی در عملیات محرم جان خود را فدا کردن تا هم‌رزمانشان در محاصر دشمن قرار نگیرند، زیرا اگر در شب عملیات گردان‌های لشکر ۱۴ امام حسین (ع) از رودخانه دویرج عبور نمی‌کردند، مابقی یگان‌های عملیاتی در محاصره قرار می‌گرفتند و عملیات شکست می‌خورد.

و حالا آیا وقت آن نیست که دولت و مسوول و مدیر و سکاندار این مملکت، دین خود را به اصفهان ادا کند؟

خشکی زاینده رود و از بین رفتن کشاورزی مردم نجیب اصفهان و حالا هم ، آثار فرونشست های خطرناک در این شهر مظلوم که همواره معین و کمک رسان کل کشور بوده است، حقی نیست که مسوولان با بی تدبیری به این شهر و مردمش تحمیل کردند !
چند سال مگر وقت داریم ، جلوی کابوس فرونشست اصفهان و خطر تخریب آثار تاریخی را بگیریم ؟
وقت آن است که به پاس خون پاک شهدا، برای مشکلات این مردم نجیب و مهربان، قدمی جدی و‌فراتر از حرف و شعار برداریم.

مطالب پیشنهادی