10:31 1401/08/22

 

به گزارش مفتاح وبه نقل از مهر، نوید حاجی بابایی  اظهار داشت: برغم اینکه آغاز بارش‌های مؤثر را از اواسط آذرماه پیش‌بینی کرده بودیم اما خوشبختانه در الگوهای جوی تغییرات قابل توجهی شکل گرفت و از آبان بارش‌های زودهنگام به وقوع پیوست.

وی با بیان اینکه الگوهای جوی و شرایط بارشی از اواسط آبان بهبود یافته است و این وضعیت کمابیش تا پایان زمستان ادامه خواهد داشت، روند بارش‌های پیش رو را مثبت ارزیابی کرد و افزود: براساس پیش‌بینی بلندمدت، بهبود بارش‌ها را در منابع آبی استان تا پایان زمستان خواهیم داشت که تا حد زیادی از تنش آبی استان می‌کاهد.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان ابراز داشت: بارش‌های آذر و ماه‌های فصل زمستان در نواحی غرب و جنوب و سرچشمه‌های آبی حوضه زاینده‌رود متمایل به بالای نرمال (طبیعی) منطقه است.

حاجی بابایی اضافه کرد: کشور و استان در سه سال گذشته درگیر پدیده جوی اقیانوسی لانینا بود که بارش‌های کمتر از نرمال رخ می‌داد اما این پدیده در حال ضعیف شدن است و شرایط جوی به حالت طبیعی خود بازگشته است.

وی با بیان اینکه لانینا اکنون کم اثر شده است، خاطرنشان کرد: یکی از موانع شدید وقوع بارندگی و علل کم بارشی در کشور و استان که منابع آبی را به شدت تحت تأثیر قرار داد، این پدیده جوی بود که با از بین رفتن آن، جو حالت طبیعی و بارش‌ها بهبود پیدا می‌کند.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان تصریح کرد: پدیده جوی النینو (جریانات گرم اقیانوسی) حاکم نشده در حالی که اگر این پدیده جوی بر کشور و استان حاکم شود شرایط بارش‌ها بسیار خوب خواهد شد اما اکنون لانینا کم اثر شده و جو به حالت طبیعی بازگشته است.

افزایش ۶۳ درصدی بارش‌های تاکنون اصفهان نسبت به بلندمدت

حاجی بابایی به وضعیت بارش‌های استان در سال زراعی جاری اشاره کرد و گفت: میانگین بارندگی‌ها در استان از ابتدای مهر تا ۲۱ آبان ماه، ۲۶.۵۴ میلیمتر است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۲۲.۶۰ میلیمتر و در بلندمدت ۱۶ میلیمتر بوده است.

وی با بیان اینکه بارش‌های تاکنون استان در مقایسه با سال گذشته ۱۷ درصد و نسبت به بلندمدت ۶۳ درصد افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: میانگین بارش‌ها در کوهرنگ سرچشمه اصلی حوضه آبریز زاینده رود نیز تا ۲۱ آبان ماه ۱۵۳ میلیمتر بوده که این میزان بارندگی تاکنون از میانگین بلندمدت این حوضه در این بازه بیشتر است.

آذر، بارش‌های خوبی در راه است

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان همچنین به وضعیت جوی استان در یک ماه آینده اشاره و خاطرنشان کرد: بارش‌های خوبی را طی یک ماه پیش رو شاهد خواهیم بود که همه مناطق استان را در بر می‌گیرد و بیشترین بارندگی‌ها در نیمه غرب و جنوب استان متمرکز خواهد بود.

حاجی بابایی با بیان اینکه بارش‌ها بیشتر به صورت باران است و در ارتفاعات و مناطق سردسیر استان بارش برف انتظار داریم، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که برغم بارش‌های خوب پیش رو، خشکسالی هیدرولوژی بلند مدت این منطقه از بین نخواهد رفت اما بر کاهش شرایط خشکسالی کوتاه مدت خوب و مؤثر است.

وی اظهار داشت: سامانه بارشی خوبی از اواخر هفته جاری و از چهارشنبه عصر تا پایان هفته در سطح استان فعال می‌شود و بارندگی‌های خوبی در منابع آبی و سرچشمه‌ها آبی زاینده رود انتظار داریم.

هوای سردتر از معمول در نیمه شرقی اصفهان

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی اصفهان درخصوص وضعیت دمای استان در ماه آذر نیز گفت: دما در بیشتر مناطق وضعیت نرمال (عادی) دارد اما نیمه شرقی استان یک درجه سردتر از معمول خواهد بود. ال‌نینو (El Niño) و لانینا (La Niña) الگوهای پیچیده آب و هوایی و مربوط به تغییرات دمایی در اقیانوس‌های زمین است. چرخه اقلیمی این جریان‌ها در اقیانوس آرام و معمولاً در چرخه‌های زمانی دو تا هفت ساله اتفاق می‌افتد.

لانینا، در زبان اسپانیایی به معنی «دختر کوچک» و چرخه مخالف ال‌نینو است. رویداد لانینا نشان‌دهنده سرد شدن تناوبی سطح دریا در مرکز شرقی خط استوا روی اقیانوس آرام است. در زمان رخ دادن لانینا زمستان در نیم‌کره جنوبی گرم‌تر از همیشه و در نیم‌کره شمالی سردتر از سال‌های دیگر می‌شود.

چرخه نوسانات جنوبی ال‌نینو (ENSO) به نوسانات دمایی بین اقیانوس و اتمسفر در قسمتی از اقیانوس آرام که روی خط استوا قرار دارد گفته می‌شود. میزان انحراف از این دمای طبیعی می‌تواند تأثیراتی روی فرآیندهای اقیانوسی و در نتیجه اقلیم و آب و هوای مناطق مختلف زمین داشته باشد.

ال‌نینو جریانات گرم اقیانوسی و لانینا جریان‌های سرد اقیانوسی است که با تغییر فشار سطحی هوا در بخش غربی خط استوا روی اقیانوس آرام رخ می‌دهد.

ال‌نینو در زبان اسپانیایی به معنی «پسر کوچک» است و اولین بار ماهیگیران حاشیه آمریکای جنوبی در قرن هفدهم میلادی این تغییر آب و هوایی را تشخیص دادند. معمولاً اولین نشانه آغاز ال‌نینو گرم شدن غیرعادی آب اقیانوس است که در اواخر پاییز رخ می‌دهد.

بروز مدهای بلندتر از همیشه و توفان‌های تخریب‌کننده برای کشاورزان نشانه‌های دیگر بروز ال‌نینو است. معمولاً ال‌نینو روی جریان‌های آب و هوایی آمریکای شمالی و غربی و کانادای مرکزی تأثیرگذار است و تأثیرات ثانویه در شمال غربی اقیانوس آرام پدیدار می‌شود و بارش‌های فراوانی به دنبال دارد.

مطالب پیشنهادی