7:15 1401/08/22

به گزارش خبرنگار مفتاح، محمدحسین صفار مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اقدامات انجام شده بیمه سلامت در یک سال گذشته گفت: طرح اجرای  بیمه همگانی سلامت  برای  ۶ میلیون نفر از افراد فاقد بیمه  که در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ اجرا شد، یکی از اقدامات مهم بیمه سلامت در جهت ارائه بیمه رایگان به افراد فاقد بیمه بوده است. در این طرح  در استان اصفهان ۱۸۰ هزار نفر که همگی در سه دهک اول بودند، به صورت رایگان بیمه شدند و برای آنها کد بیمه صادر شده است.

صندوق حمایت از بیماران خاص وصعب العلاج  مهمترین خبری بود که محمد حسین صفاری به آن اشاره کرد وافزود: افراد دارای بیماری خاص  به راحتی می توانند از خدمات  این صندوق استفاده کنند و حمایت 100 درصدی دارویی وبستری دریافت کنند.

 وی  در ادامه با اشاره به اینکه بیمه های پایه تامین اجتماعی و تکمیل حق ندارند تعهدات قبلی خود  را در قبال این بیماران کاهش دهند، گفت: در حال حاضر 27 بیماری تحت پوشش این صندوق هستند و بیمارانی که اطلاعات انها در سامانه بیماریهای خاص وزارت بهداشت ثبت شده باشد، می تواند از این حمایت ها استفاده کنند. بیماران تالاسمی، سرطانی، ام اس، هموفیلی و سایر بیماری های خاص تحت پوشش این برنامه هستند.

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان  با اشاره به اینکه از 15 آبانماه دو داروی مهم و گران قیمت بیماران "اس ام ای" تحت پوشش 100 درصدی صندوق قرار گرفته است، ادامه داد: بیماران اس ام ای می‌توانند  با نسخه الکترونیک  داروی اسپینرازا ( Nusinersen ) وَریدی و نیز ریسدیپلام( Risdiplam oral ) خوراکی را به صورت رایگان دریافت کنند.  بستری بیماران خاص نیز   ۱۰۰ درصد با تعرفه دولتی تحت پوشش قرار گرفته است.

تحت پوشش 100 درصدی بیماران پروانه ای

او از تحت پوشش قرار گرفتن بیماران پروانه ای توسط این صندوق خبر داد وافزود: بیماران پروانه ای،  فیبروز کیستیک  ومتابولیک نیز از بستری رایگان استفاده خواهند کرد و از پوشش 100 درصدی برخوردار خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه مدیریت درمان استان موظف است  اسامی بیماران خاص را وارد سامانه الکترونیکی وزارت کشور کند، بیان داشت:  بیماران خاص با ورود به  سامانه بیمه سلامت من و پیدا کردن نامشان می توانند از این خدمات استفاده کند. اگر بیماری نتوانست اسم خود را در سیستم پیدا کند باید درخواست حمایت را از طریق معاونت درمان برای وزارت بهداشت ارسال کند.  خدمات این صندوق در بیمارستان ها  کاملا الکترونیکی انجام خواهد شد و بیماران دارای بیمه تامین اجتماعی و نیروهای مسلح می توانند از طرح  استفاده کنند.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک  که از ابتدای دی ماه سال ۱۴۰۰ کلید خورد، گفت: این قانون لازم الاجرا بود و باید اجرا می شد و در حال حاضر 100درصد نسخ به صورت الکترونیک صادر می‌شود که 90درصد آن آنلاین و ۱۰ درصد به صورت آفلاین است.  با توجه به اجرای نسخه الکترونیک بررسی اسناد و پرداخت ها منظم و به روز شده است.

صفاری پرداخت‌های سازمان بیمه سلامت به موسسات  وشرکای کاری را به روز عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر هیچ موسسه پزشکی ارائه دهنده خدمات درمانی نمی‌تواند ادعا کند مطالبه عقب مانده از بیمه سلامت دارد،  ما به صورت علی‌الحساب برای تمامی موسسات پزشکی پرداخت داشتیم.

مطالبات داروخانه ها به روز شده است

پوشش بیمه درمانی ناباروری برای اولین بار در کشور خبر دیگری بود که صفاریان به آن اشاره داشت و گفت:  درمان ناباروری برای اولین بار در سطح کشور مورد پوشش قرار گرفته است. در بخش دولتی 90 درصد هزینه ها تحت پوشش بیمه قرار می گیرد.  این طرح در راستای طرح جوان سازی جمعیت انجام شده و ۷۰ درصد داروها هم  نیز شامل حمایت شده و در حال پرداخت است.

بنا به گفته صفاری طرح داروی یار که از ابتدای تیرماه با حذف ارز ترجیحی برای دارو شروع شد، برای حمایت از مصرف کننده بود.  ارز ترجیحی در واقع به جای شرکت های تولید کننده به داروخانه ها داده می شود و پرداخت مابه التفاوت ارز  را بیمه‌ها پرداخت می‌کنند تا هزینه  اضافی از جیب مردم پرداخت نشود. در حال حاضر هیچ داروخانه‌ای از بیمه سلامت  مطالبه ای در این خصوص ندارد و تا پایان مهرماه مطالبات داروخانه‌ها در خصوص دارو پرداخت شده است.

71 درصد از بیمه شدگان صندوق سلامت همگانی رایگان بیمه شده اند

مدیر کل بیمه سلامت استان، اعضا  صندوق بیمه سلامت همگانی را ۷۸۴ هزار نفر عنوان کرد وافزود:  ۵۳۶ هزار نفر  هم جمعیت بیمه شده صندوق روستایی بیمه سلامت استان هستند که در کل یک میلیون و ۶۴۹ هزار نفر در این صندوق عضویت دارند، که ۷۱ درصد از جمعیت صندوق  از  بیمه سلامت رایگان استفاده می کنند.

او  با تأکید بر اینکه افراد فاقد بیمه، برای استفاده از بیمه رایگان سلامت ایرانیان اقدام کنند گفت: در حال حاضر بیمه سلامت همگانی برای افراد فاقد بیمه درمانی رایگان انجام میشود. افراد فاقد بیمه با مراجعه به شعب بیمه سلامت، دفاتر پیشخوان و یا با وارد کردن کد دستوری *۱۶۶۶# تحت پوشش بیمه سلامت همگانی قرار بگیرند.

صفاری با اشاره به اینکه افراد صندوق بیمه همگانی از نظام ارجاع و پزشک خانواده استفاده می‌کنند، ادامه داد: در این طرح ۳۷۰ پزشک با ما قرارداد دارند و این طرح  برای همه بیمه شدگان صندوق بیمه همگانی اجرا می‌شود. در این طرح افراد با مراجعه به پزشک خانواده و پرداخت فرانشیز بسیار پایین می توانند مراحل درمان خود را ادامه دهند.

مطالب پیشنهادی