20:04 1401/08/21

 

به گزارش خبرنگار مفتاح، رئیس هیئت مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان در نشست مطبوعاتی که امروز به مناسبت نزدیک شدن به روز جهانی دیابت در سالن اجتماعات موسسه برگزار شد به اهمیت آموزش،پیشگیری و کنترل دیابت اشاره کرد وگفت: این بیماری خطرناک همچون سیل بنیان کن ولی بی سروصدا میان مردم افتاده است و باید در درجه اول آگاهی مردم را درباره این بیماری بالا برد.در این راه این موسسه جلسات متعدد آموزش و اطلاع رسانی در صدا و سیما، مطبوعات ،نماز جمعه داشته است . همچنین در حضور مسئولین استانی و کشوری ،مدیران کل ادارات ،هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی و مدیر کل آموزش وپرورش استان بوده ایم .

دکتر محمدعلی عطاری افزود: این موسسه توانسته با آموزش در فرهنگسراها ،مساجد و تابلوهای اعلان شهری و ساخت کلیپ های آموزشی خطر این بیماری را به مردم گوشزد کند.


وی اشاره کرد: در این موسسه علاوه بر آموزش، به غربالگری قند خون و علائم بیماری می پردازیم و سعی در غربالگری نشانه های بیماری همچون عوارض چشمی ،قلبی ،کلیوی،پوستی،گوارشی،
تغذیه ای ،کبدی،روانشناسی و غددی داریم. همچنین بیماران در معرض خطر را قبل از بروز حادثه آماده می کنیم و در مسیر درست درمان هدایت می نماییم .

این استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین تاکید کرد: متاسفانه آمار دیابت در دنیا ، ایران و اصفهان سیر به بالا دارد و روند افزایشی آن سیل آسا است و جز با همت جمعی همه مسئولین اعم از اجرائی ،فرهنگی و خیرین میسر نخواهد شد .ما از خیرین عزیز می خواهیم که قسمت اعظم اعتبارات و بودجه های مالی و انسانی خود را به امر خطیر پیشگیری اختصاص دهند.


دکتر عطاری در ادامه پیشنهاد  تاسیس میز بحران دیابت در استانداری اصفهان با شرکت همه دستگاههای مسئول، اختصاص ساعاتی از برنامه های صدا و سیما به موضوع دیابت ،تغذیه ، استرس و،کم تحرکی دخانیات و،چاقی، وارد کردن مطالب مربوط به دیابت و تغذیه صحیح در کتب درسی دانش آموزان و دانشجویان، تشکیل گروههای همیار سلامت دانش آموزی، کمک وسیع شهرداری و خیرین در تامین فضاهای آموزشی و غربالگری دیابت و تامین پرسنل و امکانات مربوطه و یا تاسیس مراکز جامع دیابت ۶-ترویج ورزش همگانی،دوچرخه سواری و تاسیس ورزشگاهها۷-کمک هنرمندان وصدا و سیما در تهیه کلیپ های کوتاه و نشر آن در فضای مجازی، کمک شهرداری در نصب بیلبوردها و تبلیغات از طریق رسانه های شهری، اخذ مالیات مضاعف از شیرینی فروشی ها و فروشندگان غذاهای فوری (فست فودها)و آموزش قبل از صدور پروانه آنها که خطر را کاهش دهد، آموزش تغذیه صحیح به صنف رستوران داران تا با غذاهای چرب ،سنگین و پر حجم سلامتی مردم را به خطر نیندازند، آماده کردن خیرین واقف برای مناسب هزینه کردن در جهت اصلاح الگوی زندگی ، آموزش مردم ،پیشگیری و کنترل دیابت، را در جهت کاهش دیابت در جامعه ارائه کرد.  

در پایان این نشست  از پوستر مسابقه دانش آموزی انشاء نویسی با موضوع دیابت رونمایی شد. این مسابقه  با همکاری موسسه خیریه دیابت و آموزش وپرورش استان برگزار میشود  ودر این مسابقه به ۱۴ انشاء برگزیده جوایز نقدی داده میشود. همچنین سوالاتی درباره این بیماری تهیه شده که دانش آموزان میتوانند به این سوالات پاسخ دهند که به ۱۴ نفر از شرکت کنندگان این بخش نیز جوایز نقدی داده خواهد شد.

مطالب پیشنهادی