8:33 1401/08/21

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان مطرح کرد؛ ساخت همزمان مسکن و زیرساخت‌ها در طرح نهضت ملی استان اصفهان

به گزارش مفتاح وبه نقل از  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهاندر خصوص میزان واحدهایی که در طرح نهضت ملی مسکن در تعهد استان اصفهان است اظهار داشت؛ مطابق با برنامه کل کشور، بالغ بر ۲۵۰ هزار واحد سهم استان اصفهان است که از این تعداد حدود ۵۰ هزار واحد روستایی و بالغ بر ۲۰۰ هزار واحد مسکونی شهری برنامه ریزی شده است.  

وی افزود: در بخش روستایی اقدامات لازم در دست انجام است و کارها پیش می‌رود در بخش مسکن شهری نیز طی چند مرحله ثبت نام در سطح استان اصفهان در مجموع ۴۲۲ هزار نفر برای طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند که ثبت‌نام‌ها بصورت خوداظهاری بود.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد: بررسی‌های لازم در خصوص احراز شرایط ثبت‌نام کنندگان بعمل آمده است اما با توجه به اینکه رسیدگی به اعتراضات در حال انجام است، به طور  تقریبی می‌توان گفت ۱۴۰ هزار الی ۱۵۰ هزار نفر در کل استان حائز شرایط هستند و ما براین اساس نسبت به تامین زمین اقدام کردیم.  

وی در خصوص تامین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن استان اذعان داشت: استان اصفهان بالغ بر ۱۱۰ شهر دارد که برای تامین زمین در تمامی این شهرها پیش بینی‌های لازم بعمل آمده است.  

قاری‌قرآن افزود: در شهرهایی که زمین دولتی وجود داشت بلافاصله اقدامات بعدی بعمل آمد و شهرهایی که فاقد زمین دولتی بود از روش‌هایی همچون الحاق زمین (تامین زمین در داخل بافت محدوده شهری)، تامین از طریق زمین‌هایی که در اختیار دستگاه‌های دیگر بود و یا از طریق بخش خصوصی، پیگیری‌ شده است.  

وی خاطرنشان کرد: تا کنون برای ساخت بیش از ۹۰ هزار واحد مسکونی در گستره استان اصفهان تامین زمین شده است. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان داشت: برای تأمین زمین از طریق زمین‌های مازاد سایر دستگاه‌های دولتی به دو شیوه عمل کردیم روش اول اینکه مطابق با قانون، اراضی مازاد آنان شناسایی و پس از سیر مراحلی در اختیار این طرح قرار داده شد و روش دوم از طریق توافق با دستگاه‌ اجرایی بود به این طریق که زمین دولتی را در اختیار این طرح قرار دهند و بخشی از آن نیز به کارکنان خود دستگاه اجرایی که واجد شرایط هستند اختصاص پیدا کند.  

وی در خصوص خدمات روبنایی و زیرساختی این طرح اظهار داشت: این مجموعه خدمات، بخشی از خود پروژه است که می‌بایست همزمان با پروژه انجام شود لذا این موارد را دسته بندی کرده‌ایم و با وجود اینکه اجرا در نقاط مختلف، یکسان نیست اما تقریبا به الگوی مشترکی دست یافتیم و مطابق با آن پیش می‌رویم.  

وی افزود: در شهرهایی که انبوه ساخت مسکن را داریم می‌بایست هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های مربوطه و وزارتخانه‌ها جهت خدمات انشعابی بعمل آید همچنین برای ساخت دسترسی‌ها و جاده پیگیری‌های لازم بعمل آمده است تا بتوانیم با توافقاتی که انجام می‌دهیم شهرداری‌ها را در این امر دخیل کنیم.  

قاری‌قرآن ابراز امیدواری کرد که همزمان با ساخت مسکن‌های طرح نهضت ملی مسکن استان اصفهان مباحث زیرساختی نیز تکمیل شود.  

وی در خصوص خدمات شهری طرح نهضت ملی مسکن استان اصفهان شامل فضاهای آموزشی، ورزشی، فرهنگی، درمانی و ... گفت: در تمامی طرح‌های تفکیکی در استان، سطوح خدماتی بر روی نقشه‌ها بصورت تفکیکی دیده شده است بعبارتی در این طرح هیچ پروژه‌ای نیست که سطوح خدماتی نداشته باشد اما متولی اجرای آن دستگاه‌های مربوطه است.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اضافه کرد: براین اساس زمین را به دستگاه مربوطه تحویل می‌دهیم تا اقدام به ساخت خدمات شهری کنند.   

وی بیان داشت: در این رابطه با توجه به اینکه نیاز به پیش بینی بودجه است در شورای مسکن استان اطلاعات لازم در اختیار دستگاه‌های مربوطه قرار داده شد تا در بودجه‌های سالانه لحاظ کنند.  

قاری‌قرآن با بیان اینکه ساخت این خدمات هزینه بر بوده و بودجه‌های ادارات شهرستان‌ها معمولا محدود است اذعان داشت: منبعی تحت عنوان صندوق مسکن در قانون پیش بینی شده و از این طریق نیز هزینه‌های زیرساختی تامین می‌شود.  

 
 
 
 
 
 

مطالب پیشنهادی