12:08 1401/07/09

 به گزارش مفتاح، هفته جهانی قلب سالم با شعار سلامت قلب، سلامت جامعه شروع شده است. این روزها اما طبق آمار، بیشترین آمار مرگ ومیر، ناشی از سکته های قلبی است که جامعه نگران کرده است و بنا به گفته کارشناسان سکته در افراد بالای 18 سال بالا رفته است وسن سکته ده سال کمتر شده است و این یعنی اینکه در سنین بالای 30 سال شاهد سکته قلبی و مرگ هستیم.

بنا به گفته دکتر حسین خوانی مسئول دیابت و فشارخون مرکز بهداشت استان اصفهان، هر سال 18 میلیون نفر در دنیا به دلیل سکته قلبی و مغزی فوت می کنند و 33 درصد دلایل مرگ مشکلات قلبی وعروقی است. در ایران تا سال 98 بیش از 40 درصد از افراد به دلیل مشکلات قلبی وعروقی فوت کرده اند.

حسین خوانی می گوید: در دنیا به دلیل صنعتی شدن این آمار افزایش داشته است و در ایران 7 درصد از جمعیت بالای 18 سال به همین دلیل فوت می کنند که آمار جهانی بین 4 تا 7 درصد است.

او تغذیه نامناسب، مصرف فست فودها، مصرف زیاد نمک، چاقی، دیابت، قلیان ودخانیات و فشار واسترس را از عوامل افزایش سکته قلبی بیان می کند. اما فشار خون بالا و الودگی هوا بیشترین سهم را در سکته های قلبی دارند و طبق تحقیقات 25 درصد سکته های قلبی به دلیل الودگی هوا بوده است.

حسین خوانی معتقد است با رعایت بعضی از فاکتورهای به ظاهر ساده می توان به راحتی از 80 درصد سکته‌های قلبی جلوگیری کرد. رعایت تغذیه مناسب، داشتن تحرک، مراجعه به مراکز جامع سلامت و کنترل فشار خون، قند وچربی واستفاده از مشاوره های بالینی می تواند به افراد کمک زیادی بکند.

پژوهشکده قلب وعروق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به خاطر اهمیت موضوع از سال 73 برای کنترل بیماریهای قلبی تشکیل شد تا با تحقیق و پژوهش بتواند از مبتلیان به بیماریهای قلبی عروقی بکاهد و با هدف پیشگیری وارتقا کیفیت زندگی با 7 مرکز تحقیقاتی پیرامون بیماریهای قلبی، بازتوانی و مسائل مرتبط با قلب به کارش ادامه داده است. نوشین محمدی معاون این پژوهشکده با اشار به اجرای یک پروژه تحقیقاتی در اصفهان از سال 72 تا 86 می گوید: نتایج این تحقیقات وارائه  پیشنهادات برای اصلاح تغذیه در صنایع بزرگ و استفاده از غذای سالم باعث شد بعد از گذشت چند سال با کاهش بیماریهای قلبی عروقی مواجه شویم. اما متاسفانه به گفته دکتر محمدی با رها شدن طرح در سالهای گذشته آمار مبتلایان و سکته‌های قلبی عروقی افزایش داشته است.

اصفهان رتبه 7 کشور در سکته قلبی را دارد

او در ادامه تاکید می‌کند: با مطالعه گام به گامی که انجام شده است امسال سکته قلبی در اصفهان 7.7 درصد بوده است و ما در ایران رتبه هفتم را داریم. میانگین کشوری اما 6.6 دهم درصد است وما کمی جلوتر از میانگین کشور هستیم. طبق آمار از هر 100 نفر اصفهانی 8 نفر به بیماری قلبی مبتلا هستند.

او با اشاره به اینکه سن مبتلا  به سکته قلبی ده سال کمتر شده است ادامه می دهد: در ایران ابتلا به بیماری قلبی وعروقی در زنان ومردان برابر است. اما در سالهای اخیر متاسفانه شاهد بروز سکته قلبی در جوان ترها بوده ایم.

او در خصوص افزایش سکته های قلبی با شیوع کرونا می گوید: تحقیقاتی با همکاری حوزه های مختلف درباره بیماران مبتلا به کرونا شروع شد و پیگیری هایی مبنی بر علائم باقی مانده در افراد بعد از دو سال داشتیم. طبق این تحقیق 60 درصد افرادی که مبتلا به کووید 19 شده اند علامت تنفسی وقلبی وعروقی و روانی بعد از دوسال بهبودی، هنوز در آنها وجود دارد وعلائم قلبی وعروقی بیشترین شیوع را داشته است.

محمدی در ادامه تاکید می کند: متاسفانه فشار خون تاثیر زیادی در سکته قلبی دارد و نزدیک به 50 درصد از مردم مبتلا به فشار خون هستند و از ین تعداد 50 درصد از بیماریشان خبر ندارد و باز نیمی از افراد هم که مطلع هستند تحت درمان قرار ندارند. فشار خون سن نمی شناسد و افراد بالای 18 سال باید مرتب فشار خونشان را چک کنند تا در معرض سکته قلبی قرار نگیرند.

 

مطالب پیشنهادی