9:45 1401/06/10

 

به گزارش خبرنگار مفتاح، قاسم رضائیان زاده معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشوردر حاشیه مراسم افتتاحیه همایش ملی منطقه‌ای امنیت وغذای حلال و دوره آموزشی ناظران شرعی و ذابحان منطقه دو کشور دراصفهان با اشاره به اینکه این همایش با همکاری نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی و مدیریت سازمان دامپزشکی  وبا هدف تاکید بر ذبح شرعی برگزار شده است، گفت: بر اساس بحث وبررسی مسائلی که در حوزه ذبح شرعی وجود دارد و آموزش دوره‌ای ناظران ذبح شرعی وذابحان در کشور انجام می شود.

او با تاکید بر اینکه عرصه این موضوع عرصه بسیار گسترده ای است افزود: در 264 کشتارگاه طیور و 291 کشتارگاه دام صنعتی وسنتی ناظران شرعی وذابحان شرعی حضور دارند و  بحث ذبح شرعی در کنار مسائل بهداشتی دنبال می شود.

او در ادامه بیان داشت: این همایش موضوعات مختلف را پیرامون ذبح شرعی دنبال می کند. البته در تمامی کشور ذبح حلال انجام می شود اما  به جهت  اینکه برای انجام هر فعلی نیاز به آموزش های مکرر، بازآموزی و بر طرف کردن مشکلات مطرح شده در این حوزه وجود دارد،  این دوره های آموزشی به صورت دوره ای در استان‌های کشور برگزار می شود.

رضاییان در خصوص توسعه ذبح حلال در سایر کشورها گفت: این موضوع توسط نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی وسازمان دامپزشکی دنبال می شود و در کشورهای مختلف نسبت به توسعه این موضوع اقدام می کنند.  البته با توجه به محاسن فیزیولوژی و بهداشتی که ثابت شده ذبح شرعی در دام دارد، کشورها به دنبال روی آوردن به این موضع هستند. در ذبح شرعی فرایند کشتار، خروج لحظه ای خون که می تواند به کیفیت بهداشتی گوشت منجر شود را دنبال می کند.

اخبار بیشتر 

تمایل کشورها به استفاده از ذبح حلال/ بدون تایید ناظر شرعی هیچ گوشتی وارد کشور نمی شود

برگزاری همایش ملی منطقه ای غذای حلال در اصفهان / حضور 120 ناظر شرعی از چهار استان کشور

 

حضور ناظران شرعی در مبادی کشورهای صادرکننده گوشت به ایران

سبحانی مشاور نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی نیز در همایش ملی منطقه ای امنیت وغذای حلال در خصوص برگزاری همایش گفت: این همایش در ادامه همایش هایی که برای آموزش نظران شرعی مستقر در کشتارکاه وانتقال فرهنگ غذای حلال به عموم مردم وفرهنگ سازی غذای حلال به مردم در کشور، برگزار می شود.

 

او با  اشاره به برگزاری دوره های مختلف در سایر استان ها گفت: دوره قبل در استان کردستان وبا حضور ناظران شرعی از استان‌های کرمانشاه، کردستان، لرستان، ایلام ومرکزی برگزار شد. حدود 90 ناظر شرعی در آموزش حوزه های فن وذبح شرعی شرکت کردند  و امروزهم شاهد برگزاری دوره آموزشی  در منطقه دو کشور در اصفهان هستیم.  این دوره ها در راستای وظایف نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در راستای نظارت شرعی در دام طویر است.

وی در خصوص  دلیل برگزاری این دوره های آموزشی گفت: قانون نظارت شرعی بر ذبح مصوب 1387 است و 15 سال قانون مصوب شده است، اما لازم است اطلاعات ناظران شرعی به روز شود چون گاهی  در کشتارگاه جدید نیاز به ناظر وجود دارد و یا کشتارگاه قدیمی است ونیاز به تغییرناظر دارد، به همین دلیل ناظران باید آموزش ببینند.

او در ادامه با تاکید براینکه  آموزش یک امر ضروری است، افزود:  مساله این نیست که تا الان ذبح شرعی نبوده است. در گذشته ها نماینده بیوت عظام در کشتارگاه ها حاضر می شدند اما قانونی نبود. اما  امروز ناظران شرعی به صورت قانونی مشغول به کار هستند.  امروز این مساله نظامند وقانونی است. اموزش دورهای و آزمون برگزار می شود.

 

سبحانی آمار ناظران شرعی در کشور را حدود 750 نفر عنوان کرد وادامه دد: اما در حدود 600 کشتارگاه دام وطیور داریم، اما چون بعضی کشتارگاه به لحاظ حجم فعالیت به دو ناظر نیاز دارند تعداد  ناظران بیشتر است.

 مشاور نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با صادرات فراورده های گوشتی حلال به کشورهای همسایه گفت: درخواست های خوبی به خصوص از عراق داریم چون بازار عراق با توجه  به اعتماد به ذبح شرعی  در کشتارگاه ها،  تمایل زیادی به خرید دارد که در صورت نیاز به صادرات این اتفاق خواهد افتاد.

سبحانی در ادامه با تاکید برنظارت شرعی درتمام کشورهای مبدا واردات تمام فراورده های گوشتی به ایران، افزود: تمام این فراورده های تحت نظارت بهداشتی وشرعی هستند و ناظر شرعی در آن کشور حضور دارند. کشتارگاه وقتی تایید شدند، تحت نظارت ناظر شرعی اقدام به کشتار می کنند. در کشور برزیل حدود 24 ناظر، مغولستان 8 نفر و در گرجستان ناظر وجود دارد وتمام بسته های وارداتی  کد و مهر ذبح شرعی دارند.

 

مطالب پیشنهادی