16:42 1401/05/30

به گزارش خبرنگار مفتاح، استاندار اصفهان ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه طرح جامع انتقال آب و تامین آب استان که در سفر استانی ریاست جمهوری به آن اشاره شد، مراحل پایانی خودش را طی می کند گفت: سیاست ما این بوده است که در خصوص طرح های آبی کمتر خبرسانی کنیم و بیشتر در عمل کار انجام دهیم.  با توجه به شرایط استان و حواشی مربوط به حوزه آب فعالیت های صورت گرفته خارج از حوزه اطلاع رسانی است.

او در ادامه به تشریح محورهای طرح انتقال آب پرداخت و ادامه داد: مدیریت پساب و استفاده از ۲۰۰ میلیون لیتر آب برای تعادل بخشی و جایگزینی آب در صنایع، کاهش مصرف آب و تغییر الگوی کشت در کشاورزی، فعال کردن پروژه کوهرنگ که در دست اجراست و پروژه انتقال آب از دریا که با تغییر مدیریت فعال شده و به مرحله کلنگ زنی و اجرا رسیده است و به زودی اغاز به کار می کند و انتقال آب از جنوب استان که برای احیای زاینده رود بسیار مهم است، از مفاد طرح جامع انتقال آب واحیای زاینده رود است.

نماینده دولت در استان مبارزه با برداشت غیر مجاز در چاه های حریمی و غیر مجاز را یکی از اولویت ها عنوان کرد و افزود: احیا دایمی زاینده رود یکی از برنامه های اصلی ماست. استفاده بی رویه و برداشت غیر قانوی در بالادست و در دو استان یکی از مشکلات است و باید با آن برخورد کرد.

مرتضوی با تاکید بر اینکه مدیریت استان از ابتدا با طرح بن-بروجن مخالف بوده است گفت: این پروژه خلاف مصوبات،۹ماده ای شورای عالی آب است. در زمان اجرای پروژه که در سالهای قبل اجرا شده بود برای رسیدن به آب گیری با رایزینی در سطح ملی، انشعبات محدودی به زاینده رود اتصال می دادند که ما مخالفت کردیم. اما در این خصوص باید روند قانونی را انجام بدهیم. مشکلات اخیر آب شرب استان چهارمحال وبختیاری ناشی از یک تصفیه خانه مناسب داخل استان است.

او با تاکی بر همدلی مردم در این خصوص ادامه داد: باید ساخت تصفیه خانه مناسب برای استان چهارمحال اتفاق بیفتد و از حوضه ابریز کارون آب شرب استان را تامین کنند.

باید با سیاست ورزی درباره زاینده رود عمل کرد

وی در جواب به انتقاد خبرنگاران مبنی بر خنثی عمل کردن مدیریت استان اصفهان نسبت به احیا زاینده رود گفت: باید با نگاه درست و سیاست ورزی وبرنامه ریزی مشکل زاینده رود را حل کرد. ایا بهتر است با جنجال و مصاحبه های تند پیش رفت و یا راهی که به خیر مردم وبرای احیا زاینده رود است را در پیش گرفت. امروز حاکمیت و مدیریت استان به دنبال حل کردن مشکل اب استان است. ما باید به دنبال حل کردن مساله آب باشیم یا خنک کردن دل عده ای از خواص. همه پروژه های انتقال آب استان فعال است و به کار خودش ادامه می دهد.  البته سیاست استان اصفهان هر گونه بارگذاری جدید در زاینده رود را دست درازی به حق مردم اصفهان می‌داند.

اصفهان چوب برخوردار نمایی خودش را می خورد

بنا به گفته استاندار اصفهان چوب برخوردار نمایی خودش را می خورد. او معتقد است رسانه ها اگر نگران وضعیت موجود اصفهان هستند باید وضعیت اصفهان را منتشر کنند وسهم خود را برای روشن کردن نگاه به اصفهان ادا کنند.

او در خصوص پروژه تونل سوم کوهرنگ گفت: با ورود ما به استانداری مطالعه بر روی کوهرنگ شروع شد و به این نتیجه رسیدیم مجددا باید مطالعات انجام شود. با ریزنی ها مسیر ادامه پیدا کرد.

 

مصوبات سفر ریاست جمهوری ابلاغ شده است

او با گلایه از گزارش صدا وسیما مبنی بر عملی نشدن مصوبات سفر ریاست جمهوری گفت: اینکه گفته شده مصوبات دولت عملی نشده است، کذب است. 18 روز پیش مصوبات سفر ابلاغ شده و دو مرحله نیز اتفاق افتاده  و این اعتبارات توزیع هم شده است. ۳۴۵ مصوبه در استان داشتیم که از این تعداد ۱۷ هزار و ۲۳۳ میلیارد تومان آن ابلاغ شده است و مابقی پروژه‌هایی است که با سیاست خود استان از جمله پروژه‌های ورزش و جوانان که ۲۱۷ میلیارد تومان بوده، درشرف تعیین تکلیف است.

پروژه قطار شهری رو به جلو حرکت می کند

استاندار اصفهان در خصوص پروژه قطار شهری نیز گفت: این پروژه متوقف شده بود وشورای عالی اقتصاد اعتبار لازم برای این پروژه را مصوب نکرده بود. با سفر ریاست جمهور وتاکید ایشان بر این پروژه تا کنون مذاکراتی برای تمدید lc ان انجام شده است و با تمام توان پروژه را به جلو می بریم و این پروژه یکی از فرصت های مناسب استان خواهد بود.

او در ادامه به تلاش های صورت گرفته برای تعیین تکلیف زمین های علی آباد کلنگان اشاره کرد وگفت: مردم در این محدوده بعد از 47 سال تعین تکلیف شدند واقدام بزرگی با تلاش مسئولان استان صورت گرفته است. طرح تفصیلی کاشان  نیز بعد از ده سال ابلاغ شد. همچنین منطقه شهید کشوری نیز بعد از سالها در محدوده شهرداری قرار گرفت که باید خدمات شهراری به شهروندان این منطقه ارائه شود.

بازگشت 219 واحد تولیدی به چرخه تولید

مرتضوی به اقدامت صورت گرفته در حوزه اقتصادی نیز اشاره ای داشت وافزود: با تشکیل منظم ستاد تسهیل استان 219 واحد به چرخه تولید برگشت. 950 واحد تولیدی وکشاورزی از تسهیلات برای برطرف شدن مشکلات استفاده بردند. در این زمان نزدیک 1700 شغل و کسب وکار خرد ایجاد شده است.

او اضافه کرد: ساخت و تکمیل 101 طرح آموزشی را در استان داشته ایم و در بخش راه وشهرسازی پشتیبانی خوبی داشته ایم و 4 هزار میلیارد تومان در این راه مصوبه دریافت کرده ایم و193 پروژه راه جدید ایجاد شده است.

سهم استان در نهضت ملی مسکن ساخت 203 هزار مسکن

او در خصوص نهضت ملی مسکن در استان اصفهان گفت: سهم استان اصفهان ساخت 203 هزار واحد مسکونی است که باید سالی 50 هزار مسکن ساخته شود. البته آن به این معنا نیست که ساخت مسکن در یکسال به اتمام می رسد. در سامانه ثبت نام نهضت ملی مسکن 420 هزار نفر ثبت نام کرده اند که تنها 150 هزار نفر واجد شرایط بوده اند و به مسئولان شهرسازی گفتیم تا بررسی مجدد کنند تا کسی در ارزیابی از قلم نیفتد.

او در ادامه با تاکید بر افزایش نرخ بیکاری استان در سه ماهه امسال گفت: تابستان سال گذشته نرخ بیکاری 12.6 دهم درصد بود که در زمستان سال گذشته به 8 درصد رسید، اما در سه ماهه ابتدای امسال با افزایش نرخ بیکاری مواجه هستیم وبا شروع پروژه های مسکن سازی با کاهش نرخ بیکاری مواجه خواهیم شد.  

مطالب پیشنهادی