14:36 1401/05/19

 به گزارش مفتاح، وحید مهدویان معاون شهرسازی ومعماری شهرداری اصفهان در باغ زرشک  ودر جمع خبرنگاران بعد از تشریح سامانه صدور پروانه الکترونیکی و هوشمند سازی سیستم شهرداری اصفهان به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.  

او در این نشست با اشاره به اینکه از سال 93 برای تحقق شهرسازی الکترونیکی اقدام شده است گفت: الکترونیکی کردن فعالیت شهرسازی در زمانی که مدیریت الکترونیکی معاونت شهرسازی را داشتم کلید خورد و 473 هزار ملک آرشیوی الکترونیکی شد. کلیه نقشه ها اسکن و به صورت الکترونیکی درآمد.

سعید مهدویان در ادامه افزود: از سال ۹۷ تبدیل پرونده ها با اجرای سرای 8 از  حالت دستی به الکترونیکی اتفاق افتاد، اما هوشمند نبود. اما تلاش کردیم در سیستم هوشمندسازی از طریق ربات هوشمند اقدامات عمرانی انجام شود و ضوابط از طریق ربات آموزش داده شود.

بنا به گفته او سامانه هوشمند توسعه شهری در سال ۹۹ با توافق بین راه و شهرسازی و شهرداری اتفاق افتاد و شهر اصفهان به عنوان پایلوت اجرای سامانه هوشمند توسعه شهری انتخاب شد.

 او در ادامه افزود: اصل این سامانه هوشمند برپایه اصلاح فرایندها بود و در اولین اقدام به اصلاح کلیه فرایندها در حوزه شهرسازی و معماری پرداختیم و ۱۶ فرایند به صورت اصلاح بازبینی و حذف قرار گرفت.  تلاش شد در این سامانه اختیار در دست مردم قرار بگیرد و نظر شخصی کارمندان شهرداری برای صدور پروانه الکترونیکی حذف شود و با این نگاه وارد سامانه هوشمند سازی شدیم.

مهدویان با تاکید بر اینکه وقتی فرایندها مورد بازبینی قرار گرفت برنامه ریزی برای ارائه نرم افزار سامانه هوشمند از دی ماه آغاز شد، گفت: تا پایان ۱۴۰۰ نرم افزار سامانه هوشمند تولید شد و از ابتدای امسال به صورت آزمایشی بارگذاری شد. در این سامانه پوشه کار برای شهروندان ایجاد و از سخت ترین فرایند یعنی صدور پروانه ساختمان شروع کردیم. تا شهروندان با ورود به سامانه اصفهان من بتوانند درخواست صدور پروانه ساختمانی را به صورت الکترونیک و هوشمند ارائه کنند.  معاون شهرسازی ومعماری شهرداری اصفهان در ادامه اضافه کرد: از ابتدای مرداد اصلاح و تعویض پروانه به این سامانه اضافه شد و از ابتدای شهریور کلیه تغییرات و فرآیند صدور پروانه ها هوشمند سازی خواهد شد.

 معاون شهرسازی معماری شهرداری اصفهان ادامه داد:  در ابتدای تیرماه سال گذشته تا ۱۲ مرداد ۴۶۱ پروانه ثبت درخواست داشتیم. در حالی که امسال در سامانه هوشمند سازی توسعه شهری تا کنون در همین بازه زمانی ۹۸۸ درخواست برای پروانه ساختمان داشتیم که با ۲۳۷ درصد رشد روبرو بوده ایم.

او با تاکید بر اینکه برای صدور  پنج هزار پروانه در سال در حدود ۴۵ هزار سفر درون شهری انجام می شد گفت: با الکترونیکی شدن خدمات این میزان سفر حذف می‌شود. همچنین هر ساله نزدیک به  ۷۰ هزار استعلام از دفترخانه و بانک انجام می‌شد که با توافق با دفترخانه ها هوشمندسازی و الکترونیکی شدن استعلام‌ها در محل انجام خواهد شد.

تعیین تکلیف پرونده های بزرگ در شهرداری اصفهان

مهدویان رسیدگی به پرونده های بلاتکلیف در شهرداری اصفهان که تعداد زیادی از شهروندان را در مناطق مختلف درگیر خود کرده بود را یکی از اقدامات موثر معاونت شهرسازی و معماری در مدت اخیر عنوان کرد و گفت:  ۲۴ موضوع در حوزه معاونت شهرسازی لیست و سوابق آن استخراج شد. پرونده های زیادی مثل علی آباد کنگان که در حدود سه هزار نفر در این پرونده درگیر بودند در کمیسیون ماده 5 تعیین تکلیف شد.   با تعاملات خوبی که بین شهرسازی و استانداری برقرار شد بسیاری از پروژه و زمین ها از بلاتکلیفی خارج شد. تا کنون ۱۴ پرونده بزرگ در اصفهان به نتیجه قطعی رسیده و از ان ها  به طرح مصوبه اراضی پرتمان، اراضی شهید کشوری، ۴۵متری غرب و اتصال کهندژ، تطبیق محدوده شهر اصفهان، ارتفاعات منطقه۱۲ ، مجتمع گل نرگس، اطشاران و جاده جلوان از جمله پروژه های بزرگی است که با ارجاع به کمیسیون ماده ۵ از بلاتکلیفی خارج شده است.

مهدویان با اشاره به اینکه طرح ها در کمیسیون ماده ۵ به روز شده است گفت: تاکنون ۲۲۱ مصوبه به کمیسیون ۵ ماده رفته و ۹۰ درصد آنها به تصویب رسیده است.  صف ۶ ماهه کمیسیون ماده ۵ امروز به ۲۰ روز رسیده و با همکاری استانداری و راه و شهرسازی و شهرداری تلاش میکنیم تا پرونده های مشکل دار اصفهان را حل کنیم.

او با اشاره به اینکه تاکنون مهر صدور پروانه به پیشانی معاونت شهرسازی و معماری خورده افزود: تا کنون معاونت شهرسازی ومعماری  از مسائل اصلی مثل بافت تاریخی، بافت فرسوده، حریم شخصی شهری و شهرسازی جدید غافل مانده بود. در این راستا قرارگاه بازآفرینی و تولید مسکن در شهرستان به ریاست اداره شهرسازی تشکیل شد و ۹۹ محله ناکارآمد در اصفهان در بافت فرسوده شناسایی کردیم. امسال در بودجه 1401 احیا 30 محله بافت فرسوده در نظر گرفته شده است. در هر محله پروژه‌های مسکن مشابه پروژه همت آباد به اجرا در خواهد آمد. محله شاهد در منطقه ۷ برای پروژه تعریف شده و با تصویب کمیسیون ماده ۵ و مشارکت مردم در طرح بازآفرینی شهری قرار گرفته است.

او با اشاره به تشکیل شورای بافت تاریخی گفت: در حوزه سیاست گذاری های کلان در بافت تاریخی و تعامل با میراث فرهنگی، ضوابط و بسته تشویقی در حوزه شهرسازی برای بافت های تاریخی تدوین شد. جلساتی با فعالان مرمت ساختمان های تاریخی خواهیم داشت، البته تا کنون راهکاری برای بافت تاریخی وجود نداشت ولی در این بسته تشویقی احیا کنندگان را به مرمت آثار تاریخی تشویق می کند. در این بسته تلاش شده  ضوابط دست و پاگیر برای مرمت حذف شود و مشوق هایی بسیار خوبی برای مرمت کنندگان در نظر گرفته شده است.

معاون شهرسازی ومعماری شهرداری اصفهان در خصوص ساختمان های آسیب پذیرشهر گفت:  کمیته ای در این خصوص در استانداری تشکیل شده و ساختمان‌های عمومی و بلند مرتبه و ساختمان های آسیب پذیر فاقد پایان کار در این کمیته بررسی شدند.  بعد از اتفاق متروپل ۳۲۸ ساختمان از لحاظ سازه، سیستم برق کشی و آتش نشانی در استان اصفهان شناسایی شدند. در کمیته بحران استانداری 100 ساختمان که ایمنی آنها بسیار پایین است به ستاد بحران استانداری اعلام شد و پرونده 10 ساختمان پرخطر به دستور قضایی پلمپ شد.  عمده ترین مشکل ما در ساختمان هایی است که مالکان زیادی دارد و ترمیم ساختمان ها هزینه های بالا دارد که از وسعت ساکنان ساختمان خارج است و باید برای انجام آن تدابیری اندیشیده شود.

در خصوص بافت تاریخی در سطح شهر اصفهان با تاکید بر تلاش برای احیا تاریخی محور چهارباغ گفت: دو ورودی میدان نقش جهان در شرق وضعیت نابسامانی دارد که در دستور کارقرار گرفته وبدنه سازی و کف سازی آن شروع شده، همچنین ساماندهی خیابان طالقانی در دستور کار است و با همکاری خوب بین میراث فرهنگی و شهرداری احیا محور تاریخی اصفهان به طول ۶ کیلومتر در دستور کار است وتا دو سال اینده به نتیجه می رسد.  

وی با تأکید بر اینکه باید خدمات شهرها را به بیرون از حریم شهر ببریم گفت: باید حریم شهر را توسعه دهیم. در حال حاضر ۳۶ هزار هکتار حریم شهر اصفهان است که از نظر واگذاری بلاتکلیف مانده است، البته سیاست شهرداری بزرگ کردن شهر نیست، زیرا معتقد هستیم که توسعه از نوع کاربری باید داخل حریم شهر انجام شود.

 

مطالب پیشنهادی