12:20 1401/05/08
 
به گزارش مفتاح وبه نقل از  اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، سیدامیر سامع در نشست آینده پژوهی با موضوع تأثیر آینده بهای انرژی بر اداره شهرها که در حاشیه نمایشگاه جامع مدیریت شهری برگزار شد، اظهار کرد: آب و انرژی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین مباحث مدیریت شهری است، در این راستا از سال ۱۳۸۳ آینده‌نگری در این زمینه وجود داشت، اما هیچ‌گاه تصور نمی‌شد که در حوزه منابع آبی با چنین مشکلاتی روبه‌رو شویم.

وی با اشاره با اینکه از سال ۱۳۸۵ شهرداری اصفهان مدیریت آب و تأمین منابع آب از بخش‌هایی همچون پساب را آغاز کرد، ادامه داد: در این بخش به شدت ضعیف عمل کردیم و کارهای انجام نشده بسیاری داریم.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ضرورت مصرف بهینه انرژی، تصریح کرد: به عایق‌بندی ساختمان‌ها باید توجه ویژه‌ای شود؛ شهر اصفهان با جمعیت دو میلیون نفر حدود ۵۰۰ هزار منزل مسکونی و ۱۰۰ هزار ساختمان تجاری و اداری دارد، بنابراین باید نقاط مصرف ساختمان‌ها مشخص شود، در واقع لازم است بررسی کنیم چه اقداماتی برای کاهش مصرف انرژی باید انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر به انرژی نیاز داریم باید به سمت استفاده از انرژی‌های پاک حرکت کنیم، این در حالی است که در بخش مدیریت مصرف بسیار ضعیف هستیم.

سامع در خصوص واقعی شدن قیمت انرژی، گفت: در کشور که سود بانک آن ۲۰ درصد است، ورود سرمایه‌گذار در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر توجیه اقتصادی ندارد.

وی با بیان اینکه در آینده ناچار خواهیم بود به سمت مصرف بهینه انرژی حرکت کنیم، ادامه داد: ۳۰ درصد آلودگی هوا در شهر به ساختمان‌ها و سیستم سرمایشی و گرمایشی غیربهره‌ور و غیرمؤثر بازمی‌گردد، در این راستا دستگاه‌های متولی و ذی‌نفع باید نقش خود را در این موضوع ایفا کنند.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: سرمایه‌گذاری که بخواهد در یک ساختمان تمام اصول بهینه‌سازی مصرف انرژی را با تجهیزات بهره‌ور تحقق ببخشد، باید چند میلیارد بیشتر هزینه کند، لذا پیشنهاد می‌شود، دستگاه‌های متولی هر کدام یک مشوق برای تشویق سرمایه‌گذاران داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه قیمت مصرف انرژی باید متناسب با میزان مصرف باشد، گفت: در ارائه مشوق‌ها باید نخست مصرف سرانه‌ها ارزیابی و بر اساس آن مشوق در نظر گرفته شود، برای مثال شهرداری برای عوارض، تخفیف مناسبی در نظر بگیرد تا افزایش هزینه‌های سرمایه‌گذار جبران شود. شورای اسلامی شهر اصفهان در چهار سال اخیر مصوبات خوبی در این بخش همچون استفاده از آبگرمکن خورشیدی در ساختمان‌ها داشته است.

سامع با بیان اینکه بخش خصوصی نیز با ارائه اندیشه و ایده‌های جدید می‌تواند به این حوزه رونق ببخشد، اظهار کرد: در حوزه پسماند و ایجاد کارخانه زباله‌سوز مزیت سرمایه‌گذاری کم است، زیرا کارخانه زباله‌سوز بعد از ۳۰ سال کار می‌تواند برای سرمایه‌گذار خود اقتصادی شود، از این رو سرمایه‌گذار کمتر رغبت می‌کند به این بخش ورود کند.

وی با تاکید بر اینکه مسیر خوبی را برای منطقی‌تر شدن بازار انرژی طی می‌کنیم، خاطرنشان کرد: مصرف بی‌رویه انرژی باعث شده تا آلودگی هوا بیشتر شود و روزهای پاک به شدت کاهش یابد؛ البته سو مدیریت‌ها نیز از سویی دیگر موجب ایجاد مشکلات و تشدید آلودگی هوا شده است که امیدواریم با تمرکز در بخش ساختمان که مزیت فراوانی دارد، بتوانیم بخشی از مشکلات را رفع کنیم.

 

مطالب پیشنهادی