7:43 1401/04/25

به گزارش مفتاح، ولی الله نصر مدیر کل بهزیستی استان اصفهان به مناسبت هفته بهزیستی با اشاره به اینکه بهزیستی تلاش می کند تا در خدمت معلولان باشد گفت: سازمان بهزیستی در راستای رسالتش در بحث اشتغالزایی در رابطه با توانمند سازی معلولان امسال اعتبارات تبصره 18  را به صورت کامل به عنوان اولین دستگاه اجرا کرد و برای معلولان فرصت اشتغال ایجاد کرد.

اعتبار در حوزه توانبخشی ناچیز است

او با تاکید بر اینکه هیچ زن سرپرست خانوار پشت نوبت برای دریافت خدمات ومستمری نیست گفت: بودجه زنان سرپرست خانوار تامین شده است ولی در حوزه توانبخشی مشکل داریم و 8 هزار خانواده کمیسیون رفته پشت نوبتی داریم.

وی در اعتراض به اجرا نشدن قانون جامع حمایت از معلولان گفت: بسیاری از قوانین وارد در شده در قانون جامع حمایت از معلولان رعایت نمی شود. تامین اعتبار برای تهیه حمل و نقل مناسب معلولان دیده شده است و شورای شهر پنجم اعتباری برای تهیه ون مناسب برای حمل و نقل عمومی در نظر گرفته بود که هنوز این ون ها خریداری نشده است و یا استفاده از حمل و نقل رایگان و استفاده از حمل ونقل نیم بها از قطار و مترو وهواپیما هنوز اجرایی نشده است.

وی در ادامه افزود: در قانون آمده است که برای ساختمان هایی که مناسب سازی را رعایت نکرده باشند پروانه ساختمان صادر نشود، اما این قانون اجرا نمی شود.

نصر با اشاره به اینکه در همه رده از معلولیت مشاورانی انتخاب کرده است گفت: برای آشنایی بهتر با مشکلات معولان این اتفاق افتاده است اما در کنار آن تلاش می کنیم از نیروهای متخصص هم استفاده کنیم و ان شالله از اوایل مهرماه دانشگاه علمی کاربردی بهزیستی مجددا شروع به کار خواهد کرد ودانشجو می پذیرد.

ثبت نام مددجویان در سامانه پیشخوان مجازی

وی در خصوص اجرای طرح قبوض رایگان مددجویان بهزیستی گفت: اطلاع رسانی انجام شده است و آمار وارقام و اطلاعات مددجویان را به ادارات کل ارجاع داده ایم. یک سری انجام شده و یک سری دیگر در دست اقدام است. از تمامی مددجویان تقاضا داریم از طریق سامانه پیشخوان مجازی بهزیستی به نشانی  sam.behzisti.netاطلاعات خود را وارد کنند.

 وی در ادامه از ایجاد ظرفیت در اورژانس اجتماعی در شهرستان های فاقد اورژانس اجتماعی گفت وافزود: تلاش می کنیم 50 نفر نیروی روان شناس برای تقویت اورژانس اجتماعی به خصوص در شهرستان هایی که نیازمند اورژانش اجتماعی هستند، به کار بگیریم. متقاضیان در سامانه ثبت نام کردند و برنامه خوبی در دست اقدام است.

وی با اشاره به آیین نامه اجرایی کودکان کار وخیابان که 11 دستگاه را مسدول کرده است گفت: دستگاه ها به خوبی به وظایفشان عمل نکرده اند . دادستانی کارگروهی تشکیل داده است و 5 کارگروه برای ساماندهی این کودکان تشکیل شده است . در حال حاضر مهمترین مشکل ما ساماندهی کودکان کار اتباع است . تسلسل و برگشت مجدد این کودکان به جهت داشتن پدر  و مادر به خیابان بیشتر از کودکان دگیر ااست. رسیدگی به این کودکان یعنی جلوگیری از عقب ماندگی تحصیلی و بهداشت.

 وی در ادامه افزود: فقر وخشکسالی به افزایش مهاجرت کمک کرده است و این مهاجران به حواشی استان ها برای سکونت مهاجرت می کنند و در سکونت های غیر رسمی ساکن می شوند، که مشکلات زیادی خواهند داشت ومجبور می شوند برای تامین زندگی بچه ها را برای کاربه خیابان بیاورند.

مدیر کل بهزیستی با اشاره به افزایش خانه های کودک گفت: تنها استانی هستیم که مرکز نگهداری کودکان اسیب دیده اعصاب وروان را داریم. مرکز خمینی شهر و مرکز تیران و مرکز دختران وپسران با ظرفیت ده نفر که هر دو مرکز پر هستند.

وی همپچنین از جداسازی کودکان با مشکلات ذهنی وجسمی و حرکتی زیر سه سال شرخوارگاه و انتقال آنها به یک مرکز خیریه خبر داد که 10نفر کودک جدا سازی شده اند.

نصر در ادامه با تاکید بر اینکه بهزیستی کشور پیگیر اجرای قانون جامع معلولیت است گفت: در پیگیری از دستگاه ها بسیاری از دستگاه ها از قانون اطلاعی ندارند و تلاش می کنیم تا با پیگیری کمیته ای که با حضور استاندار تشکیل می شود، نسبت به اجرای قانون توسط دستگاه ها اقدام کنیم.

مطالب پیشنهادی