10:11 1401/03/18

 

به گزارش مفتاح- مریم ابراهیمی دینانی/ علی قاسم زاده، شهردار اصفهان درباره انتشار لیست اسامی ساختمان های ناایمن و فرسوده اصفهان گفت: «فهرستی از اسامی ساختمان های ناایمن و فرسوده اصفهان تهیه کرده ایم، اما تا بررسی نهایی از انتشار آن معذروریم!»

در ناایمن بودن بسیاری از ساختمان های کلان کشور ،شکی نیست اما در وضعیت خطرناک فرونشست، کل استان اصفهان ناایمن است. هر روز شاهد از هم پاشیدن خانه هایی هستیم که بلای فرونشست و خشکی زاینده رود ، ریزشی به اندازه یک استان را رقم خواهد زد.

اصفهان، نخستین استانی بود که اطلس نقشه ای فرونشست تهیه کرد و کارشناسان را به این نتیجه رسانید، که خطرناک ترین فرونشست در کشور ، مربوط به اصفهان است.برداشت بی رویه آب های زیرزمینی، برای شهری که ساختش بر روی آب، برنامه ریزی شده، خطرناک ترین وضعیت را برای یک کلان شهر ، رقم زده است.
از ۳۵ دشت در استان اصفهان، ۲۷ دشت ممنوعه که ۱۰ دشت آن وضعیت بحرانی دارد.
اما این تنها قسمتی از ماجراست. فرونشست به داخل شهر نفوذ کرده و هر روز خبری از شکست ستون و سقف خانه ها، به گوش میرسد.

چندی پیش، رضا اسلامی ،مدیر کل سازمان زمین شناسی و اکتشاف مواد معدنی اصفهان درباره خبرهایی از فرونشست در محل های مختلف اصفهان گفت:گزارش ها و بازدیدها نشان داد که منازل تحت تاثیر فرونشست زمین دچار ترک و از هم گسیختگی شده اند.
موضوع بسیار عجیبی که باید به آن توجه ویژه کرد تعدد و پراکندگی گزارش های فروریزش ها در سطح شهر به علت نشت یا ترکیدگی لوله آب بود.
ازمناطق مرکزی از جمله "احمد آباد" و "جَی" یا مناطق شمالی مانند "کاوه"، "گلستان" و مناطق جنوبی مانند "مهر آباد" و"آمادگاه"، گزارش هایی داشته ایم .
متاسفانه مهاجرت اصفهانی ها به شهرهای شمالی بیش از قبل شده و سرعت رسیدگی به این معضل خطرناک کند است.
۶ هزار بنای تاریخی داریم، که به تنهایی میتوانیم از درآمد گردشگری، نیمه از هزینه های کشور را تامین کنیم، اما حالا هر روز دغدغه این را داریم، که فرونشست چه بلایی بر سر پل های تاریخی شهر خواهد آورد. ترک وسط سی و‌سه پل، و حالا که درب های شاه نشین بیگربیگی پل خواجو را بازکرده اند، ترک های کاملا واضح شاه نشین، خطر را بیش از پیش فریاد می زند.
برداشت بی رویه و غیراصولی آب برای صنعت و کشاورزی، استان را همچون یک قوطی مچاله کرده و بیم آن است که متروپلی به اندازه یک استان اتفاق بیفتد، اما اینکه مسولان چقدر گوش شنوا دارند، جای تعجب دارد!
اگر شهردار اصفهان، طبق گفته خودشان از گفتن لیست ساختمان های در خطر معذور است، کارشناسان واضح می گویند: «خطر ، به اندازه یک شهر. متروپل به وسعت یک دشت».

کارشناسان، خشکسالی طولانی‌مدت، برداشت‌ بی‌رویه آب از سُفره‌های زیرزمینی و همچنین حذف جریان آب رودخانه زاینده‌رود از دل شهر، را از عواملی می‌دانند که باعث وقوع و شدت گرفتن فرونشست زمین در این شهر شده است.

بر اساس آمار و اطلاعات سازمان زمین‌شناسی اصفهان، در سال ۹۵ فقط ۲ درصد از مساحت این استان با فرونشست زمین درگیر بود، درحالی‌که بر اساس نتایج آخرین مطالعات، اکنون حدود ۱۰ هزار کیلومترمربع یعنی ۱۰ درصد از مساحت اصفهان، در شرایط خطرناک فرونشست قرارگرفته است.
بهتر است مسولان استان اصفهان، کل استان را در معرض ریزش معرفی کنند چرا که هشدارهای پی در پی و مستمر کارشناسان، وخامت این مساله را هشدار میدهند.
فرونشست ، منتظر تصمیمات مسوولان نمی ماند. هر روز و خاموش می خزد تا روزی که کل شهر را در یک چاله فرو ببرد . آن وقت افراد زیادی باید پاسخگوی این کم کاری ها باشند.

مطالب پیشنهادی