9:48 1401/02/18

به گزارش مفتاح، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به مناسبت هفته سلامت در نشست خبری تاکید کرد : نباید درباره کرونا دچار عادی انگاری شویم. کرونا هنوز تمام نشده است و باید اصول بهداشتی، زدن ماسک ، رعایت فاصله اجتماعی و تزریق واکسن را جدی بگیریم.

شاهین شیرانی با اشاره به بستری بیش از 3 هزار نفر روزانه در پیک پنجم و بیش از هزار نفر روزانه در پیک ششم، آمار بستری روزانه فعلی کرونا را 150 بیمار اعلام کرد وگفت: با انکه چند روزی است مرگ کرونایی نداشته ایم، اما نباید شرایط را عادی تلقی کرد. خطر کرونا هنوز وجود دارد و باید به این مساله توجه داشت.  

او در اولین روز از هفته سلامت  کارخانه‌های آلاینده، کودهای شیمیایی، خودروهای غیراستاندارد، جاده‌های غیر ایمن و بسیاری از عوامل دیگر تهدیدکننده سلامت انسان دانست وافزود: تداخلات بشر در طبیعت باعث به خطر افتادن جان انسانها می شود. ما در کنار این عوامل با بیماریهای غیرواگیردار ومزمنی مثل دیابت، سکته، سرطان، فشار خون هم سرکارو داریم که با پیشگیری می توان جلوی شیوع آنها را در جامعه گرفت و باید در جهت آگاهی مردم نسبت به این بیماریها وزمینه بروز آنها هشدار داد.

بنا به گفته شیرانی شعار سازمان بهداشت جهانی امسال به مناسبت هفته سلامت «سلامت ما، سلامت سیاره ما» انتخاب شده است و باید در کنار سلامت جسمی به سلامت روحی وروانی جامعه هم توجه کرد.

 

هیچ بیماری پشت در بیمارستان نماند

او در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگارن، در مورد افزایش زیر ساخت های بهداشت ودرمان استان در ایام کرونا گفت: در دوران کرونا در نظام جمهوری اسلامی هیچ بیماری پشت در بیمارستان نماند. اما در حالی که در اروپا وامریکا این اتفاق افتاد. فشار مضاعفی به پزشکان وپرستاران وارد شد و از جان مایه گذاشتند و مثل دوران جنگ تحمیلی با تمام توان به جبهه آمدند و البته در این راه شهید هم دادند. البته با افزایش بیماران امکانات زیر ساختی هم وارد شد و تخت های بیمارستانی وای سی یو افزایش یافت.

پرونده الکترونیک کامل اجرا نشده است

شیرانی در پاسخ به سوال خبرنگار مفتاح مبنی بر نبودن سیستم ارجاع و انتقال اطلاعات بیمار در بیمارستان های علوم پزشکی وفشار وهزینه مضاعف به سیستم درمان و بیمار به خاطر نبودن این سیستم گفت: این عیب بزرگی در نظام سلامت است و کاملا هم انتقاد درستی است، اما باید گفت تا پزشک خانواده و نظام ارجاع به طور کامل اجرایی نشود مشکلات نظام سلامت حل نخواهد شد. متاسفانه سالهاست قرار است این سیستم حل شود، اما پرونده الکترونیک اجرا نشده و در حال حاضر نسخه الکترونیک که تنها یک جزی از این پرونده الکرونیک است، با برخی مشکلات اجرا شده است.

او در ادامه افزود: پزشک خانواده در کشورهای دیگر اجرا شده است و این پزشک خانواده است که کلیه اطلاعات بیمار را دارد و در صورت نیاز بیمار به پزشک متخصص، ارجاع می دهد. با اجرا شدن پزشک خانواده به صورت کامل بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. اما در کنار ان باید مسائل حقوقی و مسائل امنیتی پرونده های اکترونیک هم حل شود تا مشکلی برای افراد به وجود نیاید.

شیرانی در خصوص آنلاین نبودن سیستم پرداخت بیمه تکمیلی در بیمارستان ها هم گفت: ما هم در این خصوص معترضیم و از همکاری نکردن بیمه ها در این زمینه گلایه داریم و نظام بیمه کشور باید در این خصوص وارد عمل شود.

جذب اعتبار برای پروژهای عمرانی در سفر رئیس جمهور

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص سفر رئیس جمهور به اصفهان و طرح های عمرانی بهداشتی استان گفت: تلاش می کنیم برای تکمیل پروژه های بیمارستانی زمین مانده در این سفر اعتبار جذب کنیم و جذب اعتبار برای تکمیل بیمارستان امام حسین، بیمارستان فیض، بیمارستان ساعی خمینی شهر در دستور کار است.

او در ادامه با اشاره به کمبود 25 درصدی تخت بیمارستانی در استان اصفهان گفت: تلاش می کنیم در این سفر اعتبار افزایش 700 تخت برایبیمارستان فارابی اتفاق بیفتد و300 تخت به بیمارستان اطفال اضافه شود. در کل ما برای تکمیل پروژه های عمرانی به 1400 میلیارد تومان بودجه نیاز دایم.

 

نظام توزیع پزشک موثر در کمبود پزشک

او در ادامه با اشاره به کمبود پزشک و خالی بودن صندلی تخصص در طب اورژانس، بیهوشی، فوق تخصص قلب، اطفال در دانشگاه ها گفت: افزایش نیافتن تعرفه ها متناسب با تورم یکی از دلایل ورود نکردن پزشکان به رشته های تخصصی است.  پایین بودن حقوق متخصصان در بیمارستان های دولتی و البته سیستم نامناسب توزیع پزشک، ما را در برخی بیمارستان ها با کمبود پزشک مواجه کرده است ونظام توزیع نقش پر رنگی در کمبود پزشک ایفا می کند.

مطالب پیشنهادی