۱۰ روش موثر در درمان سرفه خشک در خانه

🔹️ سرفه انواع مختلفی دارد که در این بین سرفه خشک یکی از رایج ترین و متداول ترین نوع آن است که روزانه افراد زیادی با آن درگیر می باشند. از این رو بیشتر افراد ترجیح می دهند که به جای مراجعه مکرر به دکتر و مصرف داروهای شیمیایی از درمان خانگی برای درمان آن استفاده نمایند.

باور این مطلب برای بسیاری شاید کمی سخت باشد. زمانی که گفته می شود سرفه در حالت عادی یک عامل کمک کننده و محافظت کننده از گلو و مخاط آن در برابر عوامل بیماری زا می باشد. سرفه کردن امری عادی است که افراد در طول روز ممکن است چندین مرتبه این حالت را تجربه نمایند. زمانی این امر نگران کننده و آزار دهنده خواهد بود که این حالت به دفعات تکرار شده و به نحوی زندگی روزمره و عادی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

سرفه خشک چیست؟

 

سرفه خشک حالتی است که گلو و مخاط آن بر اثر حساسیت و یا سرماخوردگی و یا عفونت سینوس ها به وجود می آید. این نوع سرفه معمولا خلطی در گلو ایجاد نمی نمایند اما در مقابل به شدت مخاط داخلی گلو را آزار داده و موجب خارش شدید انتهای گلو می شود. دلیل اصلی ایجاد سرفه خشک ریزش مخاط گلو می باشد که سبب تحریک پایانه های عصبی به وجود می آید. ریزش مخاط گلو اغلب در اثر بروز حساسیت و یا سرماخوردگی ایجاد خواهد شد.

روش های موثر درمان سرفه خشک در خانه

همان طور که قبلا ذکر شد سرفه خشک ممکن ا ست به دلیل بروز حساسیت و یا سرماخوردگی و عفونت باشد. در هر حالت باید نسبت به درمان آن سهل انگار نبود و بهترین و مناسب ترین درمان را برای آن به کار بست. پیشنهاد بسیاری از اطبا و پزشکان این است که اگر گمان می کنید سرفه خشک شما ناشی از حساسیت باشد بهترین کار مراجعه به پزشک است. زیرا در صورت عدم درمان مناسب حساسیت بسیاری از نقاط حساس بدن مانند چشم ها و بینی را در بر خواهد گرفت. حال اگر احتمال میدهید ناراحتی شما به دلیل سرماخوردگی خفیف است و تمایلی به استفاده از داروهای شیمیایی ندارید.

می توانید از مواد طبیعی و درمان های خانگی استفاده نمایید. در ادامه این مطلب سعی خواهیم کرد تا ده نمونه از بهترین مواد طبیعی که به عنوان درمان سرفه خشک شناخته می شوند را معرفی نماییم.

1: اولین و موثر ترین ماده طبیعی که در اکثر خانه ها یافت می شود عسل است. عسل به عنوان یک تسکین دهنده عالی و به عنوان ماده خوراکی که علاوه بر خوراکی بودن دارای خواص پزشکی بسیاری نیز می باشد. بهترین درمان خانگی سرفه خشک می باشد. مخلوط کردن یک قاشق عسل با آب ولرم و اضافه کردن چند قطره لیموی تازه و یا آب لیمو و نوشیدن آن تا حد زیادی علائم سرفه را رفع خواهد کرد.

۲: آناناس، علاوه بر این که یک میوه خوشمزه و پر خاصیت است یک رفع کننده عالی برای سرفه خشک نیز به شمار می آید. مصرف روزانه تقریبا ۱۰۰ گرم آناناس به همراه چند جرعه از آب آن تاثیر فوق العاده ای بر روی گلوی فرد بیمار خواهد داشت و موجب روان شدن گلو و رفع سرفه خواهد شد.

 

۳: دم کرده گیاه نعناع یکی دیگر از درمان های خانگی موثر برای رفع عارضه یاد شده می باشد. علاوه بر آن می توان از عرق نعناع برای انجام بخور و رفع گرفتگی مخاط بینی و گلو استفاده کرد.

4 : دم کرده ریشه و برگ گل ختمی یکی دیگر از درمان های موثر خانگی برای برطرف نمودن سرفه خشک است که می توان آن را به صورت دم کرده آماده و استفاده کرد.

5 : آویشن، خواص بسیار گیاه آویشن بر کسی پوشیده نیست. این گیاه دارای خواص فوق العاده ای می باشد و به عنوان یک شل کننده عضلات گردن را شل کرده و باعث می شود تا فرد در هنگا م سرفه کمتر اذیت شود. همچنین این گیاه به طرز معجزه آسایی التهاب مخاط گلو را برطرف کرده و باعث می شود تا علائم سرفه خشک در افراد برطرف شود.

6 : نوشیدن مایعات بسیار، نوشیدن آب فراوان و حفظ آب بدن باعث خواهد شد تا رطوبت مخاط درون گلو حفظ شده و از خشکی بیش از حد آن جلوگیری شود. در نتیجه علائم این عارضه نیز بهبود خواهند یافت.

7 : غرغره آب و نمک، نمک به عنوان یک ماده ضد میکروبی و ضد ویروسی که قادر است انواع عفونت ها را از بین ببرد و یا حداقل از میزان آن ها بکاهد در درمان این نوع عارضه نیز بسیار موثر می باشد. مخلوط کردن یک قاشق نمک با نصف لیوان آب و مخلوط کردن آن و استفاده از آن به شکل غرغره کردن تا حد زیادی خراشیدگی درون گلو را که به دلیل سرفه های پی درپی به وجود آمده است تسکین می دهد.

 

8 : دوری کردن از عوامل تحریک کننده، عوامل تحریک کننده و ایجاد کننده سرفه خشک علاوه بر موارد ذکر شده ممکن است ادویه جات، عطرها و یا بوی تند غذا ها باشد. بنابراین لازم است حدالمقدور از آنها دوری کرد.

9 : استفاده از دستگاه رطوبت ساز، این دستگاه سبب خواهد شد تا رطوبت لازم در محیط ایجاد شده و خشکی ایجاد شده در گلو و بینی افراد را بهبود ببخشد.

10 : حمام بخار، طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است. بخار حمام تا حد زیادی به رفع خشکی بینی و گلو و حتی درمان سرفه خشک کمک خواهد کرد.

/پایان مطلب

 

مطالب پیشنهادی