14:31 1400/11/04
 

 

 

 

توافق موقت هیچگاه در دستور کار ما نیستبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، سعید خطیب زاده امروز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران ، درباره مذاکرات وین و اظهارات رابرت مالی نماینده ویژه امریکا در امور ایران در مورد تعیین پیش شرط برای احیای توافق وین گفت:‌ پیشرفت‌ گفت‌وگوها در مسیر درست و در هر چهار حوزه پیشرفت‌های خوبی داشتیم در برخی اسناد پرانتزها و اختلاف‌ها کمتر شده است.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: بسیاری از ایده‌های ایران تبدیل به کلمات شدند از جمله در حوزه تضامین ؛ مهم این است همه اطراف مذاکرات در وین پذیرفتند و نباید آنچه در سال‌های گذشته با خروج امریکا از برجام رخ داد تکرار شود.
خطیب زاده تصریح کرد: ایده‌های کاملا اجرایی و عملیاتی را در وین با واقع نگری ارائه کردیم و معتقدیم این ایده‌ها امکان گفت‌وگو درباره تضامین را فراهم کرده است.
وی افزود: رسیدن به یک توافق که دو ویژگی عمده داشته باشد پایدار و قابل اتکا و مسیر اخذ تضامین برای ایران مهم است.
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ایران هیچ پیش شرطی را از روز اول نپذیرفته است اظهار داشت: ایران از طرح این موضوعات اگر برای مسائل رسانه‌ای باشد عبور می‌کند و معتقد است مذاکرات پیچیده است و نباید با اظهارات پیچیده آن را پیچیده تر کرد.
خطیب زاده ادامه داد: درباره اتباع ایرانی بازداشت شده در امریکا هم نگرانی خود را از ابتدا اعلام کردیم و این موضوع در دستورکار ما بوده و دو مسیر مختلف است و اگر امریکا به توافقاتی که از قبل بود پایبند باشد این موضوع انسانی قابل حل است.
وی تصریح کرد: اگر اراده در طرف مقابل باشد می‌توانیم به توافق پایدار و قابل اتکا برسیم.
سخنگوی وزارت خارجه درباره بحث توافق موقت گفت: موضع ما درباره آنچه در وین در حال گفت وگوست روشن و ثابت است و توافقی که ایران به دنبال آن است، توافقی پایدار و قابل اتکاست و هیچ چیزی را کمتر از این نمی‌پذیرد.
وی تاکید کرد: آن‌چه برای ما اصالت دارد کیفیت آن چیزی است که توافق می‌شود نه چیز کمتر نه بیشتر.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: توافق موقت یا چیزهای شبیه این هیچگاه در دستورکار ما نبوده است و امیدواریم نماینده اتحادیه اروپا این را به امریکا منتقل کرده باشد که ضرورت جدی برای رسیدن به توافق کیفی و محتوایی داریم و امیدوارم آمریکا این ضرورت را متوجه شده باشد.

صلح و ثبات؛ هدف رزمایش مرکب ایران، روسیه و چین
سخنگوی وزارت امور خارجه هدف از برگزاری رزمایش مرکب ایران، روسیه و چین را صلح و ثبات در منطقه خواند.
سعیدخطیب زاده در ادامه نشست خبری درباره رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه افزود: هدف رزمایش مرکب که با شرکت واحد‌های مختلف نیرو‌های ایران و واحد‌های متناظر از چین و روسیه، برگزار شد، صلح و ثبات در منطقه بود و مسیر تعاملات ایران با روسیه و چین در حال گسترش است.
خطیب زاده در مورد ایجاد چالش‌ها توسط آمریکا در وین اظهار داشت: در حوزه راستی آزمایی پیشرفت‌های بیشتری نسبت به تضامین بوده و موضوعات بسیار مهمی در مورد راستی آزمایی باقی مانده است و باید تصمیمات اساسی در این خصوص گرفته شود.
 
پیشرفت گفتگو‌های وین در مسیر درست است
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درخصوص عکس منتشر شده توسط اولیانوف در مورد پیشرفت مذاکرات وین گفت: مذاکرات در مسیر مشخص و گفتگو‌ها روشن و با دستور کار دقیق در حال انجام است.
وی ادامه داد: اگر طرف مقابل اراده لازم را از خودش نشان بدهد گفتگو‌ها در زمان خودش به نتیجه می‌رسد.
 
عاملان چرخه خشونت در یمن به اشتباهشان پی ببرند 
خطیب زاده همچنین در مورد موضع تهران در قبال افزایش تنش در روابط یمن و امارات و عربستان افزود: امروز بحران یمن به وضعیت تراژدیک تبدیل شده و سال‌ها بمباران مردم یمن باعث به وجود آمدن چرخه خشونت شده است و این چرخه به پایان نمی‌رسد مگر اینکه آن‌هایی که این چرخه را آغاز کرده‌اند به اشتباه خودشان پی ببرند. 
 
حق آبه هیرمند، یک قرار داد الزام آور و حقوقی است
وی در ادامه در خصوص موضع وزارت خارجه در مورد خبر منتشر شده مبنی بر آزادسازی آب «سد کمال خان» و حرکت آن به سمت ایران گفت: آنچه بین ایران و مقامات افغانستان در سال‌های مختلف بحث شده یک قرارداد الزام آور حقوقی است که در سال ۱۳۵۱ درباره حق آبه ایران از هیرمند بین دو کشور اجرا شده و لازم الاجرا و حقوقی است.
خطیب زاده ادامه داد: اصول حقوق بین‌الملل تأکید می‌کند که هر کس در افغانستان حاکم است این حق آبه را برای ایران و طبیعت منطقه قائل شود. 
سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: بسیاری از رود‌های مرزی از خاک ایران می‌آمدند و به افغانستان می‌رفتند و امروز با این انحراف در آب، نه موضوع حق آبه بلکه موضوع محیط زیست منطقه تحت تاثیر قرار گرفته است.
خطیب زاده همچنین گفت: در سال آبی گذشته کمتر از ۵ درصد از حق آبه ایران تامین شد و تاکنون هم حق آبه‌ای تامین نشده است و آنچه به عنوان باز شدن سد‌های آبی است باید از وزارت نیرو سؤال کرد. 
وی تاکید کرد: به عنوان موضع وزارت خارجه عرض می‌کنم این قرارداد ۱۳۵۱ تنها قراردادی است که با جدیت به عنوان وظیفه حقوقی طرف افغانستانی پیگیری می‌کنیم.

خطیب زاده: تعهد ایران بر حمایت از مقاومت پابرجاست
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران همواره حامی مقاومت و در کنار مقاومت بوده و بر این تعهد خود پایبند است.
آقای خطیب زاده در ادامه نشست خبری و درباره حمایت ایران از گروه‌های مقاومت افزود: ایران همواره تلاش کرده، صدای مظلومین را زنده نگاه دارد و بر تعهد خود در حمایت از گروه‌های مقاومت استوار بوده است.
خطیب‌زاده همچنین درباره زمان ادامه مذاکرات دور هشتم وین گفت: امروز که در خدمت شما هستم، نزدیک یک ماه از دور هشتم گذشته است، ما چند تنفس داشتیم، اما مذاکرات ادامه دارد و مادامی که موضوعات، نیازمند بازگشت همه هیات‌ها باشد این دور ادامه خواهد داشت.
خطیب‌زاده در خصوص پیشنهاد رابرت مالی مبنی بر حضور شرکت‌های امریکایی در ایران به عنوان تضمین پایدار بودن توافق احتمالی گفت: من در خصوص گمانه‌زنی‌های رسانه‌ها کمتر اظهار نظر می‌کنم، اما در این رابطه باید بگویم برجام نشان می‌دهد که این دولت امریکا بوده که شرکت‌های امریکایی را با توجه به تحریم‌های اولیه از حضور در ایران منع کرده است.
وی ادامه داد: اگر واشنگتن بخواهد این محدودیت را رفع کند، مربوط به خودشان است.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره نشست گروه طالبان در نروژ گفت: ایران مبتکر گفتگو‌های بین الافغانی بوده و از روز اول تلاش کرده این گفتگو‌ها شکل بگیرد و ۲ دور نیز در ایران برگزار شد، در سفر هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان به ایران، گفتگو‌هایی انجام شد و براساس گزارش رسیده این گفتگو‌ها خوب بوده است.
وی ادامه داد: درباره آنچه در اسلو اتفاق می‌افتد، ایران به طور جدی همواره طرفدار گفتگو و مسئولیت پذیر کردن هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان است، هر اقدامی که به مردم افغانستان کمک کند مورد حمایت ماست.
خطیب زاده تصریح کرد: بیش از ۶۰ درصد مردم افغانستان زیر خط فقر هستند و ایران به طور جدی آزادی وجوه مسدود شده مردم افغانستان را مطالبه می‌کند، تا مردم افغانستان از این سختی رها شوند
 
 
 

مطالب پیشنهادی