17:11 1400/10/27

به گزارش مفتاح وبه نقل از  اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، علی قاسم زاده در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری اصفهان به شورای شهر اظهار کرد: یک پرسش و رویکرد مهم در تنظیم بودجه سال ۱۴۰۱ مورد بررسی قرار گرفت و آن، اینکه آیا به سمت بودجه انقباضی و کاهشی برویم یا بودجه انبساطی و افزایشی داشته باشیم؛ پژوهش‌های انجام شده در معاونت مالی شهرداری و بررسی بودجه ۱۰ سال گذشته شهرداری نشان می‌دهد که اگر بخواهیم بر اساس قدرت مالی سال 95 شهرداری اصفهان که عملکرد مطلوبی ثبت شده است، حرکت کنیم، دست ما در اجرای پروژه‌های عمرانی بسته خواهد شد.

وی افزود: در این راستا در تنظیم بودجه سال آتی شهر، از مدیران مناطق گرفته تا ستادی، طی فرایندی درگیر بودجه‌نویسی شدند و در واقع، بودجه در اتاق دربسته نوشته نشده است.

*«کاهش آلودگی«، «توجه به گردشگری و فرهنگ» و «افزایش بهره‌وری»؛ 3 هدف کلان بودجه

شهردار اصفهان بیان کرد: در بودجه ۱۴۰۱ الزاماتی داشتیم که یکی از آنها توجه به پروژه‌های در دست اجرا بود به طوریکه پروژه‌هایی مانند مترو و رینگ چهارم از موارد مورد توجه شهرداری در تنظیم بودجه بوده است.

وی تصریح کرد: در تدوین بودجه شهر به برنامه ۱۴۰۵ به عنوان سند بالادستی و منشور مورد نظر، توجه شده وتاکیدات شورای اسلامی به عنوان روح حاکم بر حرکت شهرداری در چهار سال آینده نیز مورد توجه قرار گرفته است.

قاسم زاده با بیان اینکه بودجه پیشنهادی شهرداری اصفهان در سال آینده ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که این بودجه نسبت به بودجه امسال رشد ۴۵ درصدی داشته است، گفت: سه هدف کلان شامل کاهش آلودگی هوا، ارتقای جایگاه شهر با توجه به حوزه گردشگری و فرهنگ، و افزایش بهره‌وری سازمانی در تدوین بودجه مورد توجه قرار گرفته است.

*کاهش وابستگی بودجه ای شهرداری به درآمد عوارض ساختمانی

وی افزود: این بودجه پیشنهادی است و شورا حق قانونی دارد به این لایحه ورود نموده و نقطه نظراتی را که از دید ما پنهان مانده است، ارائه کند.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه در تنظیم بودجه سعی شده اهداف راهبردی ۱۴۰۵ دیده شود، گفت: بخش حمل و نقل و خدمات شهری با دارا بودن به ترتیب ۳۸ درصد و ۱۷ درصد از بودجه، بیشترین سهم را در بودجه ۱۴۰۱ دارند.

وی با بیان اینکه در بودجه سال ۱۴۰۱ عوارض پروانه نسبت به بودجه سال ۱۴۰۰ کمتر دیده شده است، اضافه کرد: بودجه ۱۴۰۱ گویای رویکرد تاکیدی و حرکت به سوی افزایش سهم مشارکت ها است، اتفاق جدیدی که در بودجه سال آینده رقم خورده، اختصاص درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها می‌باشد که در این راستا ردیف بودجه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی لحاظ شده است.

*ایجاد زمینه مشارکت بیشتر سرمایه گذاران در تکمیل زیرساخت‌های شهری

همچنین، محمدرضا نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: امیدواریم با زمانبندی مناسب در شورا قبل از پایان بهمن ماه، مراحل تصویب بودجه را به نتیجه برسانیم و شهرداری تکلیف خود را درقبال بودجه مصوب شده در شورا بداند.

وی با تشکر از شهرداری اصفهان برای ارسال به موقع لایحه بودجه به صحن علنی شورای شهر گفت: تقویت رویکرد فرهنگی در اداره امور شهر، تقویت اعتماد عمومی، توسعه عدالت شهری، توجه به اقتصاد مقاومتی، توجه به افزایش بهره‌وری و شفافیت، بهبود فرآیندها و کاهش فرآیندهای اضافه از موارد مهمی است که امیدواریم در تدوین بودجه سال آتی رعایت شده باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: توجه به مناطق کم برخوردار و بافت‌های فرسوده و تاریخی شهر، توجه به محله محوری، کاهش آسیب‌های اجتماعی، توجه به رونق گردشگری و استقلال کسب و کارهای دانش بنیان و ایجاد زمینه مشارکت هر چه بیشتر سرمایه گذاران در تکمیل زیرساخت‌های شهری از دیگر مواردی است که هدف قرار دادن آنها در تنظیم بودجه می تواند به تحقق برنامه های مدیریت شهری کمک کند.

مطالب پیشنهادی