9:32 1400/10/14

به گزارش مفتاح وبه نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، حجت الاسلام غلامرضا عادل با اشاره به گزارشی در خصوص برنامه‌های ۹ ماهه معاونت فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: باید توجه داشت که حوزه معاونت فرهنگی به دلیل انجام امورات مربوط به امامزادگان در همه زمینه‌های نیازهای سخت‌افزاری، نیروی انسانی، مباجث ملی و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و همچنین دیگر اقدامات از جمله اجرای نیات واقفان، ترویج فرهنگ وقف و … وظایف زیادی را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته با توجه به شیوع کرونا برخی از فعالیت‌های فرهنگی به ویژه در بقاع متبرکه تحت تأثیر قرار گرفت، اضافه کرد: این در حالی است که نه تنها اقدامات این معاونت کم نشد بلکه افزایش نیز داشت.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه اجرای طرح «شمیم خدمت» برای ایجاد اشتغال از یک سال گذشته در بقاع متبرکه در دستور کار قرار گرفته است، افزود: هدف از اجرای این طرح آموزش مشاغل خانگی به افرادی است که شغلی را ندارند.

وی گفت: طرح «شمیم خدمت» در سه فاز آموزش، حمایت از کارگاه‌های خانگی و ایجاد بازارچه‌های فروش برای محصولات تولیدی در این طرح بوده است که تقریباً در اکثر استان‌ها این امر اجرایی شده است.

*آموزش ۲۰ هزار نفر در قالب طرح «شمیم خدمت» *

حجت الاسلام عادل با بیان اینکه در برخی از استان‌های کشور طرح «شمیم خدمت» به صورت خلاقانه در حال اجرا است، تصریح کرد: برای مثال راه‌اندازی کارگاه‌های گوهر تراشی، قالی بافی و.. راه‌اندازی شد و در این کارگاه‌های بیش از ۲۰ هزار نفر آموزش دیدند و در برخی از استان‌ها نیز کارگاه‌های تولیدی آغاز به کار کرده است.

وی گفت: برای راه‌اندازی بازارچه‌های فروش محصولات تولیدی در طرح «شمیم خدمت» نیز مقدمات کار در حال برنامه‌ریزی است و برای این امر با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای صدور گواهینامه برای افراد آموزش دیده رایزنی‌هایی را داشتیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه استقرار هیئات مذهبی در بقاع متبرکه به صورت منجسم و برنامه‌ریزی شده نیز طی ۹ ماه اخیر سازماندهی شد و دستورالعملی نیز برای آن صادر شد، ابراز داشت: این امر منجر به رونق فعالیت‌های امامزادگان شد و از سویی نیز برخی از هیئات مذهبی محلی برای استقرار نداشتند که امکان استفاده از فضای امامزادگان برای آنها فراهم شد.

استقرار ۵۰۰ هیئت مذهبی در امامزادگان

وی ادامه داد: تاکنون ۵۰۰ هیئت مذهبی در سراسر کشور در بقاع متبرکه مستقر شده است که تعداد زیادی از این هیئات شاخص هستند، البته ممکن است در این زمینه حساسیت‌هایی نیز ایجاد شود که لازم است هیئت امنا و روسای ادارات اوقاف و هیئات مذهبی با تفاهم فعالیت خود را ادامه دهند.

حجت الاسلام عادل برگزاری کنگره‌ها و جشنواره‌های علمی را در موضوعات وقف، فرهنگ عمومی و در موضوعات بقاع متبرکه را از دیگر اقدامات صورت گرفته در سال جاری اعلام کرد و گفت: همایش علمی وقف و تمدن نوین اسلامی از جمله این برنامه‌ها بود که در هفته علمی تمدن نوین اسلامی و با محوریت دفتر رهبر معظم انقلاب برگزار شد و در سال جاری موافقت ایجاد کمیسیون وقف را در این هفته دریافت کردیم و با اعلام فراخوان آثار خوبی نیز به این برنامه ارسال شد.

وی اظهار داشت: آثار برتر ارسال شده به همایش علمی وقف و تمدن نوین اسلامی نیز آماده چاپ است که اگر از نظر علمی نهایی شود به زودی چاپ خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به برگزاری هفتمین جشنواره وقف چشمه همیشه جاری در هشت محور را از دیگر برنامه‌های امسال این معاونت معرفی کرد و ابراز داشت: این محورها در بخش‌های چند رسانه‌ای، ادبی، فضای مجازی، پژوهشی، عکاسی و … برگزار شد که هر بخش نیز با توجه به قابلیت‌های ادارات استانی به آنها واگذار شد.

ارسال ۵۰۰۰ اثر به هفتمین جشنواره وقف چشمه همیشه جاری

وی گفت: بیش از پنج هزار اثر برای هفتمین جشنواره وقف چشمه همیشه جاری ارسال شد و اختتامیه این جشنواره نیز در تهران به صورت متمرکز برگزار و از برترین‌ها تجلیل شد.

حجت الاسلام عادل با اشاره به امضای تفاهم نامه بین معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با دانشگاه امام صادق (ع) با محوریت وقف و اقتصاد، تصریح کرد: در این زمینه قرار است جشنواره‌ها و نشست‌های علمی حوزه وقف را با همکاری دانشگاه برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه بین الملل نیز تفاهم‌نامه‌ای را با دانشگاه تهران در دستور کار داریم، اضافه کرد: در این زمینه قرار است دانشگاه تهران در حوزه وقف بین الملل اقدامات پژوهشی را در دستور کار قرار دهد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به برگزاری کنگره معروف امامزادگان در کشور گفت: در استان گلستان کنگره علمی امامزاده یحیی این زید را داریم که اختتامیه این کنگره در ایام ولادت حضرت زهرا (س) برگزار خواهد شد که تاکنون پیام مراجع عظام تقلید را در خصوص تاثیرات این کنگره دریافت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در مشهد اردهال نیز کنگره حضرت علی ابن محمد باقر (ع) در دستور کار است، ادامه داد: برنامه‌ریزی برای این کنگره علمی در حال انجام است و برای دیگر امامزادگان نیز این امر را در دستور کار داریم.

راه‌ اندازی سامانه آموزش مبلغان

حجت الاسلام عادل با بیان اینکه برای برنامه‌های آموزشی مبلغان نیز سامانه‌ای را طراحی کرده‌ایم که در دهه فجر رونمایی خواهد شد، افزود: در این سامانه مباحث آموزشی آفلاین و آنلاین درج خواهد شد، در این سامانه اهداف و نیاز تبلیغی احصاء می‌شود و در این سامانه همه مبلغان تجارب خود از مناطقی که رفته‌اند و سوابق خود را در این سامانه درج می‌کنند تا این اطلاعات بین همه مبلغان رد وبدل شود.

وی گفت: بحث تبلیغ مجازی را طی یک سال گذشته در دستور کار قرار دادیم و یک هزار صفحه در فضای مجازی برای این امر طی یک سال گذشته برای امامزادگان تشکیل شد که همه این صفحات با پشتیبانی «شمیم افق» که برای صفحات تولید محتوا را عهده دار بود در فضاخای مختلف فعالیت دارند که تاکنون ۳۰ هزار مطلب و یا پست با قالب‌های فیلم، متن، عکس، صوت و موشن گرافی با موضوعات قرآنی روایی، سبک زندگی، احکام، مباحث اجتماعی و … تهیه و منتشر شده است.

اعزام ۱۲۰۰ نفر از کادر درمان به مشهد

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه امسال برای اعزام زائر اولی‌ها که هر ساله انجام می‌شد با همکاری وزارت بهداشت یک هزار و ۲۰۰ نفر از کادر درمانی که شاید طی چند سال اخیر موفق به رفتن به زیارت امام رضا (ع) نشده بودند در همه استان‌ها انتخاب ودر ماه گذشته در سه نوبت به مشهد اعزام شدند.

*حمایت از ۱۲ هزار هیئت مذهبی در طرح «شمیم حسینی» *

وی گفت: در ماه محرم امسال طرح «شمیم حسینی» به صورت متنوع‌تر برگزار شد، افزود: در این ایام از ۱۲ هزار هیئت حمایت کردیم که در راستای اجرای امینانه نیات واقفان بود که به صورت هدفمند انجام شد.

حجت الاسلام عادل اضافه کرد: در اربعین امسال که محدودیت‌های کرونایی کاهش یافت در مسیر سامرا موکب‌های سازمان اوقاف برپا شد که از پنج استان این موکب‌ها اعزام شدند.

وی با بیان اینکه در دهه وقف سال جاری نیز برنامه‌ها را به صورت ویژه برگزار کردیم، ادامه داد: نمایشگاه‌های دستاوردهای دهه وقف را داشتیم ضمن اینکه مرکز نوآوری‌های نوفل لوشاتو نیز در ساختمان جدید افتتاح شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه گفت: شرکت‌های دانش بنیان در این ساختمان استقرار شدند.

وی با بیان اینکه برای حمایت از خادمان بقاع متبرکه کشور نیز در سال جاری بیمه تکمیلی آنها را در دستور کار قرار دادیم، افزود: برای این امر تفاهم‌نامه را با یکی از بیمه‌ها انجام دادیم و این امر محقق شد.

راه‌ اندازی موسسه مدارس وقفی

حجت الاسلام عادل با اشاره به راه‌اندازی موسسه مدارس وقفی در سال جاری نیز ابراز داشت: تعداد زیادی از رقبات موجود در کشور و بالغ بر ۶ هزار از آنها فضای آموزشی است و از این رو این موسسه راه‌اندازی شد تا این رقبات را شناسایی کند و وقف‌نامه این مدارس را به روز رسانی کند و برای سال آینده با توجه به دریافت مجوز از وزارت آموزش و پرورش مدارس معارف را به صورت پایلوت در تعدادی از مدارس راه‌اندازی خواهیم کرد.

وی گفت: برگزاری مستمر دوره‌های آموزشی هیئت امنا و خدام نیز از دیگر وظایف معاونت فرهنگی سازمان اوقاف بوده که امسال نیز اجرایی شد و این آموزش‌ها با توجه به وظایف و سیاست‌های سازمان اوقاف تطبیق داده شد که این دوره‌ها به صورت مجازی و حضوری برگزار شد.

مطالب پیشنهادی