8:49 1400/04/22

مفتاح نیوز/۱۲ مرداد آفتاب عمر دولت دوازدهم رو به افول خواهد نهاد و از آن پس مسئولیت اجرایی کشور به دست رییس جمهور منتخب سپرده خواهد شد. رییس دولت می تواند همان روز و یا اندکی بعد، کابینه خود را جهت کسب رای اعتماد به مجلس معرفی کند.

?کمتر از یک ماه مانده تا تشکیل دولت جدید و گمانه زنی ها برای انتخاب وزرا با جدیت ادامه دارد.برهمین اساس لیست‌های مختلفی ارائه می شود در حالیکه هنوز کاملا مشخص نیست چه کسانی در راس کدام یک از وزارتخانه ها قرار خواهند گرفت. در این میان جامعه ورزش با حساسیت و دقت بیشتری تحولات احتمالی وزارتخانه مطبوع خود را زیر نظر دارند و اکثریت بر ویژگی های مشابه وزیر آینده ورزش و جوانان تکیه می کنند.

?به جرات می توان اذعان کرد جامعه ورزش در هیچ دوره ای تا این اندازه نسبت به ویژگی‌های شخصی و کارنامه مدیریتی مسئول تشکیلات آینده این مجموعه حساس نبوده است. این حساسیت از یک سو به واسطه عملکرد پر فراز و نشیب روسای پیشین سازمان تربیت بدنی و وزرای ورزش و جوانان و از سوی دیگر به سبب بلوغ فکری خانواده ورزش و لزوم حق تعیین سرنوشت خویش جنبه عینی پیدا کرده است.

?با توجه به موارد یادشده و علائق قاطبه ورزشی ها، به نظر می رسد در شرایط حاضر، اکثریت قریب به اتفاق، خواهان وزیری هستند که با این مقوله ورزش آشنا باشد و اینکه از کفایت، تدبیر، دوراندیشی، شناخت کافی نسبت به ورزشی ها برخوردار و جملگی بر سابقه مدیریتی وی مهر تایید برنند. همچنین نسبت به علم روابط عمومی اشراف داشته و الفبای دیپلماسی را بداند و به کارکرد و نقش رسانه ها ارج بگذارد و در یک کلام ایده های نو و ابتکار عمل از خود نشان دهد.

?خانواده ورزش دیگر نمی پذیرد همانند گذشته، فرد جامانده از کابینه، یا رجال صرفا سیاسی زمام امور ورزش را بر عهده بگیرد. همانطور که در راس وزارتخانه‌های دیگر امکان جلوس غیرمتخصص ها ممکن نیست در ورزش نیز پس از این، کسی برای غیرمتخصص ها و مدیران ناکارآمد تره خرد نخواهد کرد. ورزش ما به اندازه کافی بر اثر سو مدیریت چهره های ناکارآمد و ناتوان ضربه خورده و اینک زمان آن فرارسیده که فردی توانمند در قامت ورزش، سکان هدایت را در دست گیرد.

?این روزها نام و نشان افراد زیادی برای تصدی وزارت ورزش و جوانان به چشم می خورد. برخی از این بزرگواران در واقع همان مردودین گذشته هستند که در زمان خود کاری از پیش نبردند اما باز هم آمده اند تا شانس خود را امتحان کنند. البته معدودی هم به معنی واقعی از توانایی کافی برای اداره امور این مجموعه برخوردارند که باید ببینیم در نهایت مورد توجه واقع می شوند یا خیر؟

?بی‌رودربایستی باید گفت، تعدادی قصد دارند با لابی‌گری و حمایت برخی حامیان قدرتمند به این مسئولیت دست اندازی کنند و افرادی نیز تنها دوست دارند مطرح شوند. در چنین فضای پر آشوب، از قضا عده ای که نامی از آنان بر زبان رانده نمی‌شود و در گردونه انتخاب جای نگرفته اند شایستگی بیشتری برای اداره امور ورزش دارند.

?به هر روی، گزینش نهایی اعضای کابینه از جمله وزیر ورزش، باشخص رییس جمهور منتخب خواهد بود و بزودی مشخص می شود وی، چه کسی را جهت تصدی پست وزارت ورزش و جوانان معرفی می کند. جامعه ورزش امیدوارند فردی که رای اعتماد مجلس را می‌گیرد به معنی واقعی کلمه بتواند چرخ های زنگ زده این گردونه را به حرکت درآورد.‌

?بی‌تردید، در جهان اینترنت و عصر دیجیتال قرن بیست و یکم، پیامدهای ناشی از موفقیت ورزش، عرصه های تودرتوی زندگی جوامع بشری را درنوردیده و نگاه دنیا نسبت به این پدیده پرمخاطب، بسیار فراتر از آن است که در ظاهر به چشم می آید. ذکر این حقایق و توجه به آثار ناشی از رخدادهای ورزشی در اقصی نقاط جهان بر ما نهیب می زند تا در اداره و سازماندهی چنین پدیده پر مخاطبی، دقت بسیار داشته باشیم./محمدرضا کاظمی

مطالب پیشنهادی