16:49 1400/03/18

عواملی مانند پرخوری، نداشتن فعالیت فیزیکی، کم خوابی، استرس، سیگار کشیدن، مصرف بعضی از داروها، مصرف چربی ترانس بیش از حد و ژنتیک خاص باعث تجمع چربی در شکم افراد می‌شود.

چربی شکمی فقط به لایه زیر پوست محدود نمی‌شود؛ گاهی اوقات عمق این چربی‌های آنقدر زیاد است که اعضای داخلی شکم را نیز احاطه می‌کند. با وجود این که چربی زیر پوست از نظر زیبایی و تناسب اندام برای افراد مشکل ایجاد می‌کند چربی‌هایی که اطراف اندام‌های داخلی تجمع پیدا می‌کند به مراتب خطرناک‌تر است.

تجمع چربی در شکم افراد، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت نوع دوم و بعضی از سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که حتی اگر وزن افراد مناسب باشد اما با مشکل تجمع چربی شکمی رو به رو باشند همچنان در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی قرار دارند. در ادامه به بررسی تعدادی از دلایل تجمع چربی در شکم افراد می‌پردازیم:

پرخوری

زمانی که میزان انرژی دریافتی افراد از انرژی مصرفی بیشتر باشد فرد دچار اضافه وزن به ویژه در ناحیه شکم می‌شود. توصیه شده است افراد در ابتدا مواد غذایی حاوی کالری بالا را از رژیم غذایی خود حذف کنند. برای نمونه کلوچه، سیب زمینی سرخ کرده، نوشابه و آب میوه حاوی مقدار زیادی کالری است. افراد می‌توانند مواد غذایی کم کالری و سرشار از مواد مغذی مانند کلم بروکلی، سیب، برنج قهوه‌ای و سوپ را جایگزین مواد غذایی پرکالری کنند.

نداشتن فعالیت فیزیکی

علاوه بر این که پیروی از رژیم غذایی ناسالم باعث افزایش وزن افراد می‌شود، نداشتن فعالیت فیزیکی نیز در این زمینه تأثیر گذار است. لازم است افراد به منظور پیشگیری از اضافه وزن و تجمع چربی در شکم و دیگر اعضای بدن، در هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط یا ۷۵ دقیقه با شدت زیاد انجام دهند علاوه بر این افزایش سن باعث کاهش توده عضلانی و کند شدن متابولیسم بدن می‌شود در این صورت افراد نمی‌توانند به اندازه کافی کالری بسوزانند؛ بنابراین باید به منظور پیشگیری از اضافه وزن و تجمع چربی در شکم، میزان کالری دریافتی خود را کاهش دهند و بیشتر ورزش کنند.

کم خوابی

بدن انسان هورمونی تولید می‌کند که باعث احساس سیری فرد می‌شود. کمبود خواب باعث می‌شود تأثیر این هورمون به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند بنابراین می‌توان نتیجه گرفت کم خوابی یکی از دلایل افزایش وزن در نظر گرفته شده است. زمانی که افراد کمتر از زمان مورد نیاز بدن خوابیده باشند، تمایل به پرخوری دارند؛ بنابراین دچار اضافه وزن، به ویژه در قسمت شکم می‌شوند. متخصصان معتقدند افرادی که به میزان کافی نمی‌خوابند، تمایل به مصرف غذاهای پرکالری دارند.

استرس

استرس بیش از حد علاوه بر این که به سلامت روان افراد آسیب وارد می‌کند باعث افزایش وزن می‌شود. استرس باعث ترشح هورمون کورتیزول در بدن می‌شود. ترشح این هورمون باعث می‌شود فرد تمایل بیشتری به مصرف مواد غذایی پرچرب و پر کربوهیدرات مانند پیتزا، سیب زمینی سرخ کرده و کلوچه داشته باشد علاوه بر این هورمون کورتیزول باعث می‌شود چربی بیشتری اطراف شکم افراد تجمع پیدا کند.

سیگار کشیدن

برخی افرادی که سیگار می‌کشند نگران این امر هستند که با ترک سیگار اضافه وزن پیدا کنند. در صورتی که حتی اگر شاخص توده بدنی (BMI) افراد سیگاری کمتر از دیگران باشد تجمع چربی در شکم این افراد بیشتر است. افرادی که سیگار می‌کشند بیشتر از دیگران چربی احشایی دارند؛ بنابراین خطر ابتلاء به بیماری قلبی عروقی و دیگر بیماری‌های مزمن در میان این گروه از افراد افزایش پیدا می‌کند.

مصرف بعضی داروها

مصرف بعضی داروها مانند داروهای دیابت، بعضی از داروهای ضد افسردگی، استروئیدها و داروهای صرع باعث افزایش وزن افراد می‌شود. مصرف بعضی از داروها باعث می‌شود چربی مستقیماً در قسمت شکم فرد تجمع پیدا کند البته افراد می‌توانند با ورزش کردن و پیروی از رژیم غذایی سالم تأثیرات منفی داروها را از بین ببرند.

مصرف چربی ترانس بیش از حد

چربی ترانس، میزان کلسترول بد خون و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع دوم را افزایش می‌دهد. غذاهای پخته شده در چربی ترانس سرشار از چربی و کالری است و باعث افزایش وزن افراد می‌شود. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اضافه کردن چربی ترانس به مواد غذایی را ممنوع کرده است. توصیه شده است که افراد نیز از مصرف مواد غذایی حاوی چربی ترانس دوری کنند و مواد غذایی سالم‌تر را جایگزین آن‌ها کنند.

ژنتیک خاص

در کنار همه عوامل ذکر شده ژنتیک نیز نقش بسیار مهمی در بروز چاقی دارد. محققان معتقد هستند که ژن‌ها بر نحوه جذب، سوخت و ساز و ذخیره چربی در بدن افراد تأثیر می‌گذارد بنابراین ممکن است فردی با خوردن غذای خاصی چاق شود، ولی فرد دیگر با خوردن همان غذا چاق نشود. با پیروی کردن از رژیم غذایی سالم و ورزش کردن می‌توان با تأثیرات ژنتیک بر چاقی مقابله کرد./ایمنا

مطالب پیشنهادی