18:44 1400/03/16

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: باید برنامه اصلی دولت این باشد که صادرات را یک وظیفه محوری برای دستگاه‌ها قرار دهد؛ هر جوان مرزنشین باید یک صادرکننده شایسته باشد نه اینکه بخواهد به کولبری تن دهد.

سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه "رئیس‌جمهور و جوانان" که عصر امروز از شبکه سه سیما پخش شد، درباره راه حل دولتش برای حل مشکلات بازار سرمایه، گفت: بازار سرمایه برای اضافه شدن تولید کشور است. امروز به دلیل اینکه پول بیشتر از کالا تولید می‌شود، دچار مشکل در اقتصاد هستیم. پول کشور نزدیک ۴۲ هزار برابر شده اما کالا و تولید ۱.۷ برابر شده است. وقتی پول افزایش و تولید افزایش نیابد، تورم و مشکلات دیگر اتفاق می‌افتد.

وی افزود: هدف بازار سرمایه افزایش تولید است اما اگر به سفته بازی تبدیل شود، دچار مشکل خواهیم شد. یکی از برنامه‌های ما این است که در سه ماه اول دولت، ریسک پذیری را برای سهامداران خرد به حداقل برسانیم و امنیت سرمایه را برایشان ایجاد کنیم.

جلیلی درباره کاهش فاصله طبقاتی، گفت: یکی از شعارهای انقلاب ما عدالت و نبود تبعیض بود. باید دو کار کرد؛ یکی از کارهای اساسی این است که امکانات را به خوبی توزیع کنید. نباید وقتی که برنامه‌ریزی می‌کنیم فقط تهران را ببینیم بلکه همه ایران را باید لحاظ کرد. ما شاهد یک فاصله چشمگیر بین استان‌های کشور هستیم. در موضوعات اقتصادی باید نگاهی داشته باشیم که نگاه بی عدالتی شکل نگیرد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه باید به شکل کوتاه مدت هم کارهایی انجام داد که مردم کاهش فاصله طبقاتی را احساس کنند، گفت: طرح برخورداری از سهم مصرف انرژی را داریم که برای آحاد جامعه سهمی از مصرف انرژی را در نظر بگیریم و مدیریت آن را به خودشان بسپاریم؛ امروز برخی دهک‌ها در بحث تغذیه دچار مشکل هستند و طرح سبد غذایی را مطرح کردیم که به هر نفر ۲۵۰۰ کالری باید برسد و این میزان برای هر نفر تأمین بشود. طرح سوم در بحث سفر و تفریحات است و از امکانات دولت باید استفاده شود تا مردم بهره‌مند شوند. امروز امکانات مسافرتی در اختیار دولت امکانات زیادی است که می‌توان ۵۰۰ هزار زوج جوان را یک سال به ۵ روز به سفر رایگان فرستاد.

وی درباره واردات بی‌رویه در مناطق آزاد گفت: یکی از بحث‌های جدی در کشور واردات غلط است که مانع تولید می‌شود و تولیدکننده نمی‌تواند در برابر کالاهای وارداتی رقابت داشته باشد. مناطق آزاد بر این مبنا شکل گرفت که سکوی صادرات باشد و پایانه‌های مرزی هم با توجه به رویکرد کشور، افزایش تولید و صادرات است و باید برنامه اصلی برای دولت این باشد که صادرات را یک وظیفه محوری برای دستگاه‌ها قرار دهد.

جلیلی ادامه داد: آنچه تاکید داریم این است که هر جوان مرزنشین یک صادرکننده شایسته باشد نه اینکه بخواهد به کولبری تن دهد. اخیراً در مجمع تشخیص مصلحت هم مصوبه‌ای گذرانده شد که مناطق آزاد توسعه یابد. اگر مناطق آزاد سکوهای صادرات کشور باشند بسیار خوب است. اگر از جهش کشور صحبت می‌کنیم یکی از جهش‌ها صادرات است. ما اگر می‌گوئیم کشور را جهش می‌دهیم هر منطقه آزاد باید گزارش دهد چه مقدار صادرات انجام داده است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: من متأسفم که در ۸ سال گذشته ۸۰۰ هزار ساخت مسکن به ۳۵۰ هزار رسیده است و در ۸ سال پیش ۸۰۰ هزار ازدواج داشتیم و اکنون به ۵۰۰ هزار رسیده است. اگر مسکن تأمین نشود بر اشتغال و ازدواج تأثیر می‌گذارد. ما حداقل باید برنامه سالانه ۱ میلیون مسکن داشته باشیم. جوان من ابتدا برای ساخت مسکن آورده می‌خواهد. ۹۰ درصد تسهیلات بانکی به ۱۰ درصد جمعیت می‌رسد و تسهیلات را باید برای شروع کار درنظر گرفت. دادن زمین برای مسکن به شکل مصرفی نه سرمایه‌ای، کمک به ساخت و ساز آن و دادن تسهیلات آب و گاز وظایف دولت است.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی