11:54 1400/03/03

تیم لیل برای نخستین بار در 10 سال گذشته، با پشت سر گذاشتن PSG، قهرمان لیگ یک فرانسه شد. در پایان یک فصل دیوانه‌وار لیل توانست پس از پیروزی 2-1 برابر آنژه در شب گذشته، تنها با یک امتیاز بیشتر از غول پاریسی، مدافع عنوان قهرمانی را پشت سر گذاشته و جام را بالای سر ببرد.

 

شمالی ها به یک پیروزی برابر آنژه نیاز داشتند تا قهرمانی خود را مسجل کنند و این دقیقا همان چیزی بود که برایش جنگیدند؛ آنها در تقابل با حریفی که با تمام وجود می جنگید حتی یک لحظه هم متزلزل نشدند و در نهایت با پیروزی 2-1 توانستند قهرمانی را از آن خود کنند.

غول های پایتخت نشین در بازی همزمان به مصاف برست رفته بودند و حتی برای دقایقی هم نتوانستند طعم قهرمانی را بچشند، چرا که لیل در دقیقه 10 بازی گل نخست خود را به ثمر رساند.

آخرین روز از رقابت های لیگ یک فرانسه خیلی سرراست و بی گره از آب درآمد، در حالی که در تمام طول فصل 21-2020 تیم ها با شگفتی های بسیاری مواجه شدند و پیچیدگی های زیادی در طول فصل رخ داد که باعث شده بود لیون، پاریس، لیل و حتی موناکو در مقاطعی خود را بخت مسلم قهرمانی ببیننند.

وقتی که پاریسی ها موفق شدند، پس از از دست رفتن یک ضربه پنالتی توسط نیمار، بالاخره از روی ضربه کرنر ارسالی دی ماریا به گل برسند، دیگر کار از کار گذشته بود. پاریسی ها در طول این فصل اگر تنها یک تساوی دیگر کسب کرده بودند، می توانستند بار دیگر قهرمانی خود در لیگ را جشن بگیرند.

روشن شدن سرنوشت قهرمانی در عصر روز گذشته؛ نتیجه حکمی بود که در جایی دیگر و در زمانی دیگر داده شده بود.

 

 

نتیجه کار و تلاش سخت

لیل برای چهارمین بار در تاریخ این باشگاه و برای نخستین بار در 10 سال گذشته به قهرمانی در لیگ یک فرانسه رسید. اگر اکنون به جای پرداختن به موفقیت شاگردان کریستوفر گالتیه، به تیم نایب قهرمان پرداخته می شود، به این دلیل است که PSG خودش چنین مصیبتی را برای خودش رقم زد.

اما موفقیت لیل هم چشمگیر است؛ آنها جام را از چنگ باشگاهی درآوردند که هفت قهرمانی در هشت فصل گذشته کسب کرده است. ممکن است چند نفری از قهرمانی لیل چهره در هم  بکشند، اما در پایان لیل به طور کامل شایسته کسب این پیروزی و افتخار بود.

 

 

قهرمان تازه تاجگذاری شده لیگ یک فرانسه در 38 مسابقه تنها سه بار شکست خورد. با این تیم نمی شد رقابت کرد، نه تماشایی ترین بازی های فصل را ارائه داد و نه سرسخت ترین بود اما پاداش کار سخت، انتخاب هوشمندانه بازیکنان، تغییر و تحول در شیوه به کار گیری بازیکنان (از جمله فرصت دادن به بوراک ایلماز) و یک مربی کاربلد را گرفت.

 

کریستوف گالتیه، سرمربی لیل بعد از قهرمانی تیمش گفت: روز سخت و پرفشاری برای ما بود. لحظات سختی را تجربه کردیم اما بسیار خوشحال هستیم که همه چیز به خوبی به پایان رسید. قهرمانی با حضور تیم پاری سن ژرمن شگفت انگیز است.

 

این قهرمانی به لطف درخشش بازیکنان بود. ما برای مدعیان قهرمانی امتیازات لازم را جمع آوری کردیم و نشان دادیم که شایسته قهرمانی هستیم. نمی توانم پیروزی برابر پاری سن ژرمن را در "پارک د پرنس" فراموش کنم. من این ترکیب و بازیکنان را دوست دارم.

 

دسامبر 2017 کریستوف گالتیه لیل را  در رتبه 18 لیگ فرانسه تحویل گرفت و این تیم را به سختی از سقوط نجات داد. 4 سال بعد لیل با کنار زدن قدرت بلامنازع فرانسه قهرمان فرانسه شد.

گالتیه هر جا که رفته است در ماموریت خود پیروز شده است؛ سن اتین پس از اینکه سالهای موفقی را با این سرمربی پشت سر گذاشت، پس از جدایی او اکنون در حال سقوط آزاد است.

چهار سال پس از بازگشت او به لیل، باشگاهی که به عنوان بازیکن در آن بازی کرده بود، او بزرگترین جام ممکن در فرانسه را برد! آن هم با وجودی که مدام باید با تغییرات پشت سر هم کنار می آمد.

 

لیل در این فصل با توجه به جدایی بازیکنانش از چپ و راست و همچنین سهام دارانی متزلزل و نامطمئن، یک هرج و مرج کامل را تجربه کرد. مدیران این باشگاه در طول فصل عوض شدند و کادر قبلی نیز پس از به جا گذاشتن کسری بودجه 190 میلیون یورویی جای خود را به افراد جدیدی دادند. خود گالیته نیز مجبور خواهد شد که پس از کسب عنوان قهرمانی جای خود را به سرمربی دیگری بدهد. قهرمانان امروز فردا دیگر جایی در این تیم نخواهند داشت.

 

 

اکیپ گزارش کرده است که با وجودی که کریستوفر گالتیه شب گذشته با لیل قهرمان لیگ یک شد، اما این سرمربی قرار است از فصل بعد هدایت تیم نیس را بر عهده بگیرد.

قبل از بازی شب گذشته نیز دیگر رسانه های فرانسوی ادعا کرده بودند که گالتیه در آستانه توافق با نیس است و فقط می خواهد تکلیف قهرمانی مشخص شود تا بتواند با قدرت بیشتری بر سر دستمزد درخواستی خود مذاکره کند.

 

 

قهرمانی لیل شور و شعف فراوانی را به منطقه شمال فرانسه هدیه کرده است اما این داستان شیرین فصل بعد ادامه نخواهد داشت، مگر اینکه معجزه ای رخ دهد...  دوران جدیدی آغاز شده است.

با این وجود لیل و هوادارانش این فرصت را دارند که در طول تابستان همچنان به رویا دیدن ادامه دهند، حتی شاید کمی هم بیشتر. آنها آمدند تا خاطراتی ماندگار برای همه عمر را بسازند.

 

لیل در این فصل تنها 23 گل خورد، تا ضمن کسب عنوان بهترین خط دفاع پنج لیگ معتبر اروپایی اتفاق تاریخی را در یکی از 5 لیگ معتبر اروپایی رقم بزند.ورزش سه

مطالب پیشنهادی