شهردار بارسلونا، پایدارترین شهر جنوب اروپا، به منظور کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن از آغاز پروژه جدیدی خبر داده و اعلام کرده است که آلودگی ناشی از تردد وسایل حمل و نقل موتوری تا آینده‌ای نه چندان دور به حداقل می‌رسد.

به گزارش مفتاح نیوز؛ سال گذشته مقامات بارسلونای اسپانیا از آغاز پروژه‌ای بلندپروازانه برای به حداقل رساندن آلودگی، بهبود کیفیت هوا و سلامت شهروندان خبر دادند. اولین مرحله پیاده‌سازی این پروژه با موفقیت انجام شد و قرار است مرحله دوم آن، از اول ماه آوریل به مرحله اجرا درآید. از تاریخ مذکور به بعد، مهلت قانونی تردد وانت‌های موتوری در خیابان‌ها به پایان می‌رسد و تنها خودروهایی از این دسته مجاز به رفت و آمد در خیابان‌های شهر خواهند بود که برچسب زیست‌محیطی DGT داشته باشند. این برچسب، که اغلب روی وانت‌ها و کامیون‌ها نصب می‌شود، رتبه‌بندی ناوگان مورد نظر با توجه به بازده انرژی خودروها را از نظر انتشار گازهای آلاینده به تصویر می‌کشد.

تلاش بارسلونا برای کاهش آلودگی ترافیکی

پیش از این نیز اقدامات بسیاری در پایتخت کاتالونیا انجام شده که به حداقل رساندن انتشار گازهای آلاینده هوا را در پی داشته است. به عنوان مثال، مقامات این شهر پیشرو ایجاد مناطق خودکفا در جهان بوده و محله‌هایی در سراسر شهر به وجود آورده‌اند که دسترسی به تمام امکانات شهری در آن‌ها برای ساکنان تنها از طریق ۱۵ دقیقه پیاده‌روی امکان‌پذیر شده است. در نتیجه، تردد وسایل حمل و نقل موتوری در این مناطق به حداقل رسیده و مردم در فاصله‌های نزدیک از محل سکونت خود، تمام نیازهایشان را برآورده می‌کنند که این امر، نقش مهمی در کاهش انتشار گازهای آلاینده در هوا ایفا کرده است.

در اقدام دیگری نیز، صدها تابلو در مسیر رسیدن به بعضی از مناطق بارسلونایی با محدودیت تردد وسایل نقلیه موتوری نصب شده که به رانندگان آن‌ها در خصوص ورود به این مناطق هشدار می‌دهد. در نتیجه، رانندگان خودروهای بدون برچسب زیست‌محیطی DGT از ورود به چنین مناطقی خودداری می‌کنند چرا که می‌دانند تردد در این محله‌ها پیگرد قانونی را برای آن‌ها در پی خواهد داشت./ایمنا

مطالب پیشنهادی