22:28 1399/10/24

 این که اختلاف نظر بین دونالد ترامپ و مایک پنس تا چه حد عمیق بوده و چه عواقبی می تواند داشته باشد، یکی از جالب ترین سوالاتی است که در واشنگتن مورد بحث قرار دارد.

به گزارش سرویس بین الملل مفتاح نیوز؛ معاون فعلی رئیس جمهور احتمالا وفادارترین همراه وی طی چهار سال بود. حالا ناگهان او قدرت عظیمی یافته و اگر بخواهد، می تواند همانطور که از وی انتظار می رود، سایر اعضای اصلی دولت را برای اقدام علیه ترامپ بسیج کند.

وی باید از بیست و پنجمین متمم قانون اساسی استفاده کند تا ترامپ را ناتوان اعلام کرده و او را برکنار کند، تا قبل از این که اتفاق بدتری رخ دهد. سپس پنس تا 20 ژانویه خود رئیس جمهور می شود.

صبح روز دوشنبه (به وقت محلی) مصوبه ای به مجلس نمایندگان ارائه شد که بر اساس آن، باید روند استیضاح پارلمانی علیه ترامپ آغاز شود. تنها اتهام مطرح شده، "دامن زدن به شورش" بوده و گفته شده ترامپ "امنیت آمریکا و نهادهای دولتی آن را به طور جدی به خطر انداخته است."

آمریکایی ها از روز چهارشنبه هیچ خبری از خود پنس ندارند. معاون رئیس جمهور با درخواست ترامپ برای جلوگیری از تأیید پیروزی بایدن در انتخابات مخالفت کرده بود و بنابراین، در حمله به ساختمان کنگره نیز در معرض خطر قرار داشت. معاون رئیس جمهور در آن زمان به مکانی امن منتقل گردید.

نانسی پلوسی نیز به شبکه CBS گفت که او و رهبر اقلیت دمکرات در مجلس سنا، سعی کردند تلفنی با پنس صحبت کنند، اما او در دسترس نبود.

به هیچ وجه مشخص نیست پنس در واقع از چه استراتژی پیروی می کند. همچنین معلوم نیست که خسارت سیاسی ناشی از حوادث هفته گذشته برای پنس تا چه حد جدی خواهد بود. برخلاف ترامپ، وی اعلام کرده که چهارشنبه هفته دیگر در مراسم تحلیف بایدن شرکت خواهد کرد.

طبق قانون اساسی، تصمیم نهایی در مورد استیضاح رئیس جمهور با سنا است. در مجلس سنا، جمهوری خواهان به زودی اکثریت خود را پس از پیروزی دموکرات ها در انتخابات میان دوره ای در جورجیا از دست می دهند.

شویبله جولیان/تاگس اشپیگل(آلمان)/ترجمه:عطیه خرّم

مطالب پیشنهادی