17:14 1399/04/05

به گزارش خبرنگار مفتاح ، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نشست خبری به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر مسئولیت پذیری اجتماعی گفت: اگر مسئولیت پذیری اجتماعی در جامعه نهادینه شود مشکل ما نیز در بسیاری از مسائل حل می شود.

 دکتر کمال حیدری با اشاره به مشارکت اجتماعی و مسئولیت پذیری مردم در ابتدای شیوه کرونا گفت: این مشارکت که بین همه مردم بود باعث شد تا کرونا کنترل بشود و شرایط به خوبی پیش برود. در مورد مواد مخدر هم اگر این اتفاق بیفتد شرایط بهتری خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه اقدام های خوبی در زمینه مواد مخدر انجام شده و لی متاسفانه با افزایش آمار اعتیاد مواجه هستیم گفت: باید به دنبال علت ها بگردیم. باید آموزش مسائل فرهنگی واحتماعی در دستور کار قرار بگیرد. بسیاری از افراد به علت نداشتن توانمندی در دام مواد مخدر گرفتار می شود.

وی  به جایگاه مهم نهادهای آموزش به ویژه آموزش وپرورش جایگاه اموزش و پرورش بسیار مهم است. سن ابتلا مثل سیگار والکل افزایش پیدا می کند و افراد باید بیاموزند تا به این سمت نروند و قدرت نه گفتن داشته باشند.

باید مراکز متخلف پلمب بشود

وی در خصوص بازگشایی قلیان خانه‌ها و نقش آنها در افزایش مصرف مواد مخدر گفت: قلیان  خانه‌ها دغدغه جدی ما است. اما متاسفانه برخی مصمم به راه اندازی این صنف بودند.

دکتر حیدری از اصرار اتاق اصناف برای بازگشایی این صنف در دوران کرونا گفت که با مخالفت ستاد استانی مواجه شد.

وی در ادامه افزود: جای تاسف است که برای بازگشایی قلیان خانه چند بار مکاتبه می شود. در  ستاد کرونا مخالفت شد و گفته شد بازگشایی این صنف اولویت ندارد ودر انتشار آلودگی موثر است. البته گفته می شود سر قلیان ها بهداشتی تحویل داده می شود اما نفسی که در قلیان زده می شود باعث انتشار بیماری می شود.

بنا به گفته حیدری مصرف قلیان در زمان کرونا ممنوع اعلام شده است وباید مراکز متخلف پلمب بشود. مرکز بهداشت به  جد پیگیر برخورد با واحد های متخلف است. 

مافیایی سیگار موثر درراه اندازی قلیان خانه ها

وی معتقد است مشکلات ما در همه عرصه ها از درون است و مافیای مافیای سیگار و دخانیات وارد عمل شده است و هر کار می خواهند می کند. و

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشگی  یکی از دروازه های اصلی ورود به مواد مخدر را مصرف قلیان عنوان کرد وافزود:پژوهشی در این زمینه انجام شد که  70 درصد افراد معتاد شروعشان با قلیان بوده است.

وی تاکید کرد، سیگار و صد برابر آن قلیان، موثر بر بیماری وافزایش گرایش به مصرف مواد مخدر است.

دکتر حیدری از تنها بودن حوزه بهداشت در زمبنه مبارزه با قلیان گله کرد وگفت: زمانی اقدامات خوبی برای مبارزه با قلیان انجام شد، اما متاسفانه با دخالت برخی نمایندگان و مسئولان به مساله بعضی قلیان خانه ها دوباره با وضعیتی بدتر بازگشایی شد.

بنا به گفته حیدری قرار بود با شیب ملایم نسبت به تعطیلی این واحد‌ها عمل شود، اما شیب ملایم هرگز اجرایی نشد. بازگشایی قلیان خانه‌ها مصوباتی در دولت ومجلس داشته است و به گفته معاون بهداشتی دانشگاه هیچ کدام اجرایی نشده است.

وی در ادامه با صراحت از آمادگی حوزه بهداشت برای مبارزه با این صنف متخلف خبر داد وادامه داد: چیزی به عنوان مجوزبرای قلیان خانه وجود ندارد.  یکی از شرایط صنوف مرتبط با سلامتی مردم گرفتن مجوز از بهداشت است که  یک مورد هم مجوز نگرفته است و با دور زدن قانون واستفاده از خلا قانون مجوز داده شده است و برای بازگشایی به چندین برابر قبل مجوز داده اند.

باید علت ها را به چالش بکشیم

بنا به گفته حیدری در زمینه برخورد با مصرف مواد مخدر خیلی کارها کردیم اما اتفاقی نیفتاده است. باید به دنبال علت‌ها برویم و این علت ها را به چالش بکشیم.

وی در ادامه افزود: شعار امسال « دانش بیشتر،مراقبت بهتر» است با توجه به این شعار باید باید دقت کنیم بر جاهایی که دانش موثر است. صدا وسیما، آموزش وپرورش باید به مساله آموزش توجه کنند. باید برای توانمندی جامعه تلاش کرد و باید خیرین به کمک بیایتد ودر سمت توانمند کردن حرکت کرد. تا نتایج بهتری به دست بیاوریم.  

مطالب پیشنهادی