13:18 1398/05/13

به گزارش مفتاحعلی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری خود با خبرنگاران درباره اقدام اخیر آمریکا در تحریم محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه گفت: تحریم ظریف تهاجم به یک شخص نیست تهاجم به یک ملت و بنیان است.

وی افزود: این تهاجم چنان ناشیانه و نسنجیده است که جامعه ما را پشت سر ظریف قرار داد و متحد شدیم. آمریکا هنوز از اعتیاد کودتاگرایی رهایی نیافته و این خصلت در هیئت حاکمه آمریکا جاری است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: این اقدام آمریکا اتفاق بی‌سابقه در تاریخ دیپلماسی حهان است. اینکه ادعای مذاکره کنند اما وزیر خارجه آن مملکت را تحریم کنند مضحک است. در دیدار یک‌ سناتور از او‌ دعوت می‌کنند که به ملاقات بیایید و بلافاصله او را تحریم می‌کنند. ظریف مسئول سیاست خارجی و‌ مسئول دیپلماسی عمومی و هر‌نو‌ع دیپلماسی است و‌ همه مسیرهای دیپلماسی از مسیر ایشان می‌گذرد.

بنابر این گزارش، روز گذشته نشریه آمریکایی نیویورکر اعلام کرده بود که وزیر خارجه جمهوری اسلامی طی ماه گذشته برای دیدار با رئیس جمهور ایالات متحده در کاخ سفید دعوت شده است. 

ربیعی درباره اظهارات معاون حقوقی قوه قضاییه مبنی بر اینکه مسئولانی که فرزندانشان خارج از کشور تحصیل می‌کنند استعفا دهند، گفت: دیدگاه شخصی ایشان بوده، هرچیزی به قانون تبدیل شود ما موظف به اجرای قانون هستیم و‌ ما تبعیت می‌کنیم اما آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد بحث رانت است. هرکسی از هر فرصتی به صورت رانت برای تحصیل در خارج استفاده کرده محکوم است بنظرم هرکسی هم‌ را می‌شناسید اعلام‌کنید و‌ قابلیت پیگرد دارد.

وی در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر اینکه  فرصت یک ماهه وزارت کار برای شناسایی دهک‌های پردرآمد از دریافت یارانه گفت: حذف دهک‌های شناسایی شده چراغ خاموش نیست. الان اگر کسی در تور شناسایی قرار بگیرد حذف خواهد شد. حذف انبوه در سال‌های قبل صورت گرفته است. حذف‌ سرپرست‌ها الان اگر  شناسایی شود صورت می‌گیرد.

ربیعی همچنین اعلام کرد که در کالای اساسی سال 98 هیچ‌گونه کسری نداریم.

وی در ادامه در مورد آخرین آمار واگذاری ارز دولتی نیز گفت: هفتاد درصد این ارز را وزارت جهاد کشاورزی، 23درصد وزارت بهداشت، 6 درصد صمت و 1درصد را وزارت ارشاد گرفته است.

سخنگوی دولت خبر داد که فردا آقای ظریف یک مصاحبه مطبوعاتی دارد که در مورد درخواست مذاکره ترامپ از ایران توضیح می‌دهد، ما قائل به مذاکره برای عکس یادگاری نیستیم، این نوع مذاکره برای دیده‌شدن قابل قبول نیست و ما اسیر مسائل انتخاباتی و چشم و هم چشمی‌های آمریکایی نخواهیم شد. برای ما خانه پوشالی فرقی نمی‌کند، چه دموکرات‌ها چه جمهوری‌خواهان و هر کسی که در آن خانه است برای ما فرقی نمی‌کند، برخی اتفاقات را از سوی کشورهای بزرگ می‌بینیم که بیشتر شبیه داستان‌های بچه‌گانه است.

ربیعی تصریح کرد: روسیه و چین تبعیتی از تحریم‌های آمریکا را نخواستند بپذیرند، آمریکایی‌ها خیلی روی شرکت‌های چین و روسیه فشار آوردند، ما از کشورهایی که در مقابل تحریم‌ها مقاومت کردند تشکر می‌کنیم، ایرانِ بزرگ در انزوای آمریکا گرفتار نخواهد شد.

وی همچنین در این نشست خبری خود با اصحاب رسانه در مورد جلسه اصولگرایان و اصلاح‌طلبان با وزیر کشور گفت: آقای رحمانی فضلی از مدت‌ها قبل با هر دو گروه به‌صورت مجزا جلسه داشتند، دولت از حضور حداکثری در انتخابات حمایت می‌کند. این دولت بدون مداخله در انتخابات، حمایت از انتخابات پر شور را در دستور کار قرار دارد. وزیر کشور مأموریت دارد تا مردم با تنوع بیشتری در انتخابات شرکت کنند.

سخنگوی دولت پیرامون حذف چهار صفر از پول ملی که هفته گشذته در جلسه دولت مطرح و تصویب شده بود، گفت: در مورد این طرح همواره موافق و مخالف داشته و در دولت‌های قبل هم این ایده مطرح بوده، آقای همتی فردا در این‌باره یک نشست خبری دارد، بحث ما انطباق با واقعیت‌های جامعه است. اگر به املاکی‌ها بروید یک تومن آنها یک چیز دیگه است اما واقعیت در جامعه کسی ریال را به‌کار نمی‌برد، آسانی در بیان و نوشتن پول ملی، صرفه‌جویی در هزینه چاپ پول در درازمدت بوده و کاهش ذخیره ارزهای خارجی از کمک‌های این طرح است. البته اگر ملاحظاتی نباشد آثار منفی خواهد داشت، ربطی به کاهش و افزایش تورم ندارد.

ربیعی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اختلاف نظر بین دولت و مجلس و ارجاع آن به هیئت حل اختلاف قوا خاطر نشان کرد: هیئت رفع اختلاف بین قوا در مورد گزارش سالیانه دولت به مجلس تشکیل شده است، نمایندگان دولت آقای امیری و خانم جنیدی و از طرف رهبر انقلاب حجت‌الاسلام ابوترابی بودند که طبق گزارشی که به ما دادند ایشان حرف‌ها را به‌خوبی گوش کرده‌اند و هنوز جلسه نظر خود را نگفته است اما دیدگاه‌های نمایندگان دولت متقاعدکننده بوده است.تسنیم

مطالب پیشنهادی