14:15 1400/07/07

 

به گزارش خبرنگار مفتاح، آماری از کارگران غیر رسمی وجود ندارد. کسی انگار این کارگران را نمی بیند. این را مدیرعامل خیریه نذر اشتغال مطرح می کند. اکبری اخوان مقدم در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه ۹ سال است آدرس غلط درباره کارگران غیر رسمی داده می‌شود، گفت: بنا بر آماری که گفته می شود بیش از ۷ میلیون نفر کارگر رسمی در کشور وجود دارد که متاسفانه آمار دقیقی هم از آنها وجود ندارد. بسیاری از مسئولین حتی جرات گفتن تعداد آمار کارگران غیر رسمی را ندارند و البته آمار دقیقی هم از آنها ثبت نشده است.

اکبر  اخوان مقدم که تلاش کرده است در خیریه نذر اشتغال برای دو میلیون نفر کار ایجاد کند و با اشاره به حمایت از کارگران غیر رسمی، از تلاش‌های چندین ساله اش برای احقاق حقوق کارگران غیر رسمی می‌گوید و اضافه می‌کند: قانون کار سالهاست دچار مشکل است و 30 سال برای کارگان غیر رسمی مشکل ساز شده است. این قانون کار است که اجازه فعالیت کارگاه های کوچک و کارگران غیر رسمی را نمی دهد. قرار بود قانون کار از کارگران ضعیف و دهک‌های پایین کارگری حمایت کند، اما قانون کار بیشتر از کارگران رسمی حمایت می کند

مقدم با تاکید بر اینکه قاعده عرضه و تقاضای قاعده منقول و طبیعی در اقتصاد و در دنیاست گفت: وقتی بیکاری کم شود ارزش دستمزد کارگر طبیعتاً بالا می رود اگر می‌خواهیم ارزش دستمزد کارگر را بالا ببریم باید بیکاری را کم کنیم. نایاب شدن کارگرو بالا رفتن تقاضا ارزش کارگر را بالا میبرد. همان اتفاقی که در دنیا افتاده است و باعث تفاوت فاحشی بین دستمزد کارگر خارجی و ایرانی شده است.

او با اشاره به اینکه دو موضوع متقابل یکی در حال افزایش بیکاری و دیگری کم کردن بیکاری در کشور وجود دارد. بیمه نکردن کارگران غیررسمی و کارگاه‌های کوچک زیر ۱۰ نفر که باعث تعطیلی آنها می شود و جمعیت بیکاران می افزاید و این ظلم به کارگران است.

او با اشاره به این که دستمزد کارگر غیررسمی را عرضه و تقاضا تعیین می کند گفت: نمایندگی کارگری باید به وضع کارگران رسیدگی کند. مزد کارگر رسمی را باید دولت تعیین کند و اگر میخواهیم در مورد وضعیت معیشت و بیمه کارگران غیر رسمی اتفاقی بیفتد و اصلاحی انجام شود باید همه مردم برای این امر تقاضا داشته باشند. توجه به کارگران غیررسمی و بیمه شدن آنها با حداقل دستمزد و پرداخت بیمه از دستمزدشان، باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

او با تاکید بر اینکه با تعطیل کردن کارگاه های کوچک فقط به افزایش فساد دامن می زند، گفت: کارگاههای کوچک باید بیمه شوند و قوانین تغییر کند. با این قوانین کار 9گروه نیازمند در سختی قرار دارند، زنان سرپرست خانوار، ناتوان ها، زندانیان و گروهای در معرض آسیب در کارگاه های کوچک کار می کنند که قانون اجازه بیمه شدن با حداقل دستمزد را نمی دهد.

40 درصد کارگران استان اصفها غیر رسمی هستند
اخوان مقدم با اشاره به اینکه تقریباً ۴۰ درصد کارگران استان کارگران غیر رسمی هستند، گفت: خیریه نذر اشتغال با حمایت بخش خصوصی تلاش کرده تا ۲ هزار شغل برای افراد ایجاد کند. این کارگران در کارگاه های غیررسمی مشغول فعالیت هستند و از آنها حمایت می شود. خیریه نذر اشتغال برای هر اشتغال ۱۰ میلیون سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد وبرای اشتغال یک نفر ۶۴۰ هزار تومان هزینه می‌شود، تا حداقل ماهی دو میلیون تومان درآمد زایی داشته باشد

مقدم با تاکید بر اینکه در شورای گفتگوی استان اصفهان مصوب شده است کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر با حداقل دستمزد و دستمزد حق بیمه شوند افزود: اما دولت قبل برای اجرای این مصوبه اهتمام نداشت و معاون روابط کار وزارت با این موضوع مخالفت کرده است.

خیریه نذر اشتغال برای افراد نیازمند کارگاهای تولید میوه خشک، اسباب بازی، صنایع دستی، مینا، عروسک سازی، تولیدی لباس وماسک ایجاد کرده است. افراد تحت پوشش به صورت وام قرض الحسنه ۱۰ میلیون دریافت می کنند.
دکتر حیدری عضو هیئت مدیره دانشگاه دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان نیز با تأکید بر اینکه باید هوای کسی را داشته باشیم که ضعیف است و قانون باید از کارگران ضعیف حمایت کند گفت: اگر قانون نتواند از فقرا و زنان سرپرست خانوار ناتوان ها و زندانی‌ها حمایت کند، این قانون دچار مشکل است.
وی با تاکید بر اینکه بحث‌های مختلف کارگری و بین کارگر و کارفرما به دلیل روش‌های اشتباه است، ادامه داد: کارگران بیرون مانده از دایره قانون اند و باید کسانی که از دایره قانون خارج شدند با ظرفیت قانون اساسی و آیین نامه ها وضعیتشان را اصلاح کرد.

مطالب پیشنهادی