15:01 1395/10/16

به گزارش مفتاح، منابع فلسطینی از افزایش شمار اسرای فلسطینی در بند زندان‌های رژیم صهیونیستی خبر دادند.

آمار اسرای فلسطینی در بند زندان‌های صهیونیستی در پایان سال 2016 به 7 هزار نفر رسید.

مؤسسات فعال در زمینه امور اسرای فلسطینی اعلام کردند که 6440 نفر از این اسرا از دو منطقه کرانه باختری و باریکه غزه بازداشت شده اند و در میان افراد بازداشت شده در سال 2016 نزدیک به 300 کودک نابالغ و 11 دختر بچه هم دیده می شوند.

بر اساس این آمارها، 700 نفر از اسرای فلسطینی دربند زندان های صهیونیستی در بازداشت اداری به سر می‌برند و 22 نفر هم روزنامه نگار هستند. علاوه بر این، از مجموع 7 هزار اسیر فلسطینی دربند زندان‌های صهیونیستی 1332 نفر کودک و 164 نفر زن هستند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، مؤسسات رسیدگی به امور اسرا همچنین اعلام کرده اند که اهالی قدس بیش از  دیگر شهروندان فلسطینی در معرض بازداشت قرار دارند و جوانان و اسرای آزاد شده بیشترین قشرهایی هستند که توسط نظامیان صهیونیستی بازداشت می‌شوند.

بازداشت 20 فلسطینی در اردوگاه شعفاط قدس

نظامیان رژیم صهیونیستی شامگاه چهارشنبه با حمله به اردوگاه آوارگان فلسطینی "شعفاط" در شمال شرق شهر اشغالی قدس، بیش از 20 نفر را بازداشت کردند.

ثائر فسفوس سخنگوی جنبش فتح در اردوگاه شعفاط در گفتگو با خبرگزاری قدس خاطر نشان کرد که دهها نظامی صهیونیستی سعی در ورود به این اردوگاه را داشتند که جوانان فلسطینی به مقابله با آنها پرداختند و در نتیجه آن درگیری‌های شدیدی میان طرفین روی داد.

فسفوس همچنین اظهار داشت: که نظامیان صهیونیستی اقدام به شلیک بمب‌های گازی به سمت منازل فلسطینیان کردند که منجر به خفگی تعدادی از آنها شد.

وی افزود: نظامیان صهیونیست ضمن بررسی کارت های شناسایی جوانان فلسطینی، 20 نفر از آنها را بازداشت و به یک پست بازرسی واقع در نزدیکی این اردوگاه انتقال دادند.

در همین راستا، درگیری‌های شدیدی نیز میان جوانان فلسطینی و نظامیان صهیونیست در شهرک حزمه واقع در شمال شرق قدس روی داد که نظامیان صهیونیست در جریان آن از بمب‌های صوتی و گلوله‌های مشقی علیه فلسطینیان استفاده کردند.

موافقت حماس با مشارکت در نشست‌های کمیته مقدماتی شورای ملی

جنبش مقاومت اسلامی "حماس" روز چهارشنبه اعلام کرد که در نشست‌های کمیته مقدماتی شورای ملی فلسطین در بیروت ـ پایتخت لبنان ـ مشارکت خواهد کرد.

عبد اللطیف قانوع سخنگوی حماس در گفتگوی ویژه با مرکز اطلاع رسانی فلسطین اظهار داشت که این جنبش در نشست‌های کمیته مقدماتی شورای ملی که ساز و کار و نحوه برگزاری نشست این شورا را مورد بررسی قرار خواهد داد، شرکت می‌کند.

وی افزود که حماس پس از تماس و رایزنی با سلیم زعنون رئیس شورای ملی فلسطین تصمیم به مشارکت در این نشست‌ها گرفت. زعنون در این گفتگو اعلام کرده است که نشست مذکور دستور کار مشخصی ندارد و بحث‌ها آزاد است و دبیر کل های گروه های فلسطینی و اعضای کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین در آن مشارکت خواهند داشت.

قانوع اعلام کرد که این نشست تقریبا شبیه به کادر رهبری موقت است که ساختار شورای ملی را بازسازی خواهد کرد و هدف از مشارکت در آن بررسی عمیق نحوه اصلاح ساختار شورای ملی به منظور حضور واقع بینانه نمایندگان گروه های فلسطینی در آن و اصلاح وضعیت اداری و مالی آن خواهد بود.

صلاح بردویل از رهبران حماس هم تاکید کرد که اگر مشخص شود که هدف از این جلسه تداوم بخشی به شورای ملی هفتم است، حماس و دیگر گروه های فلسطینی فرصت خواهند داشت که از آن خارج شوند.

بردویل تصریح کرد که نشست مقدماتی در بیروت برگزار خواهد شد، اما محل برگزاری نشست شورای ملی بر اساس توافق میان گروه‌های فلسطینی مشخص خواهد شد.

سلیم زعنون رئیس شورای ملی فلسطین اوایل هفته جاری اعلام کرده بود که از اعضای کمیته مقدماتی برگزاری نشست شورای ملی برای مشارکت در نشست های روزهای 10 و 11 ژانویه جاری در بیروت دعوت کرده است و این دعوت پس از رایزنی های متعدد با گرو های فلسطینی و در راس آنها جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی صورت گرفته است.

جهاد: مشارکت در نشست های کمیته مقدماتی شورای ملی را بررسی می کنیم

مدیر دفتر اطلاع رسانی جنبش جهاد اسلامی فلسطین تاکید کرد که این جنبش دعوتنامه رسمی برای مشارکت در دیدارهای آشتی ملی که قرار است زیر نظر روسیه در مسکو برگزار شود، دریافت کرده است.

داود شهاب خاطر نشان کرد که جنبش جهاد در دیدارهایی که مرکز خاورشناسی روسیه برای این جنبش ارسال کرده است، شرکت می کند. این مرکز هر ساله از گروه های فلسطینی برای شرکت در این نشست ها دعوت به عمل می‌آورد.

شهاب در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که جنبش جهاد هنوز موضع خود در قبال مشارکت در نشست های کمیته مقدماتی برگزاری نشست شورای ملی را که در بیروت برگزار خواهد شد، اعلام نکرده است.

وی افزود که جهاد اسلامی همچنان درباره مشارکت در این نشست‌ها در محافل داخلی خود بحث و رایزنی می کند و طی روزهای آینده موضع خود در این زمینه را مشخص خواهد کرد.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی