به گزارش مفتاح، بیش از ۴۰ روز از فاجعه بزرگ معدن زمستان یورت آزادشهر و جان باختن ۴۳ نفر از کارگران این معدن می‎گذرد و خانواده‌های این جان باختگان همچنان چشم انتظار وعده‌ها و وعیدهای مسئولان و دولت هستند.

حادثه معدن زمستان یورت آزادشهر 13 اردیبهشت ماه 1396 سبب جان باختن بیش از 43 نفر از کارگران معدن و زخمی شدن بیش از 100 نفر شد و حال خانواده های جان‌باختگان و افکار عمومی انتظار دارند مطالبات به حق این معدن‌چیان پرداخت و افرادی که سبب بروز این حادثه شدن معرفی و مجازات شوند.

همسر یکی از جان باختگان معدن زمستان یورت آزادشهر در حاشیه مراسم چهلمین روز جان‎باختگان این حادثه در مصلی خاتم‌الانبیا(ص) آزادشهر اظهار داشت: حقوق عقب‌افتاده همسرم تنها تا 3 ماه پرداخت شده است. تاکنون برای تهیه مسکن هیچ اقدامی انجام نشده و با وجود 3 فرزند، مبلغ 7 میلیون تومان اقساط عقب‎افتاده مسکن دارم که همسرم در حال ساخت بود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر از بیمه این جان‌باختگان خبری نشده و امید داریم قول‌ها و وعده‌های مسئولان عملی شود.

همسر این جان باخته یادآور شد: تقاضا مجدانه ما این است که این 43 نفر فوت شده در حادثه معدن شهید اعلام شوند تا حداقل فرزندان این افراد بتوانند در آینده تضمین اشتغال داشته باشند.

علی اکبر برآبادی هم در حاشیه این مراسم اظهار داشت: همه خانواده‌های جان باختگان به صورت کتبی درخواست شهید اعلام کردن افراد فوت شده در حادثه را اعلام کردند.

برادر ابوالقاسم برآبادی جان‌باخته حادثه معدن افزود: خانواده‌ها با وجود گذشت 40 روز از این حادثه هنوز سنگ قبر عزیزان خود را نگذاشتند تا مشخص شود اینان شهید اعلام شدند. پروسه اداری دیه این جان باختگان توسط خانواده‌ها انجام شده و ما منتظریم تا پس از مشخص شدن ورثه مبلغ دیه به حساب سرپرست خانوار این جان باختگان واریز شود.

وی تاکید کرد: درباره مسکن هم اعلام شد تا ‌مهر مسکن تعلق گیرد که در جلسه‌ای با حضور مسئولان استانی و شهرستانی تقاضا کردیم با توجه به متفاوت بودن فرهنگ این خانواده‌ها با آپارتمان‌نشینی مبلغ ودیعه مسکن ولو هرچند کم ‌به خود خانواده تعلق گیرد تا تصمیم نهایی به عهده خانواده‌ها باشد.

برادر جان باخته ابوالقاسم برآبادی اظهار کرد: برخی از ارگان‌ها و افرادی که مظلومیت فوت این جان باخته را درک کردند کمک‌هایی به این خانواده‌ها کردند، به صورت نمونه یک خیر از کانادا به هر خانواده جان باخته مبلغ 500 هزار تومان کمک کرد و یا مجموعه پزشکان استان مبلغی در قالب کارت هدیه و تامین اجتماعی نیز مبلغ 5 میلیون تومان کمک کردند.

وی گفت: با توجه به وعده‌های داده شده قرار شده سنوات کار این جان باختگان از شهریور ماه به خانواده‌هایشان پرداخت شود.

همسر یکی از جان باختگان معدن آزادشهر: هیچ اقدامی برای کمک به ما انجام نشده است

همسر محمود گنیح‌وطن از دیگر جان باختگان معدن آزادشهر هم در حاشیه این مراسم اظهار داشت: از زمان فوت همسرم جز مبلغی که به عنوان کمک به مراسم تدفین و ختم پرداخت شده، مبلغ دیگری هنوز پرداخت نشده است.

وی افزود: هنوز نه بیمه نه مستمری و نه هیچ اقدامی صورت نگرفته و ما با باری از بدهی و ناراحتی از دست دادن همسرم و 2 پسر 12 و 6 ساله، زندگی می‎کنم.

وی تصریح کرد: حق و حقوق همسرم در زمان کار ضایع شد و از مسئولین می‎خواهم حداقل حق و حقوق فرزندانم از بین نرود.

همسر این جان باخته حادثه معدن آزادشهر یادآور شد: امید داریم فوت همسرانمان به عنوان شهادت ثبت شود تا حداقل آینده فرزندانمان در زمینه اشتغال و تحصیل تضمین شود. وعده‏‌های مسکن، بیمه، مستمری و قول‎های دیگر مسئولان هنوز عملی نشده است.

دولت تاکنون هیچ مستمری پرداخت نکرده است

حمیده گنجی خواهر ابراهیم گنجی یکی دیگر از جان‌باختگان این حادثه در حاشیه این مراسم اظهار داشت: برادرم حداقل حقوق را در زمان حیات خود پس از چند‌ماه دریافت می‎کرد و اکنون پس از چهل روز هیچ حقوقی به همسر وی پرداخت نشده است.

خواهر جان‌باخته ابراهیم گنجی افزود: به خانواده ‌فوت شده‌ها اعلام شده که ماهی 900 تومان پرداخت خواهد شد, نخست اینکه این مبلغ از چه زمانی پرداخت می‌شود و دوم اینکه این مبلغ برای امرار معاش یک خانواده بی‌سرپرست کفایت نمی‌کند. همه خانواده‎های جان‌باختگان انتظار دارند، این جان باختگان شهید اعلام شوند تا حداقل تضمینی برای آینده فرزندان آنان باشد.

مطالب پیشنهادی