14:49 1395/10/12

به گزارش مفتاح، مدیر کل دفتر بازرگانی آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران عدم وجود شرکت‌های بزرگ صادراتی را یکی از مشکلات ایران در تجارت با روسیه اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ایران فقط یک هزارم بازار روسیه را در دست دارد در حالیکه روس ها یک هشتادم بازار ایران را گرفته اند.

سیدمجتبی موسویان در کارگاه آموزشی راهکارهای عملی و موثر تجارت با روسیه، عدم وجود شرکت های بزرگ صادراتی را یکی از مشکلات ایران درتجارت با روسیه عنوان کرد.

وی با بیان اینکه ایران از نظر تعداد همسایگان رتبه سوم در دنیا را دارد، گفت: ایران بعد از روسیه و چین که به ترتیب دارای 17 و 16 همسایه هستند دارای 15 کشور همسایه است که این یک سرمایه و ثروت اولیه برای شرکتی است که قصد انجام امور صادراتی دارد.

مدیر کل دفتر بازرگانی آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران افزود: یکی از مهمترین مزیت ایران، همسایگی با روسیه است زیرا این کشور کشوری صنعتی، برخوردار از تکنولوژی، صادر کننده انرژی و مواد خام، تاثیر گذار در مناسبات جهانی، دارای منابع طبیعی، با اقتصادی نوظهور، مصرفی و متکی به واردات و با تراز تجاری مثبت است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ایران فقط یک هزارم بازار روسیه را در دست دارد و این در حالیست که روس ها یک هشتادم بازار ایران را گرفته اند.

موسویان با بیان اینکه موادغذایی، مصالح ساختمانی، مواد پتروشیمی، خودرو و قطعات خودرو مهم ترین اقلام مورد مبادله ایران و روسیه است، گفت: مهمترین اقلام وارداتی ایران از روسیه شامل گندم و جو، کاغذ و چوب، انواع آهن آلات و فولاد، روغن آفتابگردان، ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و مهم ترین اقلام مبادله شده بین دو کشور نیز شامل سیمان، رب گوجه، کلم قرمز و سفید، محصولات پتروشیمی، پسته، مربا، ژله و خمیر میوه، کشمش، سیر خشک، آب سیب، کیوی، پلی استایلن، خیار و خیار ترشی، پیاز و موسیر، سیب زمینی، آب انگور و خرما است.

وی گفت: روسیه از لحاظ ذخایر ارز و طلا ششمین کشور دنیا، میزان صادرات آن 333 و واردات آن 177 میلیارد دلار بوده و جزو 10 اقتصاد بزرگ دنیا است.

رایزن سابق بازرگانی ایران در روسیه، کلید ورود به روسیه را شناخت آستاراخان و مسکو دانست و افزود: آستارا خان به عنوان مهمترین بندر روسیه در دریای خزر دارای زیرساخت های تجاری و حمل ونقلی، وجود جامعه تجار ایرانی مقیم و وجود سرکنسولگری، بانک و دفاتر کشتیرانی است.

وی در بیان اهمیت شهر مسکو نیز، گفت: مسکو، یکی از گرانترین شهر های جهان و پرجمعیت ترین شهر اروپا و یک شهر نمایشگاهی و توریستی در جهان بوده که همچنین بیشترین گردش مالی روسیه در مسکو انجام می شود.

موسویان در ادامه راه آغاز تجارت با روسیه را شامل مزیت یابی کالای صادراتی، بررسی شیوه های مناسب حمل کالا با در نظر گرفتن ماهیت آن و اقلیم روسیه، کسب اطلاع از تخفیفات گمرکی کالا از سوی روسیه، بررسی قوانین صادراتی کشورمان و روسیه برای اطلاع از ممنوعیت و محدودیت ها، اطلاع از میزان تعرفه های گمرکی مالیات ها و عوارض متعلقه بر کالا در روسیه، داشتن لیست قیمت بر اساس شرایط مختلف تحویل و مشتری یابی از طریق شرکت در نمایشگاه های تخصصی، عضویت در هیات تجاری اعزامی به روسیه، از طریق شرکت ها و تجار ایرانی مقیم در این کشور و همچنین از طریق نهادهای سیاسی و تجاری دو کشور، عنوان کرد.

مدیر کل دفتر بازرگانی آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه برای تجارت در این کشور باید به استعلام مشتریان و طرف های تجاری روسی پرداخت گفت: توجه به مشخصات تماس شرکت، بازدید از محل ساختمان و امکانات شرکت روسی، برگزاری جلسات مذاکره رسمی در محل سفارت در مسکو، استعلام شرکت مذکور از اتاق بازرگانی و سفارت و اجتناب از هرگونه پیش پرداخت، حق واسطه گری و رشوه تحت هر عنوان خارج از قرارداد بسیار ضروری است.

رایزن سابق بازرگانی ایران در روسیه از جمله نکاتی که باید در تنظیم مفاد قرارداد رعایت شود را شامل ضمیمه کردن کپی اسناد دو شرکت به قرارداد و ممهور شدن اسناد هر یک توسط دیگری، درج ضرر و زیان در صورت عملی نشدن قرارداد در هر یک از مراحل، ثبت نسخه ای از قرارداد در مراجع و نهادهای دولتی یا اتاق های بازرگانی دو کشور، درخواست تضمین بانکی از بانک های معتبر در قبال هر گونه پیش پرداخت، درج شرط تحویل کالا حتی المقدور قبل از گمرک روسیه ذکر کرد.

وی مهمترین مراکز نمایشگاهی روسیه را مرکز نمایشگاهی ودنخواه، مانیژ، اکسپو سنتر و کروگس اکسپو عنوان کرد و گفت: زمان برگزاری نمایشگاه کالاهای مصرفی 20 ژانویه، پلاستیک و لاستیک 28 ژانویه، پروداکسپو( موادغذایی) 10 فوریه، کفش و مصنوعات چرمی 18 مارس، ساختمان 1 آوریل، شیشه 3 جون، جهانی غذا 15 سپتامبر و مبلمان 24 نوامبر و همچنین زمان برگزاری نمایشگاه مانیژ که به عرضه کالاهای لوکس برای ثروتمندان می پردازد؛ لوازم خانه21 مارس، کفش و کیف 25 مارس، ساختمان 2 آوریل، گل و گیاه 9 سپتامبر، سرامیک 29 اکتبر است.

موسویان نرخ های گمرکی روسیه را بین صفر تا 100 درصد عنوان کرد و افزود: میانگین نرخ گمرکی محصولات عمدتا بین 5 تا 20 درصد ارزش گمرکی است.

وی با بیان اینکه بازار روسیه مصرفی بوده و برخی از مناطق آن تا 85 درصد مصرف کننده محصولات وارداتی است، تصریح کرد: مصرف کنندگان روسی قبل از کیفیت به قیمت توجه دارند، بسته بندی تاثیر مستقیمی در فروش داشته و مشارکت در نمایشگاه های این کشور برای یافتن طرف تجاری مفید است.

رایزن سابق بازرگانی ایران در روسیه وجود یک دیده بان برای بررسی نوسانات قیمت بازار را ضروری دانست.

منبع: ایرنا

مطالب پیشنهادی