14:57 1402/02/06
 
 

به گزارش مفتاح وبه نقل از  خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای عبدالله توکلی لاهیجانی در بازدید از دو خودروسازی ایران خودرو و سایپا گفت: برنامه‌های افزایش تولید دو خودروساز بزرگ کشور در تحقق هدف وزارت صمت برای کنترل بازار خودرو بسیار تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی ایران خودرو برای تحویل ۲۵ هزار دستگاه خودرو در یک هفته در کنترل هیجانات بازار دور از دسترس نیست، اضافه کرد: ایران خودرو از ابتدای امسال تا چهارم اردیبهشت توانسته بیش از ۳۴ هزار دستگاه خودرو تولید کند که تولید این خودروساز در مدت مشابه سال گذشته ۲۰ هزار دستگاه بوده که نشان دهنده رشد بیش از ۷۰ درصدی در تولید است.
 
وی با اشاره چالش‌های صنعت خودرو در سال گذشته گفت: سال گذشته در گام نخست، با اجرای برنامه تحولی وزارت صمت در حوزه خودرو، جریان تولید خودرو در ریل مناسبی قرار گرفت، به طوری که مشکلات متعددی مانند تحریم مانعی برای رسیدن به تولید یک میلیون دستگاه خودرو نشد.
 
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت ادامه داد: با توجه به برنامه‌ها و ایجاد ظرفیت‌های جدید برای افزایش تولید، قادر به پاسخ گویی به نیاز مشتریان خواهیم بود و این امر در سایه همدلی و مشارکت شرکت‌های خودرو ساز و زنجیره تامین محقق خواهد شد.
 
وی با اشاره به فروش خودرو از طریق سامانه یک پارچه افزود: این سامانه به منظور تنظیم بازار و شفاف سازی در عرضه خودرو در نظر گرفته شد، به طوری که با اجرای آن شاهد حذف قرعه کشی و ثبت نام۹۰۰ هزار تقاضا در مرحله نخست برای خرید انواع خودرو بودیم.
 
توکلی ادامه داد: برای پاسخ گویی به نیاز مشتریان در این سامانه، فرآیند تحویل خودرو در زمان بندی مشخصی صورت خواهد گرفت و مشتریانی که به دلیل تقاضای بالا، موعد تحویل خودرو آنان در سال آینده است، می‌توانند نسبت به تبدیل محصولاتی که دارای تقاضای کم‌تر بوده و قابل عرضه در سال جاری هستند، اقدام کنند.
 
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت با تاکید بر این که روند عرضه در سامانه یک پارچه ادامه دار خواهد بود، افزود: روند ثبت نام در این سامانه با توجه به شرایط تولید و در راستای عرضه بهتر ادامه خواهد داشت و در مراحل آینده فروش، شاهد عرضه محصولات جدیدی مانند ری را و دیگر محصولات جدید شرکت‌های خودرو ساز خواهیم بود.
 
توکلی ادامه داد: گام دوم و سوم طرح تحول صنعت خودرو توسعه محصول و توجه به توان داخلی است و عدم توجه به ظرفیت‌های کشور عارضه اصلی و شکنده در صنعت خودرو به شمار می‌رود. یکی از اهداف وزارت صمت، توسعه محصول برمبنای توان بومی و اتکا به عمق ساخت داخلی سازی است که این روند با تغییر ریل دنبال می‌شود و در سال جاری صنعت خودرو در مسیر درستی برای رسیدن به اهداف عالیه برای تثبیت جریان تولید و کنترل بازار قرار خواهد گرفت.
 
مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت همچنین گفت: گروه خودروسازی سایپا در فروردین امسال رشد ۴۱ درصدی تولید خودرو بدون کسری قطعات محقق کرده و همه خودرو‌ها تجاری شده است.
 
آقای­ توکلی لاهیجانی افزود: گروه خودروسازی سایپا فروردین ماه سال گذشته، ۲۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرده بود که اکنون این عدد به حدود ۳۰ هزار دستگاه خودرو رسیده است.
 
وی با بیان اینکه سال گذشته تولید خودرو در کشور ۳۹ درصد افزایش پیدا کرده و طبق برنامه ریزی صورت گرفته برای سال جاری بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید خواهد شد، اضافه کرد: عرضه خودرو در گروه خودروسازی سایپا در مقایسه باسال‌های گذشته بسیار بهبود پیدا کرده است و به طور قطع این رویه تاثیر مثبتی بر بازار خودرو خواهد گذاشت و از رشد قیمت‌ها جلوگیری می‌کند.
 
توکلی لاهیجانی افزود:­با سیاست گذاری و ریل گذاری درست و دقیق وزارت صمت، تولیدات خودرو در حال افزایش است و پیش بینی می‌شود اردیبهشت، تولیدات­بیش از فروردین افزایش پیدا کند.
 
محمدعلی تیموری هم­ با تاکید بر اینکه تحویل محصولات سایپا در فروردین ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵۵ درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: تولید محصولات گروه خودروسازی سایپا در سال ۱۴۰۱ در مقایسه بامدت مشابه سال ۱۴۰۰، بیش از ۳۵ درصد رشد داشته و این امر در سال جاری نیز بیش از روند گذشته رشد خواهد داشت.
 
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: امروز ۹ هزار پلاک صادر شد و در مدت یک الی دو روز آینده، همه پلاک‌ها نصب و خودرو‌ها به مشتریان تحویل خواهد شد. پیش بینی می‌کنیم تا آخر هفته تعداد پلاک‌ها به ۲۵ هزار عدد برسد که این سرعت در روند تحویل خودرو‌ها با هدف تنظیم بازار در چند سال اخیر در گروه سایپا بی سابقه بوده است.
 
وی با تاکید بر اینکه در عرضه خودرو وزارت صمت و تمام سازمان‌های مرتبط از جمله سازمان ملی استاندارد همکاری دارند، گفت: هر روز حدود ۱۰ هزار خودرو پلاک و آماده تحویل به شهرستان‌ها می‌شود، اما به جهت چالش در جابجایی (کمبود در خودرو‌های سنگین حمل) امکان حمل نداریم، لذا از مشتریان تقاضا داریم برای تحویل حضوری خودرو خود اقدام کنند؛ در صورتی که مشتریان تحویل حضوری را بپذیرند، سایپا خودرو‌ها را به مدت دو هفته بیمه بدنه و هزینه حمل را نیز به آن‌ها پرداخت خواهد کرد.
 
پیش از این مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو هم گفته بود مشتریانی که با مراجعه به استان‌هایی که زیرمجموعه‌های ایران خودرو در آن فعالیت می‌کنند به دریافت حضوری خودرو اقدام کنند یک میلیون تومان به عنوان هزینه ایاب و ذهاب دریافت خواهند کرد.
 

مطالب پیشنهادی