9:50 1401/03/18

به گزارش مفتاح و به نقل از  روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین محمد علیجانی اظهار داشت: خدا به فرشته‌ها شعور داد بدون شهوت، به حیوانات شهوت داد بدون شعور و به انسان هر دو را عطا فرمود؛ انسانی که شعورش بر شهوتش غلبه کند از فرشته بالاتر است و آنکه شهوتش بر شعورش غلبه یابد از حیوان پست‌تر.

وی با بیان این که شهوت یعنی میل و خواهش نفس به اموری که از آن‌ها لذت می‌برد، مانند خوردن، آشامیدن، گوش‌دادن، حرف‌زدن، جماع و...، افزود: همچنان که «حبّ» و «بغض» دو عامل حرکت در روح انسان، یعنی مرتبۀ اعلای وجود آدمی برای رسیدن به کمال هستند، «شهوت» و «غضب» نیز دو عامل حرکت در مرتبۀ پایین وجود آدمی، یعنی جسم او برای تداوم حیات در دنیا هستند. در این میان، «میل یا غریزۀ جنسی» از بقیۀ جنبه‌های شهوانی نفس انسان، قدرتمندتر است.

رئیس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان اذعان داشت: «غریزه» یا میل جنسی نوعی حالت انگیزشی و علاقه به موضوعات و فعالیت‌های جنسی است یا به‌ عبارتی ظرفیت‌ داشتن برای تجربه‌های جنسی و پاسخ‌های شهوانی یا غریزه‌ای که تعیین‌کنندۀ هویت جنسی انسان، قوام‌بخش زندگی زناشویی و ضامن تداوم نسل اوست. این غریزه موهبتی است الهی برای شیرین‌کردن زندگی در گرفتاری‌ها و تلاطمات پیچیدۀ عالم ماده، که در عین حال می‌تواند بر فرهنگ، سیاست، اخلاق، ارتباطات فردی، خانوادگی و اجتماعی هریک از زن و مرد و نیز قوانین و فلسفۀ زندگی ایشان تأثیر بگذارد و از آن‌ها تأثیر بپذیرد.

وی افزود: غریزه‌ای نیرومند و سازنده که در صورت بی‌توجهی به آن یا مهارگسیختگی می‌تواند بسان سیلی ویرانگر ارزش‌های اخلاقی اجتماعی بشر را به باد فنا دهد. انحراف در این میل می‌تواند منشأ جرم‌ها و آسیب‌های متعدد بر پیکرۀ اجتماع بشری و افراد آن باشد و متأسفانه دشمنانی که به قدرت اعجاب‌انگیز و جاذبه‌های عمیق این نیرو پی برده‌اند، سال‌هاست به اَنحاء مختلف درصدد تحریک و تحریف آن در جوامع انسانی به‌خصوص در قشر جوان و نوجوان برآمده‌اند تا از طریق انحطاط ارزش‌های اخلاقی و ازهم‌گسیختگی نظام خانواده، تسلط خویش بر حکومت‌ها و چپاول منابع ملت‌های آن‌ها را مستدام دارند.

حجت الاسلام و المسلمین علیجانی تصریح کرد: در وانفسای پیشرفت تکنولوژی، به‌خصوص در حوزۀ ارتباطات و تلفن همراه و نیز تأثیرات گستردۀ فضای مجازی و تبلیغات رسانه‌ای و نابسامانی حجاب و پوشش، آشفته‌بازاری درست شده است که ذهن صغیر، کبیر، پیر، جوان، زن، مرد، مجرد و متأهل را درگیر نموده و خواستگاه بسیاری از سؤالات و پرسش‌های ریزودُرشت در این حوزه شده است.

وی افزرود: گرچه دین مقدس اسلام از چهارده قرن پیش، مسائل و احکام لازم برای هدایت غریزه و بهره‌گیری مفید و سازنده از آن را تبیین نموده است، لکن پاسخ به پرسش‌های جنسی جوانان و نوجوانان در حوزه‌های فردی و خانوادگی، آن هم از طریق نهادی دل‌سوز، متعهد، مطمئن و آشنا به جهات دینی و اسلامیِ آن، ضرورتی انکارناپذیر است.

رئیس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان تصریح کرد: سؤالات و شبهات مطرح، با توجه به گستره و محتوای سؤالات به قسمت‌های زیر قابل تقسیم است: 1. فلسفۀ آفرینش غریزۀ جنسی 2. محرک‌های جنسی از جمله نگاه، پورن و خیال‌پردازی جنسی 3. کنترل غریزه 4. خانواده 5. تربیت جنسی فرزندان 6. انحرافات جنسی در موضوعات، ارتباطات نامشروع، خودارضایی، زنا و همجنس‌گرایی؛ بنابراین مطالب کتاب به همین ترتیب در شش فصل آماده و تدوین شده است.

وی گفت: این کتاب در نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تهیه و تنظیم شده و عهده‌دار پاسخگویی به بخش کوچکی از این سؤالات است که از متن جامعه جوشیده و همۀ آن‌‌ها واقعی است. امید که چراغی باشد پیش‌روی طالبان علم و دانایی و جویندگان سعادت و فرزانگی و گام کوچکی باشد در شکل‌گیری صحیح تربیت جنسی آحاد جامعه.

حجت الاسلام و المسلمین علیجانی گفت: به امید روزی که تک‌تک فرزندان این مرزوبوم در سایۀ آموزه‌های ناب دینی به درک صحیح و شناخت کامل از این غریزه و نگرش صحیح و مثبت به آن دست یافته و توانایی لازم برای هدایت و کنترل و استفاده از آن در مسیر رشد و شکوفایی دنیوی و اخروی را به دست آورند تا شاهد شکل‌گیری «تربیت جنسی» از منظر اسلام باشیم.

 

حجت الاسلام و المسلمین علیجانی گفت: کتاب «پرسمان حیا و مسائل جنسی» هفتمین کتاب از سلسله کتاب‌های پرسمان دینی است که به قلم حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم شهباز از کارشناسان گروه اخلاق و تربیت اسلامی نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینی و مؤلف چندین کتاب در حوزه اخلاق و تربیت دینی است که با نگاهی تازه به مسئله تربیت جنسی منتشر شد.

چاپ نخست کتاب «پرسمان حیا و مسائل جنسی» در 172 صفحه با شمارگان 500 نسخه به بهای 42،000 هزار تومان از سوی انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان راهی بازار نشر شده است.

مطالب پیشنهادی